Hvor viktig er det med å lagre ølet kaldt etter at karboneringen er klar?

Proggrock

Norbrygg-medlem
Hei! Jeg vet at man skal karbonere ølet på flaske i ca to uker, ca 5-7g/l og gjerne romstemperatur. Deretter skal man la ølet modnes, gjerne kaldt og mørkt. Mitt problem er at jeg ikke har kjøleskap til flaskene og de står bare nede i kjelleren. Der er det ca 18 grader, og jeg skal innrømme at jeg noen ganger får litt overkarbonert øl etter en tid, selv om jeg er nøye med å nå fg. Gjærer oftest i tre uker for å være sikker. Kan det være den høye lagringstemperaturen etter de to ukene med naturlig karbonering som gjør at gjæren fortsatt klarer å produsere kullsyre og at jeg MÅ skaffe meg kjøleskap for å unngå dette?
 
Neida. Mye billigere med tålmodighet og null sukkertilsetting ved flasking. Men så må jo ølet tilslutt lagres kjølig eller raskt fortæres. 18 C er ikke noe du tilbyr øl som skal bli myndig!
 
Du trenger ikke å skaffe kjøleskap for å unngå det, men trenger heller bedre kontroll på gjæringsprosessen. Noen gjær kan være finicky, men de er det bare å lese om på nettet før du bruker de. Med mer kunnskap om gjæren du bruker så kan du gå fra overraskelser til at noe er forventet.
 
Neida. Mye billigere med tålmodighet og null sukkertilsetting ved flasking. Men så må jo ølet tilslutt lagres kjølig eller raskt fortæres. 18 C er ikke noe du tilbyr øl som skal bli myndig!
Null sukker? Kjøler ølet før drikking men har ikke plass for e hel batch nei.
 
Du trenger ikke å skaffe kjøleskap for å unngå det, men trenger heller bedre kontroll på gjæringsprosessen. Noen gjær kan være finicky, men de er det bare å lese om på nettet før du bruker de. Med mer kunnskap om gjæren du bruker så kan du gå fra overraskelser til at noe er forventet.
Jo det kan man si men jeg har kjøleskap og stc1000 til selve gjæringen. Tilsetter også ren oksygen og gjærer som sagt 3 uker på ca 18-21 grader hvis det er vanlig ale, noe varmere når det er belgisk øl.
 
Har akkurat skaffet meg øleskap, men har greid meg fint i flere år uten. Kjellerbod fungerer helt fint. Eneste litt kritiske er om du skal lagre humlerike øl en laang stund, da er nok kjøleskap det beste.

Menne... tror ikke du kan skylde på manglende kjøleskap når det gjelder infisert øl...
 
Det er aldri usmak på ølet. Har bare følelsen av at gjæren fort kan spise andre ting i ølet hvis temperaturen er passe for gjæren og at dette kan skape mer CO2.Det er derfor jeg trodde at det kunne være lurt å kjøle ned ølet en stund for å la gjæren gå i dvale og holde på CO2-nivået. Men dette stemmer altså ikke?
 
Med mindre gjæra er ved dårlig helse og/eller har hatt utpreget dårlige arbeidsforhold, så vil den ikke fortsette å spise seg ned etter stabil FG. Men gjær som ikke har det så bra, kan sakte i ettertid fortsette å jobbe. Men da er det gjærhelsa du må adresse, ikke lagringen. Hvis du beskriver litt mer hvordan den (angivelige) overkarboneringen arter seg så er det lettere å å si noe fornuftig om årsak. Jeg synes at infisert øl som skummer og vil ut av flaska er forskjellig fra overkarbonert øl.
 
Ett eller annet sted i prosessen din har du et problem. Jeg har generelt tro på det @KriHart sier her - men det virker jo som om du gjør ting riktig. Det eneste måtte være om du har en tvilsom praksis med gjenbruk av gammel/usunn gjær.

Jeg ville ikke satse på å ikke ha i sukker. Sjøl om det mot formodning skulle fungere, ville du jo ikke ha løst problemet.

Uansett så er det ikke gunstig å oppbevare hjemmebrygg - eller øl overhodet - i romtemperatur. Da har det temmelig begrenset holdbarhet. Du bør under 14 grader, og lyse, lette øl skal helst i kjøleskap - eller tilsvarende.
 
Du beskriver jo et typisk forløp av Brett gjæring. Det var derfor jeg foreslo å ikke sette til sukker. Fordi slik gjæring uansett vil "spise seg inn" i restsukkeret i løpet sv lang tid.
 
Du beskriver jo et typisk forløp av Brett gjæring. Det var derfor jeg foreslo å ikke sette til sukker. Fordi slik gjæring uansett vil "spise seg inn" i restsukkeret i løpet sv lang tid.

Det er vel ørten andre muligheter enn brettanomyces ute og går her?
 
Sikkert. Sier bare at forløpet ligner Brett gjæring. Noe som slett ikke er negativt i min bryggebok.

joda - men du skal vel helst vite at det er brett du har med å gjøre før du anbefaler å ikke tilsette sukker? Jeg kan si at forløpet ligner veldig på villgjær, hvilket jeg har solid erfaring med. Og da er det ikke noen løsning å ikke tilsette sukker.
 
Det som skjer er noen ganger at jeg åpner flaska og at det da forsiktig begynner å danne seg skum som stiger opp av flasken. Jeg bruker starsan i hele prosessen. Smaken er som sagt ikke noe feil på. Bare det at det forsiktig, ikke voldsomt begynner å skumme over.
 
Kjør en runde med klorin på allt på den kalde sida i tillegg til vanlig vaske/desinfiseringsprosedyre.
Tipper det er infeksjon som forårsaker dette.
 
Siden du har uønsket mye ettergjæring på flaskene, men ølet smaker god, er vel ikke problemet større enn at en kan gjøre et av to valg:
- La det stå lengre før flasking
- Flaske som nå, men prøve mindre (ingen) ekstra sukring på flaska

Så kan jo bare alle våre ymse teorier seile sin egen sjø.
 
Det som skjer er noen ganger at jeg åpner flaska og at det da forsiktig begynner å danne seg skum som stiger opp av flasken. Jeg bruker starsan i hele prosessen. Smaken er som sagt ikke noe feil på. Bare det at det forsiktig, ikke voldsomt begynner å skumme over.
Kjør en runde med klorin på allt på den kalde sida i tillegg til vanlig vaske/desinfiseringsprosedyre.
Tipper det er infeksjon som forårsaker dette.

Enig med @Forvirret . Det der har jeg opplevd litt for mange ganger. Noe har satt seg fast i systemet ditt, og du må bare kjøre en total gjennomgang. Sterkt vaskemiddel (Ikke Zalo!) + desinfeksjon på absolutt alt på den kalde sida. Og glem ikke kjølespiralen!

Klorin er ikke i seg sjøl veldig effektivt. Det blir veldig mye mer aktivt om du bruker det i en surere oppløsning. Oppskrift: 3 liter vann, 5 ml 7% eddik og 5 ml klorin. Det skal holde med 30 sekunders kontakttid. Du trenger ikke skylle av denne væsken, den er så tynn at det ikke merkes på smaken. Oppskriften er fra Charlie Talley fra 5 Star Chemicals, mannen som utviklet StarSan.Du kan høre ham her. Ganske lærerikt:)!
 
Sleit i fjor med en del infeksjoner. Ikke nødvendigvis så hissige, men etter en 10 uker viste de seg. Jeg synes det visuelt og i munnfølelse er tydelig forskjell på et infisert og et overkarbonert øl, men mulig det bare er inbildning. Synes ihvertfall at skummet som danner seg pga en infeksjon bestå av større bobler, og karboneringen fyller munnen mye mer og stikker litt (kanskje noe fenolsk over det). Noen har vært hissige, andre danner skummet sakte, men sikkert.

Mens Birrhanens forslag vel kan hjelpe, så blir det å fikse symptomet med ikke problemet. Hva om du på et tidspunkt, uten å vite det, fikser (det antatte) infeksjonsproblemet? Da sitter du der med flatt øl. Forøvrig er det jo også veldig mye mer tilfredsstillende å faktisk overkomme problemet, eller enn å føye seg. Jeg kjørte solid gjennomgang med PBW og sanitering på absolutt alt smått og stort av utstyr og flasker, og har siden ikke vært plaget.
 
Tilbake
Topp