Har du en skjult infeksjon?

Finn Berger

Moderator
Dette er et spørsmål/tema overført fra tråden "Brygging av old ale", der @Mc. først brakte det på bane.

Hypotese: Det er ganske vanlig å ha små infeksjoner som blir oversett. Det er snakk om villgjær, eller om bakterier som spiser sukker, som sørger for at SG fortsetter å synke, og som da også produserer kullsyre.

Det vil gjerne ta litt tid før dette merkes, og mye hjembrygg blir gjerne drukket relativt raskt, slik at en infeskjon kan passere uten å bli lagt merke til.

Det er veldig enkelt å teste om noe har fortsatt å utvikle seg i ølet etter tapping: Bare hell av en liten prøve i prøvesylinderen din, og slipp hydrometeret oppi etter at den har skummet fra seg. Får du lavere måling enn den du registrerte som FG da du tappet opp, har noe skjedd. Og så kan du fortelle om det her, og på den måten trøste lidelsesfeller som har slitt med mørke tanker og tvil i tunge stunder, og lurt på om de er de eneste i verden som sliter med dette:).
 
God tråd.
Jeg er relativt flink til å drikke opp mine øl og har vært lite plaget med infeksjon, relativt sett. (Føler at 80% av all byggeaktivitet handler om kloring og å sprute med Star San..). MEN, av og til er jeg spesielt fornøyd med noen brygge og bestemmer meg for at jeg "må spare noen". Ikke alltid det er en suksess... kjempegod ESB og brown ale som har vært lagret et halvt år i kjellertemp... fontene i tryne.
Min erfaring: øl med svak eller middels alkoholstyrke - drikk dem opp når de er på høyden.
NB: Nå har jeg akkurat fått meg øleskap, og det blir nok annerledes med kald lagring, men det er jo grenser for hvor mye man får plass til, da.
 
Sist redigert:
God tråd.
Jeg er relativt flink til å drikke opp mine øl og har vært lite plaget med infeksjon, relativt sett. (Føler at 80% av all byggeaktivitet handler om kloring og å sprute med Star San..). MEN, av og til er jeg spesielt fornøyd med noen brygge og bestemmer meg for at jeg "må spare noen". Ikke alltid det er en suksess... kjempegod ESB og brown ale som har vært lagret et halvt år i kjellertemp... fontene i tryne.
Min erfaring: øl med svak eller middels alkoholstyrke - drikk dem opp når de er på høyden.
NB: Nå har jeg akkurat fått med øleskap, og det blir nok annerledes med kald lagring, men det er jo grenser for hvor mye man får plass til, da.

Jeg lagrer alt undergjæret + kølsch og det jeg ellers får plass til av annet lyst og lett, i kjøleskap, og det hjelper jo.

Jeg har testet to øl nå. En kølsch som jeg hadde mistanke til - og joda; den hadde sunket fire poeng. Det er ingen usmak, og skumminga - som pleier å være et symptom på infeksjon - gir seg etter en liten stund, så det skummer ikke over. Men det er kraftig karbonert, så jeg må helst drive ut litt kullsyre før jeg drikker det. Det ble tappet opp for tre måneder siden, og skal drikkes snøggast råd nå. Det er noe galt, men det er ikke den gamle infeksjonen min, gudskjelov. Godt øl fremdeles.

Så er det en fire måneder gammel scottish ale på 3,8%. Den har ikke rørt seg i det hele tatt.
 
Håper på god oppslutning Finn. Hadde vært greit å få vite om etter er vanlig blant hjemmebrukere. Snedig at du nevnte scotch ale. Drakk nettopp en som har stått et år. Knallgodt øl. Målte kanskje 2 poeng under så der kan det være at målingen var litt unøyaktig i utgangspunktet.
Jeg har sjekket rundt 20 brygg. Halvparten ca har sunket 4 poeng eller mere . Da har ølet stått på flaske i flere mndr. Gjerne over året også.
 
Håper på god oppslutning Finn. Hadde vært greit å få vite om etter er vanlig blant hjemmebrukere. Snedig at du nevnte scotch ale. Drakk nettopp en som har stått et år. Knallgodt øl. Målte kanskje 2 poeng under så der kan det være at målingen var litt unøyaktig i utgangspunktet.
Jeg har sjekket rundt 20 brygg. Halvparten ca har sunket 4 poeng eller mere . Da har ølet stått på flaske i flere mndr. Gjerne over året også.

Temperaturen har mye å si. Står de i romtemperatur skjer ting mye kvikkere. Øl jeg gir bort til folk som ikke kan lagre kjølig, får dårligere holdbarhet enn det jeg lagrer i kjøleskap og kjeller her hjemme.

Takk for at du tok opp dette spørsmålet, forøvrig:). Denne tråden er jo din.
 
Er denne beskrivelsen nødt til å være en infeksjon, det med at FG har sunket et poeng eller to? Man vet jo at ølet inneholder endel gjær og sukker, selv om det er på flaske. Kanskje det er kvinnelig gjær celler? Dere vet, celler som plutselig begynner å gjøre ting etter å ha vimset i suspensjon en stund? (Min kone leser ikke her inne, håper jeg!)
 
Det var det da. Hva er en infeksjon ?
Uønsket gjæring fra samme gjæren du pitchet er kanskje ikke infeksjon ? Mere en uønsket gjæring etter flasking.
Skulle hatt tilgang til en lab som kun er tatt imot prøver. Fått sjekket om det er bakterie eller gjær. Muligens hvilken type bakterie/gjærtype.Finnes sikkert , men til en pris som ikke er overkommelig for en hjemmebrygger.
 
Hvordan er dette hos kommersielle øl? Er det dønn stabil FG fra flasking til utløpsdato, eller er der bevegelse? Kanskje vanskelig å si for oss.
 
Lagrer alt i kjellertemperatur, hvis noe er infisert så får jeg bare ha det så godt. Øl er øl, og dusj er dusj..
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Er denne beskrivelsen nødt til å være en infeksjon, det med at FG har sunket et poeng eller to? Man vet jo at ølet inneholder endel gjær og sukker, selv om det er på flaske. Kanskje det er kvinnelig gjær celler? Dere vet, celler som plutselig begynner å gjøre ting etter å ha vimset i suspensjon en stund? (Min kone leser ikke her inne, håper jeg!)

Vel, jeg liker litt tanken på at hun kanskje gjør det ... :p.

- men ellers er det jo en artig teori. Kunne det være noe i den? - om vi ser bort fra det litt utdaterte kvinnesynet ditt, mener jeg;).
 
Dette er et spørsmål/tema overført fra tråden "Brygging av old ale", der @Mc. først brakte det på bane.


Det er veldig enkelt å teste om noe har fortsatt å utvikle seg i ølet etter tapping: Bare hell av en liten prøve i prøvesylinderen din, og slipp hydrometeret oppi etter at den har skummet fra seg. Får du lavere måling enn den du registrerte som FG da du tappet opp, har noe skjedd. .

... men FG måles før tilsetting av karboneringssukker. Hvordan påvirkes målingen etter en tid på flaske av dette? Forutsetningen må vel da være at 100% av det tilsatte sukker blir spist opp, og det gjør det kanskje?
 
... men FG måles før tilsetting av karboneringssukker. Hvordan påvirkes målingen etter en tid på flaske av dette? Forutsetningen må vel da være at 100% av det tilsatte sukker blir spist opp, og det gjør det kanskje?

Takk skal du ha! Der satte du fingeren på noe, selvfølgelig. Det hadde jeg ikke tenkt på:oops::oops::oops::oops:!

Sukkeret blir spist opp, ja. 100%. Du øker fort alkoholprosenten med 0,2, og vil gjerne få to poeng lavere SG enn FG. Du kan kompensere ved å øke vannmengden, men da må du tilsette så mye at det vil tynne ut smaken litt. Opp mot to liter, kanskje, i en batch på 25 liter - avhengig av hvor hardt du karbonerer.

Problemet oppstår ikke for meg, siden jeg karbonerer med vørter som jeg får fra trub'et, som jeg ikke tapper over i gjæringskaret. Om du ikke gjør det - og det er det vel nesten ingen som gjør - så kan du oppnå noe av det samme, i alle fall, ved å bruke maltekstrakt i stedet for sukker.

Konklusjonen i forhold til spørsmålet i tråden må bli at når du måler det ferdige ølet ditt, må du ta høyde for karboneringa.

Tallene ovenfor er raske overslag i hodet. Jeg kan ha gjort feil. Kjekt om noen går meg etter i sømmene:).
 
Hva er prosedyren for å bli kvitt kullsyren? Når man ser etter 2 poeng er det jo særs viktig med en nøyaktig måling. Anbefales det hydrometer eller refraktometer? Deler spørsmålet om videre utgjæring gjøres av opprinnelig gjær eller fremmedelementer. Om øllet ellers oppfører seg bra og smaker bra kan en vel mistenke at det er videre utgjæring?
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Deler spørsmålet om videre utgjæring gjøres av opprinnelig gjær eller fremmedelementer. Om øllet ellers oppfører seg bra og smaker bra kan en vel mistenke at det er videre utgjæring?
Det er det jeg håper på, men sikker kan en vel ikke være før Miguel begynner å ta imot øl på flaske fra alle hjemmebryggerne, he he .
 
Hva er prosedyren for å bli kvitt kullsyren? Når man ser etter 2 poeng er det jo særs viktig med en nøyaktig måling. Anbefales det hydrometer eller refraktometer? Deler spørsmålet om videre utgjæring gjøres av opprinnelig gjær eller fremmedelementer. Om øllet ellers oppfører seg bra og smaker bra kan en vel mistenke at det er videre utgjæring?

Du trenger ikke bry deg om kullsyra så lenge du bare sørger for at den ikke påvirker oppdriften til hydrometeret. Men det gjør jo ikke noe å riste litt/vente litt.

Den infeksjonen jeg sleit med lenge, hadde et snikende forløp, og det varierte hvor kraftig den var. Til å begynne med var det beskjeden skumdannelse, og du kunne egentlig ikke kjenne noe på smaken; det var mest det at det var irriterende med alt skummet i munnen. Men så, etter hvert som prosessen gikk videre, ble ølet "utmagret", og det snek seg inn en spesiell smak. Når jeg hadde vært gjennom dette noen ganger, lærte jeg meg å kjenne den smaken på et tidligere stadium. Men ølet var altså "drikkelig" en stund etter at det var tydelig at det var noe som foregikk.

Har du hatt en skikkelig gjæringsprosess, skal det ikke skje videre gjæring på flaska - altså bortsett fra karboneringen, som jo vil senke egenvekta noe. Så den effekten må sorteres bort. Men den skal jo ikke resultere i overkarbonering. Overkarbonering er derfor uansett et symptom på at det er noe du må se på - mener jeg.
 
Takk skal du ha! Der satte du fingeren på noe, selvfølgelig. Det hadde jeg ikke tenkt på:oops::oops::oops::oops:!

Sukkeret blir spist opp, ja. 100%. Du øker fort alkoholprosenten med 0,2, og vil gjerne få to poeng lavere SG enn FG. Du kan kompensere ved å øke vannmengden, men da må du tilsette så mye at det vil tynne ut smaken litt. Opp mot to liter, kanskje, i en batch på 25 liter - avhengig av hvor hardt du karbonerer.

Problemet oppstår ikke for meg, siden jeg karbonerer med vørter som jeg får fra trub'et, som jeg ikke tapper over i gjæringskaret. Om du ikke gjør det - og det er det vel nesten ingen som gjør - så kan du oppnå noe av det samme, i alle fall, ved å bruke maltekstrakt i stedet for sukker.

Konklusjonen i forhold til spørsmålet i tråden må bli at når du måler det ferdige ølet ditt, må du ta høyde for karboneringa.

Tallene ovenfor er raske overslag i hodet. Jeg kan ha gjort feil. Kjekt om noen går meg etter i sømmene:).

Sukkeret du tilsetter blir spist opp så SG forandringen går i null
 
Tilbake
Topp