Trutning av nytt eikefat

Har et nytt eikefat jeg ønsker å bruke (obviously)
Jeg lurer på hvordan jeg klargjør det for bruk.
Vestbrygg skriver at man bruker bare vann, og så svovelveke og så øl, for deretter å bruke en langtidsløsning mellom hvert brygg videre fremover hvis det står uten øl.
Bryggselv skriver at man skal trutne med denne lagringsløsningen vestbrygg nevner.

Hva er rett? Kan jeg bare fylle fatet med vann, la stå 4-5 dager og så brenne svovelveke og kjøre på med øl etter øl?
 
Hei.

Gratulerer med eikefat. Velkommen i klubben. Uansett så vil du måtte bruke rent vann i begynnelsen. Fatet lekker jo som en sil før det trutner - er fatet av moderat størrelse kan du kanskje senke det i en stor kjele - jeg senket mitt i en 90l kokekjele. Dog kan det være lurt å la fatet stå noen dager med "noe" for å bli kvitt den grove og litt skarpe eikekarakteren etter at trutningen er ferdig.

Du kan godt bruke rent kaldt vann (varmt vann øker sannsynligheten for mugg) til dette også. Du bør da bytte ut vannet en gang i døgnet. Det er cellulose og stivelse i treverket så det er liten risiko for at eller annet som har kommet seg inn i fatet (sporer av noe slag) som kan blomstre i vann fordi det er litt næring. Siden et eikefat er et betydelig investering for de fleste av oss (særlig for et par år tilbake hvor de eneste som var til salg var limosine-fatene til Bryggselv til 3000kr) har jeg derfor ikke tatt noen sjanser og brukt lagringsløsning for å undertrykke evt. sporer.

Jeg tror ikke du nødvendigvis trenger å bruker lagringsløsning. Du kan jo bruke andre konserveringsmidler - f.eks. en svak løsning med Atamon eller tilsvarende. En jeg snakket med endte opp med å bruke sukkervann og gjær og skape dermed en svak alkoholløsning i fatet som sørger for å undertrykke evt. uhumskheter.
 
@Per Buer Når du skriver i ditt innlegg hos bryggselv at "Fyll fatet helt opp med lagringsløsning. Denne består av vann, 1 gram sitronsyrepulver og 0,25 gram camden-pulver per liter vann."
Er det da 1 gram sitronsyrepulver totalt eller 1 gram sitronsyrepulver per liter vann ?
 
Du har ikke nevnt noe om svovelveker på siden til bryggselv. Trenger jeg det dersom fatet står med lagringsløsning noen dager før jeg har øl i?
 
Jeg har ingen erfaring med det og jeg ser egentlig ikke poenget. Lagringsløsningen er jo også temmelig antiseptisk i tillegg til at den holder tønna fuktig.

Eneste caset måtte være at fatet er godt helt til helvete og er fullt av acetobakter. Mulig at svovel kan hjelpe til da - men da vil du antagligvis bruke lut på fatet uansett for å nøytralisere eddiken som sitter i fatet.

Det ble en veldig lang måte å si at jeg ikke vet. :)
 
Tilbake
Topp