Erfaringer med Mash Hopping?

Basic brewing har hatt to runder med sammenligning av 60min, mash-hop og FWH. Første runde ga ikke noe klart svar, så de kjørte ett forsøk til med mer humle i hvert brygg, hvor de også har analysert mhp IBU. Det er såpass små nyanser at de ikke klarer å plukke ut riktig i blindtest (mulig en av gutta klarer det, husker ikke, men de er hvertfall ikke enige før fasiten kommer).

http://hwcdn.libsyn.com/p/3/2/b/32b...07913225&hwt=fac4486f8106c01392d6d6e49d5ec24d

Slik jeg forstår det, bør mash-hopping kun brukes hvis man f.eks. har veldig mye humle man ønsker å bli kvitt, eventuelt slik som det sies om Schouskjelleren hvor det er tekniske utfordringer som gjør at man bruker det.
 
Noen år siden denne tråden nå, har noen gjort seg erfaringer med mash hopping?
Leser at noen ser på det som en erstatning for tørrhumling..
Bør jeg da mash hoppe med lik mengde som jeg ville brukt til tørrhumling? Vil det ha noe å si for PHen i mesken?
Det har gått enda noen år, og det ser ikke ut som det er noen som prøver dette selv i Norge. Eller tar jeg feil? Jeg synes det er en spennende måte å tilsette humle på. Sammen med tørrhumling og hop stand er vel mash hopping de eneste metodene der humlen ikke kokes.

Jeg liker smaken/aromaen fra tørrhumling, men det er noe med både det ekstra grumset i ølet og det med potensiell tilføring av oksygen som gjør at det kunne være greit å være ferdig med humlingen før man pitcher gjær. Hop stand forsinker jo prosessen med nedkjøling før pitch, noe jeg heller ikke er noen fan av.

Vurderer sterkt å forsøke mash hopping istedenfor tørrhumling neste gang jeg brygger cream ale. Det er en øl med tydelig humlearoma uten at det er noen humlebombe, så nyanser vil være tydeligere, tror jeg, enn for en øl som har mye humling i utgangspunktet.
 
Det har gått enda noen år, og det ser ikke ut som det er noen som prøver dette selv i Norge. Eller tar jeg feil? Jeg synes det er en spennende måte å tilsette humle på. Sammen med tørrhumling og hop stand er vel mash hopping de eneste metodene der humlen ikke kokes.

Jeg liker smaken/aromaen fra tørrhumling, men det er noe med både det ekstra grumset i ølet og det med potensiell tilføring av oksygen som gjør at det kunne være greit å være ferdig med humlingen før man pitcher gjær. Hop stand forsinker jo prosessen med nedkjøling før pitch, noe jeg heller ikke er noen fan av.

Vurderer sterkt å forsøke mash hopping istedenfor tørrhumling neste gang jeg brygger cream ale. Det er en øl med tydelig humlearoma uten at det er noen humlebombe, så nyanser vil være tydeligere, tror jeg, enn for en øl som har mye humling i utgangspunktet.

Nå leste jeg nylig en artikkel som refererte et forskningprosjekt som vurderte effekten av FWH - som vel blir mer eller mindre det samme. Og den enkle konklusjonen var: Null effekt:(.Støttes også av et brülosofeksperiment: http://brulosophy.com/2015/07/06/the-first-wort-hop-effect-exbeeriment-results/ og tydeligvis av flere andre, også.

Jeg har prøvd FWH et par ganger, og kunne overhodet ikke kjenne noen positiv effekt. Uten at det i seg sjøl beviser noe som helst. Jeg syntes faktisk det ga en litt ubehagelig smak - men det kan ha vært alt mulig annet som forårsaket det, selvfølgelig.

Du kunne vel uansett ikke bruke dette som erstatning for tørrhumling?
 
Sist redigert:
Nå leste jeg nylig en artikkel som refererte et forskningprosjekt som vurderte effekten av FWH - som vel blir mer eller mindre det samme. Og den enkle konklusjonen var: Null effekt:(.Støttes også av et brülosofeksperiment: http://brulosophy.com/2015/07/06/the-first-wort-hop-effect-exbeeriment-results/ og tydeligvis av flere andre, også.

Jeg har prøvd FWH et par ganger, og kunne overhodet ikke kjenne noen positiv effekt. Uten at det i seg sjøl beviser noe som helst. Jeg syntes faktisk det ga en litt ubehagelig smak - men det kan ha vært alt mulig annet som forårsaket det, selvfølgelig.

Du kunne vel uansett ikke bruke dette som erstatning for tørrhumling?
FWH er vel fullstendig ulikt Mash hopping, siden humlen i FWH er tilstede gjennom hele kokingen, mens Mash hopping har humlen i mesken som fjernes når meskingen er over. Cluet her er sånn jeg ser det at humlen ved Mash hopping aldri er med i kok. Med standard meske- og skylletemperaturer kommer den vel aldri over 78 grader (som etter hva jeg skjønner er rimelig standard temperatur for skyllevann fordi man er redd for tanniner fra 80 grader)
 
FWH er vel fullstendig ulikt Mash hopping, siden humlen i FWH er tilstede gjennom hele kokingen, mens Mash hopping har humlen i mesken som fjernes når meskingen er over. Cluet her er sånn jeg ser det at humlen ved Mash hopping aldri er med i kok. Med standard meske- og skylletemperaturer kommer den vel aldri over 78 grader (som etter hva jeg skjønner er rimelig standard temperatur for skyllevann fordi man er redd for tanniner fra 80 grader)
Uttrekket fra humlen - alle de flyktige oljene - kokes jo, selv om plantematerialet ikke er med.
 
Uttrekket fra humlen - alle de flyktige oljene - kokes jo, selv om plantematerialet ikke er med.
Det er riktig. Uttrekket er med i kok, men ikke selve humlen. Det er ikke sikkert det fungererer, men det er pussig at det er så få som har testet dette i Norge. Selv Brulosophy ser ikke ut til å ha testet dette, og det trodde jeg nesten ikke var mulig. Jeg kommer nok selv ikke til å gjøre noen AB-testing (da burde jeg hatt to like bryggemaskiner), men jeg har faktisk lyst til å forsøke dette en gang, som tidligere nevnt.
 
FWH er vel fullstendig ulikt Mash hopping, siden humlen i FWH er tilstede gjennom hele kokingen, mens Mash hopping har humlen i mesken som fjernes når meskingen er over. Cluet her er sånn jeg ser det at humlen ved Mash hopping aldri er med i kok. Med standard meske- og skylletemperaturer kommer den vel aldri over 78 grader (som etter hva jeg skjønner er rimelig standard temperatur for skyllevann fordi man er redd for tanniner fra 80 grader)

Nei, humlen er ikke med i kok, men det som trekkes ut, er med i kok. Og de aromatiske oljene kan umulig overleve kokingen, så med henblikk på dem - og det var vel dem du var interessert i - må mash hopping kunne sies å være mer eller mindre det samme som FWH. Forskjellen er at du får et mindre alfa-syreutbytte av humla som du tilsetter i mesken.

Ellers skulle vel den påståtte effekten av disse teknikkene være en annen kvalitet på bitterheten?

edit: Sorry, googler litt, og ser at noen faktisk mener dette kan fungere som en erstatning for tørrhumling. Men for å være ærlig, så virker det helt hinsides. Hadde dette hatt en klar effekt, ville det garantert slått gjennom på brei front.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp