Deilige bilder!!!

bb5391fdf51d592d29060760416eccbf.jpg



Vesle Kinn


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fangsten fra Danmark, pluss et par celebratorer som som akkurat ble levert av polet. Som man kanskje legger merke til, er jeg fan av master brew (kraftig pils på 10,5%), som man desverre ikke får tak i her til lands. Vil bare anbefale folk som skal innom Danmark å hvertfall teste den. Fåes på de fleste kolonialbutikker der nede :)

Skulle gjerne tatt med mer.. Men, kvota vettu..

20170825_181233.jpg
 
Sist redigert:
Har du lang probe på termometeret? Hvis ikke mistenker jeg at det vil lese av en lavere temperatur enn det som er inni selve dunken, men riktig når du tapper fra den.
Den er 5cm.Da jeg drev med å lage merker målte e temp med et digitalt termometer og det var ca 1 grad feil etter det.Det har e skrevet inn i bryggelogen min sån att e er klar over det.Den testen var gjort med kalt vann
 
Den er 5cm.Da jeg drev med å lage merker målte e temp med et digitalt termometer og det var ca 1 grad feil etter det.Det har e skrevet inn i bryggelogen min sån att e er klar over det.Den testen var gjort med kalt vann

Prøv å varme opp og mål og. Uten sirkulering ut av uttaket vil ikke vannet inni 1/2 bitene henge med på temperaturøkninger og med den store overflaten ifht volum vann inni de bitene så vil du få rask varmeoverføring ut mot omgivelsene.
 
Sist redigert:
Prøv å varme opp og mål og. Uten sirkulering ut av uttaket vil ikke vannet inni 1/2 bitene henge med på temperaturøkninger og med den store overflaten ifht volum vann inni de bitene så vil du få rask varmeoverføring ut mot omgivelsene.
Planen er å ta en test med å koke vann i den.Så det kommer nok å bli noe i den vegen du sier.Det er en stileskruv bak på den,så e kan nok få det til.Takk for at du sa i fra
 
Da sier jeg at HTL er ferdig
Hadde selv tilsvarende oppsett med tappekran og sikteglass på samme kobling. Ulempen er at sikteglasset tømmes mens man tapper, og da blir det ikke egnet til å måle hvor mye som tappes. Du kan jo vurdere å ta et ekstra hull på beholderen for å bruke det til sikteglass og kanskje også termometer.
 
Hadde selv tilsvarende oppsett med tappekran og sikteglass på samme kobling. Ulempen er at sikteglasset tømmes mens man tapper, og da blir det ikke egnet til å måle hvor mye som tappes. Du kan jo vurdere å ta et ekstra hull på beholderen for å bruke det til sikteglass og kanskje også termometer.
Er klar over det.Tenker å lage et rør meg 90grader bend sån at e tapper på den måten fra HTL til meskekjelen og bruke pumpe til det
 
Sist redigert:
sikteglass er bare tull. En meterstokk fra biltema eller noen andre gjør akuratt samme jobben like greit om ikke bedre.. r*r*3,14/100 så har du volumet pr cm
 
Sikteglass er genialt. Slipper man å regne prosenter mtp vørterekspansjon og slipper å sanitere målestokken, har man.ei bøtte stående er forsåvidt ikke sistnevnte så veldig pes.

F.eks hvis man er pertentlig (og etter hvordan softwaren man bruker regner pre/post-boil volum)kan man sette inn streker på sikteglasset som tar høyde for 4% ekspansjon, oppe i preboil området. Og nede ved postboil så kan man sette streker som er kalibrert til kald vørter.
 
Sist redigert:
Litt som ble med hjem i dag.Råvarne hadde e fra før
 

Vedlegg

  • 20170829_172342.jpg
    20170829_172342.jpg
    229,4 KB · Sett: 131
  • 20170829_172408.jpg
    20170829_172408.jpg
    195,5 KB · Sett: 127
Tappetårn innhøstet. Mangler kjøleskap og litt biter fra ikea, så er det på plass i baren
Også handla doc revolution kapselmaskin (bakgrunn)
20170831_144327-jpg.33021
 

Vedlegg

  • 20170831_144327.jpg
    20170831_144327.jpg
    117,4 KB · Sett: 207
Tilbake
Topp