Blåbærstout - hjelp, hva er dette?!

DSC_0403.JPG lager en blåbærstout.sto til gjæring i 14 dager, stakk om til nytt kar over 2 kg fryste REMA blåbær.fisket ut bær etter 12 dager. Hadde tenkt å flaske den idag (noen dager etter jeg tok ut bærene). Men da jeg tok av lokket på karet for å måle gravity idag, lå det en hvit litt stiv hinne på toppen av væsken (se bildet). Lukter og smaker som det skal.har vært nøye med renhold.mitt spørsmål er hva dette er for noe, og om det er dumt å flaske den ikveld? Hjelp tas imot med takk :)
 
Det, min kjære brygger, er en infeksjon. Om det er lurt å vente eller ei er jeg litt usikker på. Hvis du målet SG og den er der den skal være, ville jeg kanskje flasket. Siden det ikke smaker eller lukter vondt, kan det godt hende at det ikke blir så ille. Flasket selv 2 liter av en infisert stout, som luktet rumpesvette, bare for å se hvordan de tgikk. Og den var helt fin på flaske, selv 1 år etterpå. Men du må være klar over hva det medfører av fare for infisering av utstyr. Særlig flaskefylleren er det vel som er utsatt. Kan være lurt å kjøpe en ny etter dette. Evt ta vare på den gamle til du skal brygge surøl en gang :)

Edit: Det hvite er en biofilm, pellicle, som noe bakterier, villgjær og feks brettanomyces danner. Ser litt ekkelt ut, men er ufarlig.
 
Det, min kjære brygger, er en infeksjon. Om det er lurt å vente eller ei er jeg litt usikker på. Hvis du målet SG og den er der den skal være, ville jeg kanskje flasket. Siden det ikke smaker eller lukter vondt, kan det godt hende at det ikke blir så ille. Flasket selv 2 liter av en infisert stout, som luktet rumpesvette, bare for å se hvordan de tgikk. Og den var helt fin på flaske, selv 1 år etterpå. Men du må være klar over hva det medfører av fare for infisering av utstyr. Særlig flaskefylleren er det vel som er utsatt. Kan være lurt å kjøpe en ny etter dette. Evt ta vare på den gamle til du skal brygge surøl en gang :)

Edit: Det hvite er en biofilm, pellicle, som noe bakterier, villgjær og feks brettanomyces danner. Ser litt ekkelt ut, men er ufarlig.

Takk for svar!
Sg har vært stabil siden de første 14 dagene etter gjæring på 1.020. Tilsatte da bærene som et eksperiment for å tilsette litt mer syrlig smak i det jeg syntes var et for søtt øl.

Hvordan bør jeg gjøre det med karboneringen?tilsette ca 5g sukker pr liter som vanlig, eller vil dette potensielt bli flaskebomber?

Et annet alternativ er kanskje å holde det i karet en stund og holde øye med gravity for å se hvilken retning det tar?

Er dette sannsynligvis villgjær fra blåbærene, siden de ikke ble pasteurisert?
 
Jeg ville ventet med å flaske, en slik infeksjon vil føre SG nedover. Jeg flasket en Belgisk Blond med ett lignende slør, oppbevarte flaskene i et kjøleskap som holder ca 0 grader. Ingen flaskebomber, men veldig hissig på å komme seg ut av flaska, og meget overkarbonert. Det vil du ikke ha i en stout. Hva med å tilsette brett brux?
 
  • Like
Reaksjoner: lmb
Jeg ville ventet med å flaske, en slik infeksjon vil føre SG nedover. Jeg flasket en Belgisk Blond med ett lignende slør, oppbevarte flaskene i et kjøleskap som holder ca 0 grader. Ingen flaskebomber, men veldig hissig på å komme seg ut av flaska, og meget overkarbonert. Det vil du ikke ha i en stout. Hva med å tilsette brett brux?

Takk for innspill :) ikke vært borti brett brux, men da mener du altså som å tilsette ny gjær?

Er ellers opptatt av å tenke årsaken for å unngå dette ved senere batcher.er vel mest sannsynlig bærene som er synderen?
 
Jeg lot min stå 1 eller 2 uker ekstra, husker ikke helt. SG endret seg ikke så vidt jeg kunne se, så konkluderte med at det var no saktejobbende greier. Flaskene overlevde i ett år uten å gå av. Ølet var da litt overkarbonert, men på ingen måte noen krise. Ens tout skal jo uansett kraboneres lavt, så slik sett har du litt å gå på. Du kan jo vente 1-2 uker og flaske deretter. Uansett ville jeg tenkt at det er greit å drikke ølet innen ikke for lang tid. Vanskelig å si hvor infeksjonen kommer fra. Mitt tipp er at det har skjedd i prosessen med omstikk/tilsetning, men ikke nødvendigvis fra bæra i seg selv. Har intrykket av at det er realtivt vanlig å tilsette fryste bær rett i ølet.
 
Takk for innspill :) ikke vært borti brett brux, men da mener du altså som å tilsette ny gjær?

Er ellers opptatt av å tenke årsaken for å unngå dette ved senere batcher.er vel mest sannsynlig bærene som er synderen?
Ja, ølet er jo allerede infisert så jeg ville eksperimentert med brett på ett slikt øl, men her er @Per Buer eksperten.
 
Pitch en brett-gjær slik at du får tørket ut stouten. Tar et par-tre-fire uker. Flask og karboner med 6g/l sukker (du har mistet masse kropp).

Kan blir fin øl dette. Lagres vel og lenge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
WLP650 burde være helt fin. Brett Clausenii er også fin - den er litt mer fruktig og kanskje enda bedre egnet. Hvis alt går som det skal så spiser denne opp det sukkeret som den ukjente gjæren ellers vil spise. Dermed setter den ikke så mye karakter og sannsynligheten for en OK batch er høyere.
 
Takk skal du ha:) da går jeg nok for den du anbefaler.
Kjenner at jeg blir lettere paranoid med tanke på utstyret som har vært i kontakt med brygget. Har et annet øl som skal flaskes i løpet av noen dager, og vil for all del ikke infisere dette også.
Bør jeg kjøpe nytt det som har vært i kontakt med brett, eller hvordan desinfiserer man eventuelt slik at man er så sikker som mulig på at det ikke sitter igjen noe i/på utstyret?
 
Takk skal du ha:) da går jeg nok for den du anbefaler.
Kjenner at jeg blir lettere paranoid med tanke på utstyret som har vært i kontakt med brygget. Har et annet øl som skal flaskes i løpet av noen dager, og vil for all del ikke infisere dette også.
Bør jeg kjøpe nytt det som har vært i kontakt med brett, eller hvordan desinfiserer man eventuelt slik at man er så sikker som mulig på at det ikke sitter igjen noe i/på utstyret?
Det er relativt vanlig å ha eget tappeutstyr og gjæringskar til brett-øl.
 
Det er relativt vanlig å ha eget tappeutstyr og gjæringskar til brett-øl.

Ja, det er vel kanskje det tryggeste. Da jeg søker på dette, finner jeg alt ifra at det bare er vanlig rengjøring som ved "vanlig" gjær som gjelder, til at det er tett ved umulig å bli kvitt.

Ikke godt å vite;)
 
Ja, det er vel kanskje det tryggeste. Da jeg søker på dette, finner jeg alt ifra at det bare er vanlig rengjøring som ved "vanlig" gjær som gjelder, til at det er tett ved umulig å bli kvitt.

Ikke godt å vite;)
Om du flasker, så trenger du jo bare en ekstra hevert eller tappestav. Grei og rimelig forsikring.
 
Jeg har vært slapp med å blande utstyr med brett og ikke brett og har enda til gode å oppleve krysskontaminasjon. Jeg lager en del barleywines og andre sacc-øl som lagres lenge så jeg er temmelig sikker på at det ikke enda er kommet brett i noen av mine "rene" øl.

Jeg bruker en del klor når jeg vasker og lar utstyret tørke godt ut mellom hver gang (lager ikke så mye øl lenger - er blitt litt rund i kantene). Så min subjektive bedømmelse er at risikoen er veldig moderat.
 
Poster en liten oppdatering:
Pitchet brett clausenii. Har stått snart fjorten dager nå, sg samme som før (1.020). Lukter nesten litt som yoghurt i gjæringskaret. Vanskelig å vurdere noe smaksforskjell enda.
Burde jeg forvente noe endring i sg med det første, eller er dette noe som eventuelt vil ta mye lengre tid?
Og nei, jeg lagde ingen starter til gjæren. Var utålmodig og sikkert urutinert og pitchet rett i karet;) vet ikke om dette utgjør noen forskjell?
 
En pågående brett-gjæring bør uansett gi et blopp i minuttet. Jeg synes det høres skummelt ut å flaske med så høy SG. La stå en uke til og se om aktiviteten tar seg opp. Har du fått pellicle?
 
En pågående brett-gjæring bør uansett gi et blopp i minuttet. Jeg synes det høres skummelt ut å flaske med så høy SG. La stå en uke til og se om aktiviteten tar seg opp. Har du fått pellicle?
Da satser jeg på å ha litt is i magen en stund, som du anbefaler. Hvis du da mener belegg på toppen, så ser det egentlig fortsatt ut som på det første bildet. Burde dette ha endret seg?
 
Tilbake
Topp