Ciderprosjekt

Takk for svar. Kunne tenkt meg å bruke noe annet enn laktosesukker da jeg har bekjente med laktoseintoleranse. Stevia er uaktuelt, har smakt mat søtet med stevia og det sukkerstoffet har en tydelig smak. Splenda vet jeg ikke om har noen smak?
 
Takk for svar :D tror jeg skal prøve noe sånt i nermeste fremtid :) men tror jeg skal pørve med Splenda ettersom jeg syns den smaker søtt uten for mye "rar smak" :p

så må jeg vell ut på jakt etter essens også :)

Venter spent på flere oppdateringer :D
 
Sukrin+ , en blanding av stevia og sukrin synes ihvertfall jeg har en god smak. Denne kan jo kanskje brukes ?
 
Dette er jo et passe useless svar... men jag gjærer allt nånn noelunde mørkt. "better safe than sorry". :p
 
Gjæren trivast best der det ikkje er for mykje lys. Dette har mindre å seie for smaken på cider enn på smaken av øl. Cider manglar vitaminet B12 som blir brote ned av sollys og som gir ein "smøraktig" smak om eg hugsar rett. Sidan dette vitaminet manglar i cider vil det ikkje vere like mykje utslag på smaken om brygget står lyst. Men for å ha litt dobbeltmoral så vil eg berre nevne at eg ikkje bryr meg så mykje om gjæringa foregår i eit mørkt rom så lenge eg klarar å holde temperaturen stabil.
 
Er det noen som har prøvd å lagd cider av rå eple juice? Har en juice maskin som lager nydelig eplejuice ved å bare slenge oppi epler. Men hva mer må jeg gjøre for å lage cider av det?
 
Er det noen som har prøvd å lagd cider av rå eple juice? Har en juice maskin som lager nydelig eplejuice ved å bare slenge oppi epler. Men hva mer må jeg gjøre for å lage cider av det?
Mål OG først. Hvis denne er på rundt 1,040 (noe den sannsynligvis er), er det egentlig bare å fylle ønsket mengde i gjæringskar, tilsette gjær og la det stå på 18-20 grader.
 
Fun light har ikkje gjærbart sukker etter kva eg hugsar, så det kjem nok ikkje til å bli flaskebombe av dette. Berre eksperimenter i vei du.
 
Matcher opp mot smaken. Har kun gjort det når jeg har "juksa" og ikke brukt fersk frukt. Har brukt fun light eple og pære i en med eplejuice og hermetiske pærer, og fun light fersken i en ferskencider.
 
Sist redigert:
Noen som har prøvd med rema 1000 sin cloudy pære juice?

Jeg har nettopp bestilt 25L på Rema 1000 der jeg bor, og får den tirsdag eller lørdag neste uke. Jeg har også Sodastream sin NFE Pære til å redde inn litt pæresmak hvis det blir for tørt og lite fruktig etter gjæring.

Jeg er usikker på hvilken temperatur jeg skal gjære på, 12°c eller ca 20°c. Også hvilken av mine to cider gjær jeg skal prøve meg på. Mangrove Jack M02 eller Muntons Gervin GV10

Oppskriften jeg planlegger å bruke:
  • 25L NEN Produkter AS Cloudy Pærejuice fra Rema 1000
  • 1KG Dextrose fra Brygg Selv
  • 2 pk tørrgjære, ikke bestemt ennå
  • Tilpasse sødme etter gjæring med Stevia
  • Tilpasse fruktighet med Sodastream NFE Pæreessens fra Claes Ohlson
Juice: 624 kr
Dextrose: 69 kr
Tørrgjær: ca 80 kr
Essens: ca 60 kr

Pris for ca 23L cider: ca 833 kr ~ 37 kr literen.

Gjør ikke dette for å spare penger... hehe, men for å kanskje endelig få til en drikkelig cider etter to mislykkede forsøk. Forsøk 1 var på billig eplejuice fra Rema med rafinert sukker og M02. Den ble besk som fy. Forsøk to var kit fra Mangrove Jack med 1kg dextrose, men det ble mye tørrere enn dama liker og ikke så fruktig.
 
Søtstoffet/"sukkeret" i pærer er erythritol. Det er ikke gjærbart. Pærer inneholder under 3% sukrose...

EDIT: Du vil ikke få gjæret ut mer enn noen promille alkohol av ren pærejuice. En av grunnene til at folk bruker pærejuice/-saft i sluttfasen er nettopp fordi søtstoffet ikke gjærer, og dermed tilfører sødme til det ferdige produktet. TL;DR: Bytt den pærejuicen i eplejuice!
 
Sist redigert:
Etter ca 2 år sidan eg sjekka denne cidertråden vil eg berre nevne ein oppskrift som har funka veldig bra for meg. Eg hadde smakt Bulmer's eplecider og tenkte at det var noko eg burde strebe etter for å få rett smak. Eg gjekk gjennom alle stadiene til cider, alt i frå til temperatur, gjær, sukkerinnhald, type eplejus osv. Den oppskrifta som falt best i smak for meg og mine kjente skal eg prøve å bekrive på best mogleg måte nedanfor. Den er ganske lett, og ein treng ikkje mykje kunnskap for å få denne rett.

- 25 l rema 1000 eplejus
- 4 l rema 1000 eplejus (for å danne kullsyre)
- Suketter 3,33 stk per liter eller 5 stk per 1,5 liters flaske (for at sideren skal verte litt søtare)
- Gjær - Eg har brukt gjæren frå "gjæringssett" som du får kjøpt på europris. Denne gjærar heilt ut noko som er viktig for å få den "crispe" smaken. Når eg har brukt andre typar gjær har det verte litt for mykje restsukker som har gjort sideren litt "tung" Spesielt vil eg nevne safale US-5 som ein gjær som har fungert DÅRLEG for meg i siderproduksjon.

Eg starter med å desinfisere dunk og juskartonger for så å fylle på 25 liter med eplejus. Eg prøver å helle i frå ei litt stor høgde for å få nok oksygen i sideren før den skal gjære. Når dunken har nådd 25 liter putter eg ein del gjær oppi. Eg har ikkje vore så uendeleg vitenskapeleg på det men har funne ut at for mykje gjær og varme vil lage svovelsmak i brygget. Brygget får stå i 2-3 veker i alt frå 18-23 grader men eg har samtidig fått gode resultat under 18 grader, men ikkje over.

2-3 veker etterpå kan eg flaske brygget. Her har eg for det meste brukt plastflasker for lettare å få meir sider og mindre grums, men det er opp til ein kvar korleis ein gjer det. Eg puttar i 4 liter eplejus som tilsvarer ca 13 gram sukker per liter og så reknar eg ut kor mange suketter eg treng til 29 liter (29*3.33= 96 stk. Eg puttar sukettene oppi cideren og rører litt rundt etter at dei har verte oppløst for å fordele søtsmaken i heile brygget. Når dette er gjort er det berre til å flaske i veg.

1-2 veker etter at brygget har vorte flaska anser eg ofte det som ferdig etter ein liten smakebit. Grunnen til gjær som har høg utgjæringsgrad er nettopp det å kunne drikke sideren etter kort tid.

Nyt brygget og gjerne kontakt meg om du har nokon tips for å gjere oppskrifta endå betre. I bunn og grunn er det berre å putte eplejus på dunk for så å gjære det og søte det opp litt. :)
 
Tilbake
Topp