Ciderprosjekt

  • Billigste eplejuice fra supern, 20 liter, gjerne den grønne med rødt eple til 6,90 på tilbud.
  • En kilo sukker kokt opp i en liter vann.
  • 30 gram US05.

OG: 1060
FG: 990

Tilsetter Fun light eller annen ikke-gjærbar saft, karboneres på fat. :)
 
Søtstoffet/"sukkeret" i pærer er erythritol. Det er ikke gjærbart. Pærer inneholder under 3% sukrose...

EDIT: Du vil ikke få gjæret ut mer enn noen promille alkohol av ren pærejuice. En av grunnene til at folk bruker pærejuice/-saft i sluttfasen er nettopp fordi søtstoffet ikke gjærer, og dermed tilfører sødme til det ferdige produktet. TL;DR: Bytt den pærejuicen i eplejuice!

Nå er det pærecider jeg ønsker å brygge. Hvis det ikke er gjærmat i pærejuice, da må jeg vel bare øke mengden dextrose?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Hva om jeg øker til ca 3,6 kg dextrose, vil jeg ikke da få en OG på ca 1.055?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Søtstoffet/"sukkeret" i pærer er erythritol. Det er ikke gjærbart. Pærer inneholder under 3% sukrose...

EDIT: Du vil ikke få gjæret ut mer enn noen promille alkohol av ren pærejuice. En av grunnene til at folk bruker pærejuice/-saft i sluttfasen er nettopp fordi søtstoffet ikke gjærer, og dermed tilfører sødme til det ferdige produktet. TL;DR: Bytt den pærejuicen i eplejuice!
Hvor i all verden har du dette fra? Pærer inneholder mer fruktose enn epler.
 
I stand corrected. Du har helt rett. Jeg er sikker på at jeg har lest et eller annet om erythritol og gjæring som jeg tydeligvis ikke husker helt.
 
Ok, så jeg kan holde meg til min opprinnelige plan og bare tilsette 1kg dextrose?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp