Speidel 50 - skylleordning

Vår første batch med ny Speidel, var 2x 25l CCC Pale ale.

https://www.bryggselv.no/bryggselv/102291/abc-cccpale-ale-allgrain-ølsett-25-liter

Gikk greit å løfte maltrøret med håndkraft. Rimelig kraftig bøyg å overvinne suget på undersiden, men en liten pause er bedre enn rå kraft. :)
Startet med 58 liter, og vi skylte med 18+ liter som om vi fremdeles brukte vår gamle BB30: Øste vannet fra kasserolle, og fikk ca. 54 liter til gjæring.
OG havnet på 1.046. (Oppskriftens min. OG er på 1.047) Gikk litt tregt å komme opp i temp ved kok.
Neste gang tror jeg vi kanskje bruker litt mindre vann. ..men bare litt. :)

PS! Av gammel vane, syntes vi maltrøret kanskje skulle fått henge fritt og dryppe fra seg.
 
Sist redigert:
Har selv Speidel 50 og har opplevd 'suget på undersiden'. Jeg kan bare ikke fatte at det kan være snakk om vakum, sug eller noe sånt. Pumpene er jo kliss åpne, det burde være nok åpning til at det ikke blir noe vakum?!?
Har laget meg en heisanordning oppå Speidelen (se annet sted på forumet, la den ut der), og når den løfter laaaaangsomt virker det ikke som det suger i det hele tatt.
 
Har selv Speidel 50 og har opplevd 'suget på undersiden'. Jeg kan bare ikke fatte at det kan være snakk om vakum, sug eller noe sånt. Pumpene er jo kliss åpne, det burde være nok åpning til at det ikke blir noe vakum?!?
Har laget meg en heisanordning oppå Speidelen (se annet sted på forumet, la den ut der), og når den løfter laaaaangsomt virker det ikke som det suger i det hele tatt.

Ikke vet jeg. Vi har nå tre batcher bak oss, og "løftet" oppleves som å skulle fjerne sverdet fra ambolten, eller løfte Tors hammer. Full stopp, men det gir seg fort. :)
Ellers er jeg fornøyd med at jeg greide det. (Og det faktum at sikringene holdt)
Har lett etter stender for krok til talje, men jeg lyktes bare å finne lekter for takplatene. (Stenderfinner fra Biltema)
 
Anbefaler å regne skyllevann mendge først, f.eks 13X1.5=19,5 liter for et ikke sterkt øl.
1. Ta maltrør opp.
2. Åpen krana og tap 19,5l vørteren av i en ektra kjele.
3. Start skylling med 19.5l vann (80C).
4. Trykk på "Start boiling"
5. Vent til 90-95C (cirka 20-25 min) i Braumeister eller så lenge Braumester ikke startet med koking
6. Flytt maltrør (f.eks. til en plastkasse/kjele for videre rengjøring)
7. Returner 19,5L vørteren i Speidel.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp