Lav OG og tett pumpefilter

Sarge

 
Mitt andre brygg på Grainfather i dag 3120 gram grain (hvorav 3 kg Maris Otter). Beregnet OG i oppskrift 1.052. 14 liter i gjæringskaret.

Pumpefilteret gikk nesten helt tett. Fikk kun OG på 1.040 (bekreftet med både hydrometer og refraktometer). Skjønner ikke hvordan OG kunne bli så lav. Kan tett pumpefilter faktisk filtrere vekk sukkeret?

Hvordan er det med Irish Moss? Kan det bidra til å tette filteret?
 
Tett filter når du pumpet ut og over i gjæringskar?
Jeg har hatt samme problem en del ganger, men etter at jeg begynte med en skikkelig whirlpool etter kok er ferdig så har jeg egentlig ikke hatt noe særlig problem lenger.

Ang lav OG er jeg usikker, kan ikke ha vært noe så enkelt som at oppskriften ble feil ifht skyllevann eller noe annet?
 
Ingenting feil ift skyllevann. 11.9 liter vann i mesken. 9.6l skyllevann. 60 min kok. Fikk nær 14 liter i gjæringskar som også var target ihht oppskrift.

Bruker du Irish Moss, @Gjaevert ?
 
1052 på 3kg malt. Høres ut som regnefeil? 1040 på 3kg malt høres og mye ut, men jeg er ingen ekspert!
 
Ah, jeg som ikke følger med. De gangene det der har skjedd meg, har det vært malingsgraden. Da har skyllevannet nærmest falt ned gjennom maltsenga.
Men fet ble godt øl:)
Jeg maler på 1,4mm. Andre maler finere men det gir meg stuckmash.
 
Jeg har også tenkt det kan være malingsgraden. Jeg har tre "mistenkte". Malingsgraden er en av dem. Dårlig røring i mesken og evt kanalisering ved skylling er en annen (selv om jeg mener jeg rørte godt og det er en liten grainbill som burde være lett å få jevn). Siste alternativ er mer usannsynlig og involverer svært ujevn fordeling av sukkeret i vørteren når kjølet og overført til gjæringskaret og evt bortfiltrering av sukker i nesten helt tett pumpefilter, slik at målingsampelet ikke er helt representativt.

Hva tror dere?
 
Malt hos bryggevareforretning som jeg har brukt mange ganger før. Mesket i 60 min. Skyllingen timet jeg ikke, men anslår at 9.6 liter rant gjennom på rundt 2-3 minutter.
 
Hmmm..... har regnet, brukt både brøk og omtrentlige overslag basert på mine Grainfather-brygg, og jeg kommer fram til at 3120g er ganske lavt, hadde forventet 3500-3800.

1) Kontrollveide du maltvekten?
2) Hvordan gikk ditt forrige brygg, under/over eller spot-on?
 
Nei, jeg kontrollveide ikke.

Jeg havner nesten alltid litt over eller spot on på OG, riktignok basert mest på BIAB-brygg, men også mitt forrige brygg som var på Grainfather.
 
Skyter fra hofta; malingsgrad. Er det mulig at det er for lite knust? Sjekk malten (hvis det ikke er kassert da)
Tror du har rett. Tenkte ikke på at det kunne sjekkes i etterkant. Det tok ikke lang tid å finne korn som kjentes hele ut innenfor skallet, så her har det nok gått litt fort i svingene. Mulig jeg må skaffe egen kvern for å ha kontroll på dette...
 
Altså 1.040 mot 1.052 er forunderlig mye, men la oss kjøre et tankeeksperiment. Jeg var ikke fornøyd med knusingen fra min leverandør sist gang, ganske så mye hele korn som var for dårlig knust (fikk lavere OG enn forventet også). Hvis dette utgjør -10%; samt -10% for lite malt, så har vi: 52*0,9*0,9 ca 1.042. Gjør oppmerksom på at dette kun er et røft overslag for å finne forklaringer.
 
Du sier 9,6 liter skylling på 2-3 minutter? Dette høres i grunnen ikke ut som skylling. Når jeg skyller med ca dobbel mengde vann bruker jeg over 1 time... men jeg har ikke en GF.
 
Du sier 9,6 liter skylling på 2-3 minutter? Dette høres i grunnen ikke ut som skylling. Når jeg skyller med ca dobbel mengde vann bruker jeg over 1 time... men jeg har ikke en GF.
Jeg har ikke kjørt så lite malt i grynfaren, men det virka fryktelig fort, ja.
 
Jeg har fått dårlig knust malt på dyre møller. Om du brukte så kort tid på å skylle , er det nok for grov malingsgrad.
De fleste oppskrifter er jo for 75% effektivitet.
Med GF opplever jeg å skyte langt over på de fleste brygg, så her må det være noe "å gå på" for deg også.
 
Tilbake
Topp