"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Saison:

2.5 kg Pilsner - De
2 kg Vienna
1.7 kg Hvete Heidelberg
0.3 kg Carapils

Gjær:
Wlp-566

OG: 1.052
FG: 1.010
IBU: ? men rundt 25-30
Color: 4.0 SRM

Det jeg lurer på er humlemiksen. Jeg har følgende liggende:

Amarillo
centennial
Mosaic
Mittlefruh
EKG

Jeg tenker kanskje 60 gr humle tilsammen og 20 av dem til tørrhumling men klarer ikke bestemme meg for hvilke(n) humle jeg skal bruke da "alt er lov" i Saison. Liker fruktige øl men har tenkt å gjære på 20-26 C for å få ut smak av gjæren så vil ikke ha overveldende humle heller. Innspill?

Det varierende hva folk syns, men jeg syns amarillo smaker hubba bubba og mosaic noe "svett". EKG eller mittelfruh for min del.
 
Jeg har kun brygget Saison en gang og da med Mosaic, det ble meget vellykket
men ellers er vel EKG eller mittelfruh mer tradisjonelt
 
Jeg tror Mosaic og Mittelfruh kunna funka
Tørrhumle med Mosaic og bruke Mittelfruh som aromahumle
 
Jeg tror Mosaic og Mittelfruh kunna funka
Tørrhumle med Mosaic og bruke Mittelfruh som aromahumle

Nå spør jeg som jeg har vett til - men vil ikke Mosaic overdøve Mittelfrüh?

Jeg har aldri brukt Mosaic, men kjenner Mittelfrüh som et følsomt vesen. Men kanskje virker det sånn at du får en bedre Mosaic om den får ta opp i seg Mittelfrüh? - om det gir mening å si det sånn?
 
Jo, Mosaic vil vel spille første fiolin, men jeg tror Mittelfrüh kan bridra med noe i bakgrunnen,
men det er bare noe jeg tror
 
Mittelfruh og EKG er subtile og dempede nok til å funke i en Saison, hvor gjæren er helten. De andre humlene ville nok jeg spart til noe annet, eller brukt i svært forsiktige mengder. Men det er litt smakssak. Hvis det ikke er så nøye å ligge nær de belgiske eksemplene, så kjør på med det du liker. Tank 7 er et eksempel på et amerikansk øl som får til både å være litt Saison og litt amerikansk humlefest. Der mener jeg det er Amarillo.
 
Takk for svar. Har brukt mye Mosaic og Centennial i sommer og var klar for en annen smaksopplevelse enn amerikansk sitrus så brygget i går og humlet med 25 gr EKG 20 min og 25 gr EKG 5 min i en 30 liters batch. Den står nå og putrer på 21 grader og skal økes gradvis opp mot 26C. Skal tørrhumle også tenkte jeg og vurdere Mittelfruh der, rundt 30 gr skulle vel fortsatt gi rom for smaken av WLP-566? Den er litt lettere og mindre jord-aktig i smaken enn EKG? Ønsker et lettdrikkelig øl, har brukt EKG en gang i en Irish red ale, den opplevde jeg som tung og læraktig men det kan jo være malt/gjær mer enn humla som gjorde det.
 
Skulle gjerne gjort det men no way Jose :) Har hverken tid eller utstyr til det. Forskjell er det nok da Mosaic er veldig markant tropisk frukt.
Det jeg egentlig lurer på er ikke om en fasit på om noe er godt men mer om Mittelfruh egner seg til tørrhumling, om den passer sammen med EKG, og om noen har noen formening om mengde i en 30 liters batch.
 
Får du rett esterprofil fra gjæringen så er (i min smak) tørrhumling helt overflødig. Tørrhumling kan derimot brukes til å "sprite opp" litt dersom gjæring etterlater seg et litt kjedelig øl.
 
Jeg "må" jo ingen verdens ting såklart. Oppdaget akkurat at batchen ikke var på 30 men 32 L (har ikke målestreker på gjæringskaret så måtte måle cm:) ) . På den positive sida har jeg 80 % effektivitet og Ibu blir 28 som var mer på målet. Det jeg er redd for er som du skriver å sitte igjen med en stor batch med "kjedelig" øl. Slenger oppi 30 gr til tørrhumling, må bare bestemme meg for om det blir EKG eller Mittelfruh..
 
Har en haug med malt pilsnermalt som bare ligger og blir gammel i kjelleren. Noen som har tips på en oppskrift med WLP001 gjær? Gjerne single malt.
 
Oppskrift for 10 liter i bøtta:

3200g Pilsner malt,
67 grader i 60 min
75 grader i 5 min

kokes 90 min
10g Chinook @ 60 min
20g Cascade @15 min
20g Cascade @0 min
20g Cascade @ 7 dager

WLP001 gjæres på 19 grader i 2 uker

OG: 1.060
FG: 1.014
IBU: 47

Aromahumling er bare tatt ut av løse lufta egentlig, noe tips der? Er heller ikke sikkert det blir cascade, har en del litt av hvert rester liggende nå.
 
Hei.

Jeg trenger input på humleskjema for en tsjekkisk pils.
Jeg har brygget oppskriften en gang tidligere, og synes det ble en god pils, men manglet endel av humlepreget i en tsjekkisk pils:

OG:1.057
FG:1.013
IBU:37,9
22,5 liter

Pilsner malt 89%
Munich malt (25 EBC) 7%
Melanoidin malt 4%

Mosaic 15,8g @60 min
Saaz 45g@30 min
Saaz 45g@10 min
Saaz 45g@2 min

Gjær: WLP802 Czech Budejovice

Vannjustering etter Gahr's artikkel.
Gjæret i hovedsak ved 9 grader

Hvordan kan jeg greie å få et kraftigere, typeriktig humlepreg?
 
Hei.

Jeg trenger input på humleskjema for en tsjekkisk pils.
Jeg har brygget oppskriften en gang tidligere, og synes det ble en god pils, men manglet endel av humlepreget i en tsjekkisk pils:

OG:1.057
FG:1.013
IBU:37,9
22,5 liter

Pilsner malt 89%
Munich malt (25 EBC) 7%
Melanoidin malt 4%

Mosaic 15,8g @60 min
Saaz 45g@30 min
Saaz 45g@10 min
Saaz 45g@2 min

Gjær: WLP802 Czech Budejovice

Vannjustering etter Gahr's artikkel.
Gjæret i hovedsak ved 9 grader

Hvordan kan jeg greie å få et kraftigere, typeriktig humlepreg?

Nå har ikke jeg brygget tsjekkisk pils før, men det lukter litt som at det kanskje kan være prosess? 6g/l er jo en del. Men mosaic på 60? Saaz har ikke altfor vondt av å koke en stund forsåvidt. kanskje du kunne hatt en andel saaz, og byttet mosaicen med Magnum f,eks, for å holde deg nærmere nobelhumle-land?
 
Må innrømme at jeg nettopp kjøpte en halvkilo Citra:oops:. (Og det var ikke første gangen, heller:(.)

Hehe , lukter jeg en kommende "koloni-fasinasjon" Finn?
<hydr hydr>
Leker sindige herrer fra Opland med grandiose, uhørt hippe, lite puristiske og svært populistiske fristelser fra det forjettende land?

Innrømmer: Skulle nesten tro jeg hadde fått usmakelige trange jeans , bustete skjegg og flanellskjorte..
les: gikk rett på Citra "cryo lupelin smell" det er svært potent saker.. men svært herlig samtidig.. Vel sosialdemokraten i meg protesterer.. Den erke-europeiske nostalgikeren likeså, men det er faktisk noe "over there" som gjør at man smiler.. Ford Mustang, Apollo-rakettene og nå IPA (us-style).. men "politikken" kan de bare beholde.... Heh..Citra-Finn.. <ert-ert>


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp