Johnemann

Norbrygg-medlem
Vi arrangerer igjen Bjorleik!
Sted : Kaiakk-klubben, Gravdalspollen 20 på Laksevåg.
Tid : Det er fra 1700 til 2300 den 30 september.
Har du lyst og anledning til å være med å arrangere så bare gi en lyd til John Nesheim (91725556)

Det er flaskekonkuranse, publikumskonkuranse, og quiz. Vi serverer noe mat og det er greit om man melder seg på slik at vi får laget noenlunde rett mengde med mat! Vær snill å kjøp biletter på forhånd. Link

Merk
: Det er konkuranser og slikt men BJORLEIK er ment å være ett samlingspunkt for og med bryggere. Vi må ikke konkurere for å bli med. Ta gjerne med deg din bedre halvdel og kom på fest for en prat og smak. Det blir en quiz i løpet av kvelden av Quizmaster og forfatter av boken ØLQuiz - Sammy Myklebust. ( link til siden deres her )

Flaser til flaskekonkuransen merkes med etiketter som på Bergen Ølfestival - Link
Lever de inn på Vestbrygg innen 29 september. Du kan også ta med flasker på Bjorleik og levere de inn før 15 i Gravdalspollen. Etter det blir de ikke tatt med i konkuransen. (Men kan konsumeres utover kvelden!)

De som vil være med på publikumsfavoritten må sørge for at de tar med tilstrekkelig øl til at alle får smake. Det være seg på flasker eller fat. Kjøling er det dårlig med.

Vi gleder oss og håper at listen oppleves lav nok, at dørstokken er smal nok og at lysten til å prate, drikke, ta buss hjem er høy nok til at flest mulig vil komme på vår fest !! Våre dører er brede, gulvet er rent.
VELKOMMEN TIL BJORLEIK !!
fjasbok link
Billett link

Link til skjema
 
VIT HVA DU DRIKKER kommer til BJORLEIK. (link)
Det vil si at du kan få målt hjemmebrygget ditt og se om dine målinger på OG og FG pluss om din utregning på ABV er riktig.
Benytt anledningen til å sjekke dine øl. Ta gjerne med flere som du vil måle. Målingen foregår så lenge de har pulver til å blande med og kaffefilter til å sile i ! (Men ikke utover stengetid)
 
Jeg klsrer ikke finne særlig info. Er flaskekonken kun for Hordaland? Kan andre sende inn flasker?
 
Jeg klsrer ikke finne særlig info. Er flaskekonken kun for Hordaland? Kan andre sende inn flasker?
Dette er en landsdekkende konkurranse på samme måte som juleøl- og NM.
Så det er åpent for alle å sende inn øl til flaskekonkurransen. [emoji1]

Sent via Tapatalk
 
Dette er en landsdekkende konkurranse på samme måte som juleøl- og NM.
Så det er åpent for alle å sende inn øl til flaskekonkurransen. [emoji1]

Sent via Tapatalk

Aha. Men jeg finner lite info om hva slags øl som skal brygges,pleier ikke Bjorleik være en spes kategori?
 
Ja jeg fant den FB linken. Men jeg har ikke FB og infoen der var egentlig bare tid og sted som jeg fikk se.
 
Ja jeg fant den FB linken. Men jeg har ikke FB og infoen der var egentlig bare tid og sted som jeg fikk se.
Facebook skrev:
Flaskekonkurransen i år har New England-inspirert IPA, også kjent som NEIPA som tema. Dette er ikke en sjanger som er definert av Norbrygg, og ei heller BJCP. Bruk 6B - Amerikansk IPA som utgangspunkt, men fargen skal være hakket lysere, og ølet skal være lett til ganske tåkete. Ølet skal typisk være litt mindre bittert enn 6B, gjerne ha en humleprofil i retning tropisk / steinfrukt fremfor typisk vestkyst-furu. Det er vanlig å få bortimot all bitterhet fra humletilsetninger på 10-0 minutter, og kraftig tørrhumling er lurt. Karbonering kan med fordel være litt lavere enn 6B, og det kan være lurt å lese seg opp på vannjustering for å få en deilig, fin munnfølelse.

Eksempler du kan finne på polet er Lervig - Tasty Juice, Lervig - Perler for Svin, og Cervisiam - Bad Mango. Sistnevnte har mango tilsatt. For enkelthets skyld ønsker vi ikke at det skal være tilsatt frukt, men smaksmessig gir det en indikasjon på hva du kan prøve å sikte mot.
 
Jah.. Hvorfor kan ikke det samme stå på forumet til organisasjonen som har eventet?

Rekker jo ikke brygge noe uansett når jeg tenker meg om, fristen er sikkert snart.
 
Aha. da rekker jeg det ikke nei. Og uansett så har jeg netopp konkludert med at NE IPA ikke noe jeg vil bruke tiden på, så da får jeg vente til neste år og følge med litt tidligere.
 
Jah.. Hvorfor kan ikke det samme stå på forumet til organisasjonen som har eventet?


Må sende inn til Norbrygg sentralt den teksten som ønskes i det feltet.
Neste år skal vi "rettopp feila fra i fjor" Med tidligere info og bedre info. I år har det gått litt sent i svingene. (ikke fort!)
 
Svaret at det er ikke sikkert at det er lurt. Og slik er det. Men hva er lurt Lars ?
Jeg tror det er lurt at på Norbrygg sin websider må det være nok informasjon til finne ut hva dette er. Ikke alle bruker forumet eller facebook.

Beskrivelsen man finner på facebook sidene ville jeg dermed også lagt ut på http://norbrygg.no/begivenhet/bjorleik-2017/ :
Norbrygg Hordaland på facebook skrev:
Nytt år og ny runde med Bjorleik, et arrangement ment for hjemmebryggere hvor man kan konkurrere i en flaskekonkurranse som dømmes av Norbrygg-sertifiserte øldommere, og i publikums favoritt, hvor alle deltakerene stemmer.

Også denne gangen blir stedet klubblokalet til Laksevåg Kajakklubb. Mat vil også i år være inkludert i prisen, samt et foredrag som forhåpentligvis blir både nyttig og underholdende. Mer info kommer i løpet av vår/sommer.

Flaskekonkurransen i år har New England-inspirert IPA, også kjent som NEIPA som tema. Dette er ikke en sjanger som er definert av Norbrygg, og ei heller BJCP. Bruk 6B - Amerikansk IPA som utgangspunkt, men fargen skal være hakket lysere, og ølet skal være lett til ganske tåkete. Ølet skal typisk være litt mindre bittert enn 6B, gjerne ha en humleprofil i retning tropisk / steinfrukt fremfor typisk vestkyst-furu. Det er vanlig å få bortimot all bitterhet fra humletilsetninger på 10-0 minutter, og kraftig tørrhumling er lurt. Karbonering kan med fordel være litt lavere enn 6B, og det kan være lurt å lese seg opp på vannjustering for å få en deilig, fin munnfølelse.

Eksempler du kan finne på polet er Lervig - Tasty Juice, Lervig - Perler for Svin, og Cervisiam - Bad Mango. Sistnevnte har mango tilsatt. For enkelthets skyld ønsker vi ikke at det skal være tilsatt frukt, men smaksmessig gir det en indikasjon på hva du kan prøve å sikte mot.

På forumet hadde jeg lagt opp en notis under "Norbrygg og generelt -> Fra Norbrygg.no" der man viser til saken på norbrygg.no på samme måte man gjorde i fjor: Bjorleik 2016
 
Siste nytt om BJORLEIK !

Årets foredragsholder bor på Voss og holder på med humle på ett nivå vi andre nok har litt igjen for å nå. Er du ett humlehode eller ikke så vil dette virkelig være noe å ta med seg videre i bryggehverdagen.

Fletre Humlehage på Voss har en humlehage som er basert på gammel humle som har vært på gården i uminnelige tider. Men de har også innslag av nyere og mer moderen humlesorter. De har i dag femten ulike humlesorter der hele syv sorter er samlet inn fra gamle humlehager på Voss. Noen er fra NIBIO og andre igjen er rett og slett kjøpt fra England.

Kåre Frøland som lever og ånder for humle, kommer til Bjorleik for å snakke for oss og like etterpå kan vi snakke med han om hva, hvordan, når, hvilke og mere til. Han tar med seg blodfersk humle som vi kan ta og føle på. I tillegg får vi litt demonstrasjon av lupulin og tørket humle.

Fletre humlehage har over 2000meter tauverk der humlene slynger seg oppover 6-8meter om de får lov. Noen sorter er modne tidlig og andre sent. Været på Vestlandet kan ingen styre så hvert år er ett sjansespill.

Billetter til BJORLEIK finner du fremdeles på link

Velkommen til BJORLEIK !
 
Nå er det bare noen dager til BJORLEIK og vi gleder oss. Det blir servert Chili Con Carne som er laget av en av byens mest ihuga øl-kokker. Selveste Mr vestkast - Rolv Bergesen.
Som ett underholdningsinnslag har vi fått Quizmaster mester Sammy Myklebust til å lage en quiz om øl og litt til. Dette kan fort gå godt ! Fine premier!
Som en kuriositet har vi også fått lov på en liten pose med humle fra humlegården som vi trekker blandt dagens gjester. Dette er Fletre-humle som ellers ikke er få tak i. Dyrket lokalt på Voss!
 
I morgen er selve dagen !
30 september fra 17 til 2300.
Seneste innlevering av flasker er 15:00 på huset.
Vi får besøk av "Vit hva du drikker" som måler ditt øl på kryss og tvers.
Ta med noe du lurer på for å få riktig OG, FG og ABV. Så kan du kanskje "kalibrere" bryggverket ditt?

Velkomme til BJORLEIK !
 
Dommerskjema (dobbelt poengsjekket) og resultater fra Flaskekonkuransen Bjorleik 2017
En regnefeil (1 i mente ) gjorde at ting ble noe krøkkete. Dette beklager vi overfor de som ble innvolvert i dette.
Riktige premier til riktige personer blir sendt så snart som mulig
Takk til Vestbrygg for gode premier !!
 

Vedlegg

  • resultat flaskekonk BL2017.pdf
    186,5 KB · Sett: 34
  • dommerskjema BL2017_2.pdf
    1,2 MB · Sett: 18
Tilbake
Topp