Tråden for dumme spørsmål.

Hva er fordelen med å sette opp oppskrifter med prosenter vs. kg? Har hittil bare brygget kit men titter for tiden på mølle og sekker. Er det lettere og tilpasse oppsettet/smaksbilde(?) man brygger på ved prosentregning?
 
Hva er fordelen med å sette opp oppskrifter med prosenter vs. kg? Har hittil bare brygget kit men titter for tiden på mølle og sekker. Er det lettere og tilpasse oppsettet/smaksbilde(?) man brygger på ved prosentregning?
Prosenter er uavhengig av effektivitet og batch-størrelse. Samme som at det er fint å oppgi smakshumle i g/l.
 
Ser at det er en del som brygger cider her, så: Jeg fulgte http://eriksbraten.blogspot.no/2013/11/lage-eplesider-hjemme.html?m=1 denne oppskriften, men jeg tolket biten om vann til å matche nivået på eplemassen med vann. Så mine 13 liter med eplemasse ble til 15 liter når vann og sukker var helt på. Fant ut etterhvert at jeg sikkert skulle hatt 13 liter vann, så jeg helte på 10 liter til med litt mer sukker. Men nå smaker det veldig utvannet (utrolig nok ;)).

Så: Kan jeg tilsette f.eks eplejuice fra flere epler evt juice fra butikken for å få mer smak? Eller mer sukker? Har totalt ca 500g sukker blandet inn i to omganger nå. 25 liter inkl eplene, det blir kanskje 15 liter når eplene er ute.
 
Hei. Har prøvd å søke, men blir ikke klok.
Har en Ale til gjæring på 6. dagen, og det ser ut til at SG vil ha vært stabil i 3 dager i morra. Så til spørsmålet, som jeg og bryggekompis er uenige om:
Han mener at Ale ikke behøver opprydding, og vil flaske i helga.

Jeg synes vi bør la gjæren rydde opp minst 3-4 dager etter stabil SG, før vi flasker.

Hvem har rett?
 
Hei. Har prøvd å søke, men blir ikke klok.
Har en Ale til gjæring på 6. dagen, og det ser ut til at SG vil ha vært stabil i 3 dager i morra. Så til spørsmålet, som jeg og bryggekompis er uenige om:
Han mener at Ale ikke behøver opprydding, og vil flaske i helga.

Jeg synes vi bør la gjæren rydde opp minst 3-4 dager etter stabil SG, før vi flasker.

Hvem har rett?
Jeg mener du har rett. Men hvis det lukter og smaker godt tror jeg ikke du får noen problemer med å flaske nå hvis FG virkelig er stabil.
 
Jeg mener du har rett. Men hvis det lukter og smaker godt tror jeg ikke du får noen problemer med å flaske nå hvis FG virkelig er stabil.

Takk for raskt svar. Vi har rimelig god kontroll med FG, bruker Tilt Hydrometer, og den sier stabil for 2 dager akkurat nå. Men vi har også tørrhumlet i dag, og den bør vel også få lov til å ligge i karet litt før tapping?
 
Takk for raskt svar. Vi har rimelig god kontroll med FG, bruker Tilt Hydrometer, og den sier stabil for 2 dager akkurat nå. Men vi har også tørrhumlet i dag, og den bør vel også få lov til å ligge i karet litt før tapping?
Tørrhumling driver jeg lite med. Vi har intern bryggeriregel på at all humle skal koke i minst 45 minutter. :)
 
Tørrhumle trenger strengt tatt ikke ligge i lenger enn et par dager, bare sørg for at den har sunket til buns
Idéelt sett bør du flaske på mandag, da har humla fått fem dager og gjæren ryddet opp
 
Det er nettopp resultater fra sen humle og tørrhumlig som fikk meg til å brygge selv. Denne ferske drikken kan ingen bryggerier uten ekstrem logistikk frem til deg fremskaffe. Spør du meg er dette produktet så unikt at at man fortsetter med å brygge. Og du har en regel mot dette :O
Øl skal ikke smake fruktkurv og blomstereng. Ihvertfall ikke mitt øl. Andre kan selvsagt både tørrhumle og bruke yankeehumle for alt jeg bryr meg.
 
Respekterer purismen her og jeg har tro på at godt håndtverk finnes i mer nakne øl hvor det ikke er plass til å gjemme seg. Jeg finner stor glede i blomstereng smaksmessig og har forsket litt på hvordan en kan få en bedre blomstereng. Er ikke så lett det heller faktisk. Plask litt med øllet og aromaen er borte, eller bomme litt på tørrhumlingstidspunkt. O2 og det er gone. Som en liberal brygger er jeg åpen for både lyngøl, weiss, og IPA. Foreslår at vi tar opp tråden på en kneipe i neste uke hvor jeg tvinges til Oslo.
 
Respekterer purismen her og jeg har tro på at godt håndtverk finnes i mer nakne øl hvor det ikke er plass til å gjemme seg. Jeg finner stor glede i blomstereng smaksmessig og har forsket litt på hvordan en kan få en bedre blomstereng. Er ikke så lett det heller faktisk. Plask litt med øllet og aromaen er borte, eller bomme litt på tørrhumlingstidspunkt. O2 og det er gone. Som en liberal brygger er jeg åpen for både lyngøl, weiss, og IPA. Foreslår at vi tar opp tråden på en kneipe i neste uke hvor jeg tvinges til Oslo.
Hehe, du finner meg midtskogs. :p
 
Tilbake
Topp