Konsekvenser av for høy temperatur fra vørter til gjærtank

Trikset med fg er å måle den to - tre ganger med et par dagers mellomrom, står den fremdeles på samme verdi, så er den ferdig :)
 
Slenger ut en spørsmål i denne tråden som ikke ser ut til å være besvart:

Vi kjølte ned vørteren og hadde store forskjeller fra målinger i bunn og topp av kjele. Da vørteren havnet i gjæringsdunken ble den målt til ca. 17°C. Den ble så tilsatt gjær og satt til gjæring i noen grader mer enn hva oppskrifter tilsier (med mål om å stabiliseres når gjæringen er ordentlig igang).

Er det på noe som helst måte negativt at vi kom under 20°C når vørten havnet i gjæringsdunken?
 
Sist redigert:
Takk for svar! Da leser jeg deg dithen at ølet godt kan bli drikkbart (kanskje til og med smake ok?), men at det er en ganske så stor usikkerhet knytta til resultatet :)
Kom ut for det samme i dag, trodde temperaturen var 25 grader, men når jeg satte på føleren viste den tilslutt 29,6 grader utenpå karet.
Stor forskjell i karet Tydeligvis.

Husker du hvordan det gikk med ølen din?


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Kom ut for det samme i dag, trodde temperaturen var 25 grader, men når jeg satte på føleren viste den tilslutt 29,6 grader utenpå karet.
Stor forskjell i karet Tydeligvis.

Husker du hvordan det gikk med ølen din?


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Du skal nok vente lenge på svar her;). Sjekk datoen for det innlegget - og gå inn på profilen og se på siste aktivitet.
 
Spørsmål om fuselspøkelse.
Brygget et sett Kinn Vestkyst i går. Er nybegynner, så her er det feil og ny kunnskap for hvert brygg.

Hydrerte gjæren på ca 23-25 grader i ca 20-30 min. Pitchet gjæren til vørter på samme temp. Satt gjæringskaret i kaldt rom (16-17 grader) og gikk og la meg til å sove.

Så kom tankene om for varmt gjærpitching og at dette kan skape fusel og andre usmaker.

Hvordan tror dere dette blir? Regner med temperaturen brukte en stund før den kom ned til anbefalt gjæringstemp som er 18 grader ved stormgjæring.

Kan eller legge til:
OG: 1.065
Gjær: 2 pk safale s-04.
Volum: 22 liter vørter

Plopper ganske bra i gjærlåsen etter en natt.


Tanker?
 
Sist redigert:
Det er nok mulig du vil oppleve noe fusel... Neste gang kjøler du ned til et par grader under gjæringstemperatur. Etter ventetid (for overføring av klar vørter) er temperaturen ca riktig. Eller så venter du til vørteren har riktig temp før du tilsetter gjæren. Under stormgjæringen kan temperaturen stige flere grader. :)
 
Er det noe jeg kan gjøre nå for å evt dekke til den potensielle smaken av fusel?
Nei, dessverre. Fuselsmak er ganske distinkt, men det er klart, uanselige mengder tørrhumle vil kanskje maskere noe. Men det er dyrt, jeg hadde bare latt den gå og sett hva jeg hadde fått, og evt satt det på kontoen for læring :)
 
Smakte litt på det i dag, to dager etter brygging. Tydelig fusel og beisk smak. Skal man gi dette en sjanse eller kaste hele brygget?
 
Tilbake
Topp