Bananlukt

Satt mitt første brygg i helgen. er det normalt at det skal lukte litt gammel banan av gjæringsbøtten? brygger en golden ale på US-05 gjær
 
Lukter som regel litt funky under gjæring :) Men har dog tilgode å lukte banan av us05.. Fersken derimot får jeg nesten alltid av 05. Gjæretemperatur?
 
Sett den gjerne på 18C. med 20C kan du lett bli uheldig å få fusel, da temp i bøtta normalt blir høyere enn omgivelsestemp under stormgjæring.
 
takker, tror du det vil hjelpe? er i slutten av stormgjæringen nå
Jeg tror hvis du er på slutten av stormgjæring kan ugjerningen allerede ha skjedd hvis du har gjæret for høyt som Retbergen påpeker. Usmaker dannes gjerne tidlig i gjæringsforløpet.Du er ikke farlig høyt her syns jeg, så tipper dette går bra jeg.:) Jeg ville ikke senket temperaturen ETTER stormgjæring er ferdig, men heller holde den as is.
 
Det er nok forsent og redde denne batchen. Du får bare kose deg med et litt esterifisert brygg.

Neste gang så pitch på 18c og hold den der til ølet er ferdig. :)
 
Det er nok forsent og redde denne batchen. Du får bare kose deg med et litt esterifisert brygg.

Neste gang så pitch på 18c og hold den der til ølet er ferdig. :)

Ødelagt batch på grunn av 20 grader, esterproduksjon og banan
du må være gal

Hvilken humle brukte du forresten?
 
Ødelagt batch på grunn av 20 grader, esterproduksjon og banan
du må være gal

Er vel ikke ødelagt? Bare litt banan i form av isoamyl acetate :). Kall det en belgisk golden ale så er du typeriktig :p.

Men siden dette er første batch så går jeg utifra at 20C, betyr 20C i rommet, da snakker vi om 24C+ i karet. Det er nok i meste laget for US05.
 
Er vel ikke ødelagt? Bare litt banan i form av isoamyl acetate :). Kall det en belgisk golden ale så er du typeriktig :p.

Men siden dette er første batch så går jeg utifra at 20C, betyr 20C i rommet, da snakker vi om 24C+ i karet. Det er nok i meste laget for US05.
når jeg sier 20 grader så mener jeg 20 grader i ølet, som nevnt tidligere
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Ja, ok, da bør du ikke få noe isoamyl med US05. Kan hende du blir lurt av tidlig lukting. Smak etter 14 dager.
 
Lukten av et øl som gjærer kan sikkert minne om den litt søte lukta av gamle bananer. Det er mye rart som foregår i et øl under gjæring.
 
Bare sånn helt på tampen. 20 grader i ølet er målt med termometer som er riktig?
Inkbird, stc1000, sonoff og andre «termostater» kan ha betydelige avvik.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp