Hvorfor blir ølet blir mørkt etter flasking?

Proggrock

Norbrygg-medlem
Har nå flasket to batcher av farmhouse ale, gjæret med wlp670. Har brukt pilsner og hvetemalt. Beregnet EBC i beercalc på ca 8. Dette skulle være veldig lyst. Det er ca 600g med humle i ølet, 40 liter, 200g i WP og resten i tørrhumlinga. Ølet er lyst før flasking men blir mørkere etter at jeg har flasket og karbonert naturlig. Er forsiktig med plasking og liknende. Fører vørtereren fra gjæringskaret til et nytt kar via slage som ligger nede i bunnen i det nye karet. Ølet lagres på flaske i 2-3 uker nede i kjelleren med minimum av sollys og så kaldt i kjøleskap. Men når jeg nå serverer ølet er det kobberfarget. Er det oksidering? Noen som har liknenede problemer?
 
Smak og aroma burde gi en ganske grei pekepinn på om det er oksidering. Med så mye humle vil jeg tippe på at du kan merke ned drastisk nedgang i friskheten av humla dersom det er oksidering som har skjedd.
 
Som KriHart sier kan det tyde på oksidering. 600g humle er mye og gjør ølet sårbart for nettopp dette. Smak på en flaske så kjenner man om det er oksidering.

Personlig ville jeg ha droppet omstikking til nytt kar og tappet på flaske direkte fra gjæringskar.
 
Flott! Har nå søkt på et flertall forum og det som går igjen er at det er humlerike øl som endrer farge etter flasking. Jeg skal deginitivt endre prosedyren for flasking. Min tanke nå er å prøve min beergun. Først fylle et cornelisfat med litt sukkerlake og så tømme cornelisfatet på luft ved å sprøyte inn CO2. Så fylle fatet med vørter rett fra gjæringskaret. Nå blander seg sukkeret med vørteren og jeg er klar for å flaske. Med beergun kan jeg nå fylle flaskene først med CO2, så med vørter og sist med CO2 igjen. Deretter korke. Dette bør minimere problemet med oksidering. Men hvorfor er humla et problem? Er det pga alphasyren i humla som i større grad binder oksygen? Ølet smaker forresten nydelig men kunne sikkert vært enda bedre hvis det ikke var oksidert. Er ikke sikker på hva oksidert øl smaker som.
 
Flott! Har nå søkt på et flertall forum og det som går igjen er at det er humlerike øl som endrer farge etter flasking. Jeg skal deginitivt endre prosedyren for flasking. Min tanke nå er å prøve min beergun. Først fylle et cornelisfat med litt sukkerlake og så tømme cornelisfatet på luft ved å sprøyte inn CO2. Så fylle fatet med vørter rett fra gjæringskaret. Nå blander seg sukkeret med vørteren og jeg er klar for å flaske. Med beergun kan jeg nå fylle flaskene først med CO2, så med vørter og sist med CO2 igjen. Deretter korke. Dette bør minimere problemet med oksidering. Men hvorfor er humla et problem? Er det pga alphasyren i humla som i større grad binder oksygen? Ølet smaker forresten nydelig men kunne sikkert vært enda bedre hvis det ikke var oksidert. Er ikke sikker på hva oksidert øl smaker som.
Våt papp er en vanlig smak av oksidasjon. Et generelt tap av smaker er en annen konsekvens, som jeg tror forekommer oftere (og lettere?) enn våt papp. Kjemien bak det hele må noen mer humlekompetente forklare.
 
BF05758E-0AAC-4A5F-95CC-ED1378E4548E.jpeg
Samme øl.. zombie dust klone på fat til venstre, å zombie dust fra flaske til høyre.. flasken ble flushet med co2, co2 over ølet i gjærtank, to uker karbonering så satt kjølig..
 
Shit det var stor forskjell. CC'et du?

@Botnen
Jeg å en kompis som brygget ilag, å han som har tappet.. men cc i to dager tror jeg.
Jeg ga klar beskjed om at jeg ikke ville ha noen av de flaskekarbonerte.. så bildet er fra kompisen min., flushet flaskene med co2, tappestang i bunn, å ingen Flushing av headspace. 700g humle på 50l
 
Jeg har en tanke om at CC gjør flaskekarbonering vondt verre. Kaldt øl tar opp o2 lettere, og siden det er kaldt så har man ikke spes gjæraktivitet til å ta seg av oksygenet så fort.
 
Jeg har en tanke om at CC gjør flaskekarbonering vondt verre. Kaldt øl tar opp o2 lettere, og siden det er kaldt så har man ikke spes gjæraktivitet til å ta seg av oksygenet så fort.
Enig! Jeg sliter litt me en 53l ss Brewtech tank også.. føler alltid ølet blir en tone eller to mørkere etter den er ferdig på fat.. alltid etter 1-2 dager cc.. endatil fermentasaurusen gjorde ølet 1-2 toner mørkere.. så begynder å tvile litt på om man kan beholde den lyse deilige fargen på humle øl i hjemmebryggersammenheng
 
Enig! Jeg sliter litt me en 53l ss Brewtech tank også.. føler alltid ølet blir en tone eller to mørkere etter den er ferdig på fat.. alltid etter 1-2 dager cc.. endatil fermentasaurusen gjorde ølet 1-2 toner mørkere.. så begynder å tvile litt på om man kan beholde den lyse deilige fargen på humle øl i hjemmebryggersammenheng

På fat? Bruker du ikke co2 når du fater?
 
Personlig synes jeg dette er merkelig. Jeg flasker alt, stikker alltid om til flaskingskar og har aldri opplevd noen nevneverdig fargeendring. Jeg har dog aldri tørrhumlet med store humlemengder. Jeg liker en god IPA i ny og ne, men er ikke noe humlehode og brygger kun moderate IPAer selv.

Interessante tanker ang CC, Miguel. Jeg har bare semi-coldcrashet (skrudd av varmen i gjæringsskapet som står i garasjen dagen før flasking og er da prisgitt garasjetemperaturen som oftest ligger godt over CC-temperatur). Jeg er ingen ekspert på oksydert øl, men fikk en Ink&Dagger en gang som var oksydert, og kan ikke si jeg har hatt noe som ligner.
 
Sist redigert:
Jo, fyller fatet med starsan blanding å tømmer det med co2.. å trykker ølet over på fat med co2. Mulig det bare er noe jeg føler i min jakt på minimalisering på o2
Ja , de I&D klonene dine du har postet her, har jo vært lyse og lekre i fargen. Pilsner lyse. Så tror nok at det er noe du selv føler. Jeg tror du har kontroll på fatings-prosessen.
Dog har jeg selv eksperimentert med å droppe CC i gjæringskar, og gjøre det på Corneliusfat samtidig med karboneringen. Har ikke merket noe mer uklar øl av den grunn (kanskje noe mer humlerester i godt tørrhumlede øl).
 
Jeg har en tanke om at CC gjør flaskekarbonering vondt verre.

Jeg flaskekarbonerer å har tenkt det samme. Droppet CC sist ipa jeg brygget, den ble like klar som med CC etter et par dager i kjøleskapet. Så vil tiden vise om den holder seg frisk og fin lenger.
 
Sist redigert:
Dette forklarer hvorfor jeg såvidt jeg vet ikke har hatt oksyderingsproblemer. Jeg har ikke forutsetninger for skikkelig CC. Det kan vise seg å ha vært et utilsiktet pluss.
 
Tilbake
Topp