Bytte bazooka filter til noe bedre

Jeg får snart et hjerteinnfarkt av tett bazooka filter når jeg lager humlerik øl. Kan selvfølgelig bruke hopspider eller humleposer, men mistenker at dette går utover effektiviteten.

Noen erfaringer med dette her?

http://www.ebay.com/itm/HOPPY-STAIN...-CM/222376593429?_trksid=p2485497.m4902.l9144

Tenker å bytte ut den som er i Brewster NG, der er det 3/8" så har kjøpt denne her til overgang:
http://www.ebay.com/itm/1X-1-2-Male...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Fordelen er at da slipper jeg å legge hele kjølespiralen oppå bazooka filteret når jeg skal kjøle ned
 
Jeg har lest (eller mailet, husker ikke) at mattmill.de ikkeanbefalte den som filter under/etter koking, kun i mesken. Grunnen husker jeg dessverre ikke. Tror at den gikk tett.

http://www.mattmill.de/laeuterhexe/

Blir et et problem hvis du dropper filter i det hele tatt?
 
Siste jeg prøvde å droppe filteret tettet det seg helt. Det er 9,5 mm rør (utvendig mål). Kanskje et lengre bazooka filter er et bedre alternativ da.
 
Du skulle da ikke trenge å ha noe som helst?

Jeg regner med at du lar vørteren stå en stund etter at du har avsluttet kjølingen, slik at trub'et får sette seg? Da kan du også tippe kjelen opp i front når du har avsluttet kjølingen, om det skulle være et problem at trub'et blir stående over utløpet.
 
Du skulle da ikke trenge å ha noe som helst?

Jeg regner med at du lar vørteren stå en stund etter at du har avsluttet kjølingen, slik at trub'et får sette seg? Da kan du også tippe kjelen opp i front når du har avsluttet kjølingen, om det skulle være et problem at trub'et blir stående over utløpet.

Du sier noe, jeg kan teste det faktisk også :)
 
Jeg kjøler med spiralkjøler og fjernet hele bazookafilteret, da det bare tettet seg.
Kjører vørteren igjennom denne silen fra ikea når jeg tapper over til gjeringskaret.
Tror også dette er med på å tilføre litt oksygen i denne prosessen.
b0152147e73c684bf19170c1ef4310d0.jpg


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Jeg kjøler med spiralkjøler og fjernet hele bazookafilteret, da det bare tettet seg.
Kjører vørteren igjennom denne silen fra ikea når jeg tapper over til gjeringskaret.
Tror også dette er med på å tilføre litt oksygen i denne prosessen.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Interessant, og du har Brewster NG som meg? Jeg har også denne silen fra IKEA faktisk, men brukte bare sist når jeg til slutt ga opp og måtte helle siste rest rett ut i karet.
 
Interessant, og du har Brewster NG som meg? Jeg har også denne silen fra IKEA faktisk, men brukte bare sist når jeg til slutt ga opp og måtte helle siste rest rett ut i karet.
Hei, jeg har en Brewcrafter 25, tidligere tror jeg den het Bratberg? Iallefall gikk filteret tett når jeg sirkulerte med pumpen.
Etter at jeg fjernet filteret ble ting lettere.
Passer selvsagt på at silen kommer rett fra starsan bad :)


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Da er det 1/2" :) renner nok litt bedre ut av større åpning.

Tror endring av rutiner løser dette kanskje:
Jeg har jo en Hop spider, men tenkte at dette ble tungvindt da jeg må ha spiralkjøleren oppi 5-10 siste minuttene for å desinfisere denne i kokende vørter. Men hvis jeg venter til kok er slutt, tar vekk hopspideren og har kjøler oppi 95-97 grader vørter blir vel dette likevel desinfisert godt nok? Hvis ikke kan jeg prøve å heller ta vannkokeren og desinfisere spiralkjøreren i vasken, eller evt. med star san.

Kan vel også alternativt rett og slett lempe oppi humleposer i vørteren?
 
Tilbake
Topp