Tri Clamp

Ikke helt korrekt, flensen på TC størrelse 1/2 ", 3/4" er lik og flensen på 1", 1.5" er lik. Dette gjør at de kan brukes om hverandre.

Ta en titt på:

O739j0f.png

Her ser du at en 1" TC kobling, kan kobles til en 1.5" TC kobling. Puristene i oss vil her si at du ikke får en sanitær kobling om du gjør det på denne måten, og du vil måtte benytte en konsentrisk reduksjon slik at overgangen blir jevn. Men om det skal tas fra hverandre og rengjøres mellom hvert brygg så synes ikke jeg at det er viktig.

Hva som er i den andre enden (i ditt tilfelle nippelen) er ikke nødvendigvis standarisert og kan være så mangt.
 
Sist redigert:
Ikke helt korrekt, flensen på TC størrelse 1/2 ", 3/4" er lik og flensen på 1", 1.5" er lik. Dette gjør at de kan brukes om hverandre.

Ta en titt på:

O739j0f.png

Her ser du at en 1" TC kobling, kan kobles til en 1.5" TC kobling. Puristene i oss vil her si at du ikke får en sanitær kobling om du gjør det på denne måten, og du vil måtte benytte en konsentrisk reduksjon slik at overgangen blir jevn. Men om det skal tas fra hverandre og rengjøres mellom hvert brygg så synes ikke jeg at det er viktig.

Hva som er i den andre enden (i ditt tilfelle nippelen) er ikke nødvendigvis standarisert og kan være så mangt.

Aha. Dumt spørsmål. Er ID standardisert da? Det står mål i tegningen din, men er det «standard» eller er det der fra en produsent? kan.jeg kjøpe f.eks 3/4 fra to forskjellige steder og så er ID like på begge?
 
Aha. Dumt spørsmål. Er ID standardisert da? Det står mål i tegningen din, men er det «standard» eller er det der fra en produsent? kan.jeg kjøpe f.eks 3/4 fra to forskjellige steder og så er ID like på begge?
I utgangspunktet så vil jeg si ja, men det finnes mye custom utstyr i TC-verden, så er vel ingen regel uten unntak.
Det jeg har mest erfaring med er ferruler for inn-sveising og her har jeg inntrykk av at det er standardisert, jeg har både bestilt billig fra ebay og dyrt fra USA og det har passet fint overens, men jeg har alltid dobbeltsjekket både ID og OD før jeg har bestilt. Med tanke på slangenippler så tror jeg det er mer variasjon.
 
Sist redigert:
I utgangspunktet så vil jeg si ja, men det finnes mye custom utstyr i TC-verden, så er vel ingen regel uten unntak.
Det jeg har mest erfaring med er ferruler for inn-sveising og her har jeg inntrykk av at det er standardisert, jeg har både bestilt billig fra ebay og dyrt fra USA og det har passet fint overens, men jeg har alltid dobbeltsjekket båre ID og OD før jeg har bestilt. Med tanke på slangenippler så tror jeg det er mer variasjon.

Takker. Skal høre litt rundt på ebayen. Frakt fra usa er ikke så veldig fristende.
 
Trenger èn 2" triclampklemme og noen silikonpakninger. Pakningene fra Kina var steinharde og ikke så lett å få tette. Hvem leverer slikt raskt i Norge?
 
Takk igjen for hjelp @RobertG. Etter å ha brukt litt tid på veven så har jeg nå skjønt greia. Bestilte litt deler, som helt sikkert er feil, men bestilte litt forskjellige for å se hvordan det funker i praksis, så tar jeg en hovedbestilling for å triclampe hele oppsettet mitt etter å ha fått de første delene og sett hvordan de spiller sammen.
 
Takk igjen for hjelp @RobertG. Etter å ha brukt litt tid på veven så har jeg nå skjønt greia. Bestilte litt deler, som helt sikkert er feil, men bestilte litt forskjellige for å se hvordan det funker i praksis, så tar jeg en hovedbestilling for å triclampe hele oppsettet mitt etter å ha fått de første delene og sett hvordan de spiller sammen.
Det høres ut som en grei plan, lykke til!
 
Takk igjen for hjelp @RobertG. Etter å ha brukt litt tid på veven så har jeg nå skjønt greia. Bestilte litt deler, som helt sikkert er feil, men bestilte litt forskjellige for å se hvordan det funker i praksis, så tar jeg en hovedbestilling for å triclampe hele oppsettet mitt etter å ha fått de første delene og sett hvordan de spiller sammen.
Har du tenkt på dip tube? Hva har du tenkt der?
 
Har du tenkt på dip tube? Hva har du tenkt der?

Hva mener du? Jeg har bare tenkt på triclamp som erstatninger for de hurtigkoblingene jeg har nå. Det var egentlig det jeg mente med å triclampe hele oppsettet mitt. Jeg skal begynne med slanger mot faste koblinger (meskekjele, herms, kokekjele). Og så etter veldig lenge få påsveiset på kjele, men da skal jeg nok bytte meskekjele til en InfuSSion. Meskekjelen jeg har kommer jeg nok til å selge etterhvert.

Jeg fant et svakt ledd i hurtigkoblingene, hvor det blir samlet mye, som på det tidspunktet jeg sjekket ser ut som svarte tråder og klumper som ser ut som rav. Renser man ofte er det sikkert ikke noe problem (har aldri hatt noe "problem" med det egentlig, men liker det ikke). Men vil helst ha et oppsett som krever minst mulig input fra meg, både under brygging og rengjøring, triclampene eleminerer ett punkt for hver kobling mtp det med vask.
 
Hva mener du? Jeg har bare tenkt på triclamp som erstatninger for de hurtigkoblingene jeg har nå. Det var egentlig det jeg mente med å triclampe hele oppsettet mitt. Jeg skal begynne med slanger mot faste koblinger (meskekjele, herms, kokekjele). Og så etter veldig lenge få påsveiset på kjele, men da skal jeg nok bytte meskekjele til en InfuSSion. Meskekjelen jeg har kommer jeg nok til å selge etterhvert.

Jeg fant et svakt ledd i hurtigkoblingene, hvor det blir samlet mye, som på det tidspunktet jeg sjekket ser ut som svarte tråder og klumper som ser ut som rav. Renser man ofte er det sikkert ikke noe problem (har aldri hatt noe "problem" med det egentlig, men liker det ikke). Men vil helst ha et oppsett som krever minst mulig input fra meg, både under brygging og rengjøring, triclampene eleminerer ett punkt for hver kobling mtp det med vask.
Ok, så du skal ikke ha tri clamp all over. Jeg spør fordi diptube var ikke var det første jeg tenkte på for 4 år siden da jeg kjørte tri all over. Så i og med at diptube ikke fantes noe sted på nettet så laget jeg 6 stk av 3/4" rør og blindplugger
 
Ok, så du skal ikke ha tri clamp all over. Jeg spør fordi diptube var ikke var det første jeg tenkte på for 4 år siden da jeg kjørte tri all over. Så i og med at diptube ikke fantes noe sted på nettet så laget jeg 6 stk av 3/4" rør og blindplugger

Målet mitt er iallefall å ha triclamp mellom alle koblinger hvor en slange er i ene enden. Men å triclampe rett på kjele blir over tid. Vil først gjøre meg kjent med ting, før jeg får noen til å sveise, sånn at jeg ikke angrer senere. Nå er oppsettet veldig bra, funksjonsmessig, altså lite mikkmakk og lite jobb, men fant jo dette gullet i en av hurtigkoblingene. Bruker pr nå så få komponenter jeg har fått det til å bli, men at det er veldig enkelt å skifte retning av flow. Det er mulig å bruke værre med de hurtigklblingene, men 12mm nippe (som da ville vært en del av hurtigkoblingen)l er for meg ikke aktuelt nå. Jeg liker ikke å måtte holde på med slangeklemmer. Og så skal jeg etterhvert oppgradere til platina-herdede 12.7 slanger, i steden for de slangene jeg har fra BS nå.

Hvis jeg får det sveiset så blir det enda færre komponenter. Men, jeg har ikke hastverk, vil teste og få noen erfaringer, før jeg går til det steget at jeg får det sveiset. Og før det må jeg gjøre enda mer research på hva som er mulig, og hvor source gode kvalitets TC'er som er kompatible med slik jeg vil ha det.
 
Har fått noen deler i posten, men det virker som at det er forstoppelse på Lørenskog hos posten for å få resten..

Uansett, av det jeg har fått til nå så passer alt sammen som hånd i hanske ID/OD og det der, og det ser pokker meg ganske bra ut mtp maskineringen, dyrt er det heller ikke. Har enda ikke fått nok biter til å sette sammen en hel flow-linje enda.

Men, et videre spørsmål. Pakningene som sitter imellom. Jeg har både PTFE og silikon nå, er noe å foretrekke fremfor det andre? PTFE er rimelig hardt materiale, silikon er helt mykt. Jeg kan jo bare vente litt til og prøve selv, men det er den leveringstiden.. Har nok til å bruke PTFE overalt nå, men ikke silikon.
 
Jeg benytter meg av begge pakningstyper. Merker egentlig ikke så mye forskjell, men dersom du har behov for å kunne vri enten på ventiler eller annet og det uten å ta helt av eller søle er det PTFE som gjelder. Ellers er erfaringen min at de harde også er lettere å holde rene.
 
Aight. Det inntrykket jeg har og, lettere å holde rene, og lettere å administrere, i steden for at det ligger en usynlig pakning et sted som du ser etter (jeg kobler om ila bryggedagen). Nå er riktignok bordet mitt hvitt og pakningene hvite, men likevel. Men de koster ikke all verden heller, blir sikkert å stocke opp med 20x eller så. Litt forbruksvare. Kjedelig å rote bort den siste man har og skal brygge..

Fikk noen flere biter i dag, skal teste de når jeg skal vaske bryggeriet etter tapping litt senere, eller i morgen. Det jeg la merke til er at ID på ting følger OD, mtp om du (jeg) har bestilt hann eller hunkjønn 1/2" NPT, men det ser jaggu helt gull ut. Skal bestille så jeg får triclampet hele bryggeriet nå, alt passer som øl i munn, og maskineringen er helt clean, selv om den er fra kina.
 
Du får kjøpt weldless bulkehead flange på brewhardware:
https://www.brewhardware.com/product_p/tc15wlf.htm

Har triclover på kokekjelen. Monterer et t-ledd med oksygenstein etter krana så jeg kjører inn oksygen samtidig som jeg tapper i bøtta.
Koker krana, t-leddet, pakningene og silikonslangen jeg tapper med i ca 20 minutter før jeg setter det på
 

Vedlegg

  • 20151231_110712.jpg
    20151231_110712.jpg
    214,7 KB · Sett: 57
Du får kjøpt weldless bulkehead flange på brewhardware:
https://www.brewhardware.com/product_p/tc15wlf.htm

Har triclover på kokekjelen. Monterer et t-ledd med oksygenstein etter krana så jeg kjører inn oksygen samtidig som jeg tapper i bøtta.
Koker krana, t-leddet, pakningene og silikonslangen jeg tapper med i ca 20 minutter før jeg setter det på

Irriterende med de usa-frakt-prisene. Men klarer ikke finne en slik bit på ali/ebay.

Tror det blir neste steg litt senere. Når skal jeg først bestille opp slik at jeg får triclamps på alle koblinger der hvor jeg har de klassiske hurtigkoblingene idag. Var jo teit og kjøpte bare ei klemme for å teste, så har bare fått testet ei kobling. Det morsomme er at nå får jeg ikke luft i pumpa lengre under oppvarming av vann.
 
Irriterende med de usa-frakt-prisene. Men klarer ikke finne en slik bit på ali/ebay.

Tror det blir neste steg litt senere. Når skal jeg først bestille opp slik at jeg får triclamps på alle koblinger der hvor jeg har de klassiske hurtigkoblingene idag. Var jo teit og kjøpte bare ei klemme for å teste, så har bare fått testet ei kobling. Det morsomme er at nå får jeg ikke luft i pumpa lengre under oppvarming av vann.
http://scandinavianbrew.no/shop/pro...hjemmebrygging/tilbehor/tc---tri-clover-clamp
 
Tilbake
Topp