Frosen øl!

Larry

Norbrygg-medlem
Kva skjer eigentleg med flaska øl når flaska er litt, delvis eller heilt botnfrosen i kjøleskapet??
Kom heim i går etter å ha vore på jobb på havet i 4 veker. Og for ca. 2 veker sidan fekk konemor instruksjonar om å sette inn ca. 80 flasker i kjøleskapet. Litt og litt vel og merke. Ho satte dei inn i to etappar og dette har gjort at kjøleskapet har jobba overtid og nesten all juleøla som stod nederst er telefrosen..
Kom heim i går kveld og oppdagar til min skrekk kva som hadde skjedd!
Ca. 1/3 av flaskene har trykket har sluppe ut gjennom korkane på og heldigvis har ingen flasker blitt sprengt.
Spørsmålet må bli: Ka i helvete gjer eg no?! Er det mulig å berge noko av det frosne ølet? Kan eg sette flaskene til re-karbonering? For dette blir vel tamt øl i beste fall.. Har nokon opplevd dette scenariet før? Hjelp!

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
De som ikke har sluppet ut trykk, burde i toerien bli helt fine igjen bare de får tint og roet seg litt.
De som har sluppet ut trykket, er det litt verre med. Der kan gjæren ha dødd under frysingen (cellene sprekker), og da vil det ikke hjelpe å tilsette sukker for en ny runde med karbonering heller.
Så enten må du tilsette gjær også, eller så kan du anse de 1/3 av flaskene som lost cause.
 
Frykta for det ja.. Spørs om dei flaskene som var frosne, men likevel holdt på trykket er ødelagt også, i såfall blir det ei trist jul.. [emoji30]

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Frykta for det ja.. Spørs om dei flaskene som var frosne, men likevel holdt på trykket er ødelagt også, i såfall blir det ei trist jul.. [emoji30]

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
De som har mistet karboneringen kan rekarboneres med å tilsette sukkerlake og karboneringsgjær målt opp og tilsatt foreksempel med sprøyte. Karboneringsgjær som CBC-1 spiser kun dextrose og skiller ut et protein som er giftig for de fleste andre gjærstammer. Produsenten anbefaler å rengjøre alt som har vært i kontakt med gjæren veldig godt etter for å hindre krysskontaminering senere.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Det er m.a.o en killer-gjær. Det visste jeg ikke. Ofte så er dette stammer som brukes til vin eller champagnefermentering.
 
Dette var jeg ikke klar over.
Gjelder det også for Fermentis F2?
Editert da jeg tror jeg misoppfattet spørsmålet.
Ja Fermentis F2 er også en karboneringsgjær, iht Fermentis sitt datablad spiser denne svært lite maltotriose, gir lite bidrag til aroma og flokkulerer bra. Iht databladet er F2 imidlertid ingen killer gjær. F2 har ikke jeg erfaring med, men skal også egne seg veldig godt som karboneringsgjær. Jeg har veldig god erfaring med CBC-1 som er en killer gjær som @Miguel sier. CBC-1 vil avbryte gjæring fra annen gjærstamme og kun gjære dextrose selv og jeg antar det er liten fare for flaskebomber med denne.
 
Utruleg for ei recovery evne desse gjærcellene har.. Har fått gjenoppliva nesten samtlege av dei bunnfrosne flaskene ved å tine dei og la dei stå i rotemeratur eit par dagar og deretter vende dei og sette dei i kjøla igjen.. Rett og slett imponert! There must be a god out there..[emoji120]

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Utruleg for ei recovery evne desse gjærcellene har.. Har fått gjenoppliva nesten samtlege av dei bunnfrosne flaskene ved å tine dei og la dei stå i rotemeratur eit par dagar og deretter vende dei og sette dei i kjøla igjen.. Rett og slett imponert! There must be a god out there..[emoji120]

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Det kan være at det kan gå ut over smaken i verste fall. En del av cellene er nok stein daue, og hvis de sprekker, som ofte er det som skjer når gjærceller fryser, siden innmaten i de utvider seg, så kan de spytte ut innvollene sine som ikke er gunstig for smaken. Men, mange har frosset øl før og det har gått fint. Poenget er at visuelle tegn er kun visuelle.
 
Det kan være at det kan gå ut over smaken i verste fall. En del av cellene er nok stein daue, og hvis de sprekker, som ofte er det som skjer når gjærceller fryser, siden innmaten i de utvider seg, så kan de spytte ut innvollene sine som ikke er gunstig for smaken. Men, mange har frosset øl før og det har gått fint. Poenget er at visuelle tegn er kun visuelle.
Ja, men etter å ha smakt på både dei som var frosne og dei som ikkje var frosne, vil eg påstå er minimal om ikkje umuleg å skillje frå kvarandre.. Men muligens er trusselen heller oksidering av dei som har sluppe ut trykket i korka. Men no blir dei tatt ut.. Kjappt![emoji3]

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Det sies vel på folkemunne at omtrent 50% av gjæren dør av en frysesyklus. Jeg har selv brukt frosset gjær i starter og det fungerer utmerket.
 
Tilbake
Topp