Eikeflis/eiketerninger

Finn Berger

Moderator
På øltreffet i Oslo sist helg hadde jeg med en kellerbier med "fatsmak" fra eikeflis som jeg hadde trukket te på, og det ble det litt snakk om bruk av flis og terninger. Jeg er interessert i å høre hva slags erfaringer folk har med terninger og flis av ulik ristingsgrad, og med ulike metoder og mengder.

Til 24 liter ferdig øl brukte jeg 1 dl middels ristede eikeflis som jeg hadde i et syltetøyglass og helte nær kokende vann over. Det fikk kjøle seg ned, og så satte jeg det i kjøleskap over natta. Jeg silte fra flisene og tilsatte "teen" til vørteren ved gjæringsstart - men det hadde kanskje vært tryggere å sette det til koket litt før slutt?

Jeg har gjort dette en gang tidligere, også - men med 3 dl flis. Da ble det klart i overkant med eikesmak etter min mening - skikkelig gammeldags rioja-smak. Sjøl med bare én dl er det godt merkbart.

Jeg lærte meg å like det med 3 dl, også - etter hvert. Det ble nesten et favorittøl i sommervarmen, og tok slutt før den:). Men egentlig er målet å få eiketonene til å smelte inn i ølet, og 1 dl er mye nærmere det målet. Jeg liker veldig godt det lille hintet av noe syrlig jordaktig - og vanilje - som jeg får. Men jeg lurer på å gå enda litt mer ned i mengde.

Jeg er ikke glad i øl med utpreget smak av lagring på brennevinsfat - eller rettere sagt; jeg kan ikke fordra dem. Så det er ikke det jeg er ute etter.
 
Vi brukte eikeflis i en relativt tung wee heavy. Dessverre finner jeg ikke notatene om hvor mye vi brukte. Husker at vi sjekka litt rundt og gikk for mye. Mye eik lagt på single malt i en ukes tid. Ølet var veldig lovende før vi hadde oppi eika, og etterpå var det helt udrikkelig. Et vaniljepreg som tok luven fra absolutt alt annet. Ned i kjelleren med det, og nå, et år seinere, er det strøkent balansert. En bra ryggrad av eik som støtter opp om maltfylden og de ristede smakene. Ville nok gjort det igjen, men da kanskje i en split batch for å kunne sammenligne.
 
Laget terninger av hvit eik fra Amerika. Stekte det i ovnen. (husker ikke varighet eller temperatur) målte opp 2g/l dampet dem i 10 min. Hadde dem I en oatmeal stout. Etter gjæring rett i Cornelius. Stått der i nærmere et halvt år på 10 - 14 grader.

Kan kjenne eike, men er bare langt i bakgrunnen.
 
1. hvorfor koker du te? Jeg bare slenger den rett oppi

2. hvorfor måler du i dl? gram er mye greiere å forholde seg til.
Jeg har god erfaring med 1 g/L
 
Jeg mener det definitivt er stor forskjell på eikeflis og eiketerninger. Jeg syns rett og slett at flisen gir mer røstet smak, mens terningene er mer balanserte og gjerne gir mer vanilje og ren eikesmak, til tross for at begge deler er oppgitt til å være "medium roast" av fransk eik.

Er også overrasket over at du lager te på flis, dette ville jeg tro at gir en langt mindre effekt av eiken enn om du tilsetter i ølet. De alle fleste smaks- og aromastoffene vi kjenner igjen i eik har langt høyere løslighet i etanol enn vann, spesielt ved lavere pH, og vil også ta tid å trekke ut av eiken. Jeg ville prøvd en "te" der du lar den stå lengre og med litt etanol tilsatt i form av vodka eller lignende. Sikkert ikke dumt å alltid ha ei flaske eikeekstrakt som har stått lenge på ingredienshylla. Om denne har en høy alkoholprosent vil dette også sørge for å sterilisere innholdet. Med skikkelig intens ekstrakt trenger du sikkert ikke å tilsette mer enn en spiseskje på 25 liter, så etanolbidraget blir ubetydelig.
 
1. hvorfor koker du te? Jeg bare slenger den rett oppi

2. hvorfor måler du i dl? gram er mye greiere å forholde seg til.
Jeg har god erfaring med 1 g/L

1. Fordi jeg kopierte framgangsmåten til en annen brygger på forumet her, som også brygget kellerbier. Jeg tror det var @Stein Norem Wisted. Han la ut denne lenken, om jeg ikke husker feil: https://byo.com/mead/item/955-kellerbier-style-profile.
Her er hva som står der om fremgangsmåten: On the day before brew day, make an “oak chip tea” as follows: Mix about two cups of oak chips in hot but not boiling water (180 °F or 80 °C), in a tightly sealable jar. Seal the hot jar, let it cool off, and then keep it in the refrigerator overnight. Before steeping, toast the oak chips on a cookie sheet in a 250 °F (121 ºC) oven for about an hour. Use the tea at pitching time.

Det siste hadde jeg glemt. Men jeg gjorde det.

2. Gram blir mer nøyaktig, ja - men det har ikke slått meg som så viktig om det blir et par gram fra eller til. Men 1 dl. av den flisa jeg har, veier 23 gram.

@Arnemann Det virker jo rimelig at det å trekke flisa i etanol gir et annet resultat, så neste gang lager jeg nok en split batch. Men jeg kan love at "teen" min gir et kraftig nok resultat.

@erikraude Jeg angrer litt på at jeg ikke la til side et par av den første runden med kellerbier, den med 3 dl flis. Jeg hadde med den også på et øltreff, og fikk råd om å lagre den. Men jeg syntes det skjedde lite på de månedene jeg hadde den, så jeg droppet det. Synd:(. Men det er nok ikke noe lagringsøl.
 
Det stemmer at jeg brukte den metoden på min kellerbier, men jeg pitchet både te'en og flisen, sammen med gjæren, i gjæringskaret. Det ble et godt eikepreg på den ølen.
 
Det stemmer at jeg brukte den metoden på min kellerbier, men jeg pitchet både te'en og flisen, sammen med gjæren, i gjæringskaret. Det ble et godt eikepreg på den ølen.

Om jeg ikke husker feil, så brukte du 4 dl flis til 25 liter? Ut fra hvordan mitt øl ble, så tror jeg deg på at du fikk et "godt eikepreg":).
 
Nei, jeg brukte 1 dl på 11 liter, men eikepreget ble bra, av og til tenker jeg litt mindre neste gang, mens andre ganger, hm. dette var bra.

Oppskrifta i BYO har nesten 5 dl light toast fransk eikeflis til 19 liter. Jeg aner ikke hvor stor forskjell den lettere ristinga gir, men jeg synes det høres mye ut.

Du ligger altså midt mellom mine to, men hadde flisa med i dunken. Hvor viktig er det, tro? Reaksjonen din på resultatet ditt høres ut som det jeg ville tenkt om noe som lå mellom mine to forsøk, så det er mulig det ikke gjør så mye fra eller til å ta med flisa.
 
Jeg måket på med ca 200g am. medium toast kokt i vann på ei stekeplate i noen minutter og hadde det oppi noen og tjue liter øl i en ukes tid en gang. Aldri gjør det.
 
Tilbake
Topp