Hansa julebrusflasker

Vil disse flaskene på 0.33 blank fungere fint til øl? Om de står kaldt og mørkt før bruk? :)

caa07cfb0f64a26e9de2c0476c47bbfe.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Må si at de få øl blanke flasker jeg har brukt, har smakt annerledes og dårligere enn sine likeøl på mørk flaske. Da med en påpasselig, men avslappet, holdning til å unngå lyseksponering. Har feks stått lagret i mørk kjeller, hvor lyset kun går på noen ganger i uken. For min del er det enkel avgjørelse å kaste de blanke flaskene og bruke mørke. Men om du feks pakker de inn i papir eller dekker til med laken fra starten av, kan det jo hende at du ikke vil merke forskjell.
 
Jeg tapper alltid på en blank flaske eller to for hver batch. Bare for å følge med på karbonering og klarhet.

For noen år siden satte jeg for moro skyld noen av disse flaskene i sola en hel dag. Regnet jo med at de smakte stinkdyr etter en slik behandling – men neida. Ingen forskjell som jeg kunne merke.

Sier ikke at skunking er en myte, men å tappe på blanke flasker som siden får stå mørkt? Det tror jeg går veldig bra.
 
Jeg tapper alltid på en blank flaske eller to for hver batch. Bare for å følge med på karbonering og klarhet.

For noen år siden satte jeg for moro skyld noen av disse flaskene i sola en hel dag. Regnet jo med at de smakte stinkdyr etter en slik behandling – men neida. Ingen forskjell som jeg kunne merke.

Sier ikke at skunking er en myte, men å tappe på blanke flasker som siden får stå mørkt? Det tror jeg går veldig bra.
Liker.
Keep mythbusting ;)
 
Så det er fullstendig uten grunn at nært alle bryggerier benytter mørke glassflasker?
Helt sikkert ikke, da bryggeri-øl står i flombelyste butikk- og polhyller dagen lang. For en hjemmebrygger som kan oppbevare flaskene sine i mørke kjellere eller kjøleskap som kun lyser de 5 sekunda døra er oppe så er det nok hipp som happ.
 
Mange gode svar her, og like mange argumenter, men så er har jeg kjøpt inn julsebrus så det holder, og er oppi 50 flasker allerede, så det blir å prøve uansett [emoji5] alt vil lagres mørkt og kaldt før det skal drikkes, så som Tormod sier, hipp som happ, enten funker d, ellers funker d ikke. Man lærer av å feile.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mange gode svar her, og like mange argumenter, men så er har jeg kjøpt inn julsebrus så det holder, og er oppi 50 flasker allerede, så det blir å prøve uansett [emoji5] alt vil lagres mørkt og kaldt før det skal drikkes, så som Tormod sier, hipp som happ, enten funker d, ellers funker d ikke. Man lærer av å feile.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Litt utradisjonelt og artig. Moro å kunne "se" ølen.
 
Tilbake
Topp