Karbonering på fat

Hei!

Jeg har endelig tatt skrittet og kjøpt Cornelius-fat. Men jeg sliter litt med karboneringen.

Tappet mitt siste brygg på 12L fat forrige torsdag. Siktet mot 2,3 vol CO2, og fant fram i tabellen.
Det er 12 grader i kjøleskapet hvilket skulle tilsi et trykk på 1,16 bar.

Etter en uke var det veldig lite kullsyre i ølet. Man kunne kjenne litt på tunga, men var helt tydelig
altfor lite. Hva har jeg gjort feil?
 
Er lite erfaren selv, tabelltallene ser ok ut, men du har latt trykket fra CO2 flasken stå på, dvs. åpen kran fra gassflasken til ølfatet hele tiden?
 
1 uke er nok ikke lenge nok når det er 12 grader. Tar opp co2 senere jo høyere temperatur du har
a shait - jeg har ikke tilgang til å lagre fatet kaldt, så jeg må oppbevare IPAen min iromtemp (20*C). Er sikkert derfor det tar 30 år på 2bar å karbonere den...

Hvis du er litt desp etter det brygget i kveld kan du bruke rullemetoden.
Jeg har forstått det slikt at rullemetoden gir karbonering passe sjapt, men at det ikke holder like lenge, stemmer dette? Er det noen motargumenter ellers mot å gjøre dette?
 
Vel, det er jo en mindre kontrollert måte å gjøre det på. Du vil mest sannsynlig få et for høyt karbonert øl, og du må deretter blø av trykk for å nå nivået du ønsker deg. Selv har jeg sjelden dårlig tid når det gjelder karbonering, så jeg gjør det på "den vanlige måten". Men, dersom jeg må ha klart et øl kjapt har jeg benyttet rullemetoden (og påfølgende avblødning for å justere inn til ønsket trykk).
 
Du må passe på så du ikke havner i tidsklemma. Brygg ofte, så har du alltid ferdig karbonert øl og slipper tvangskarbonering ved risting...
 
Du må passe på så du ikke havner i tidsklemma. Brygg ofte, så har du alltid ferdig karbonert øl og slipper tvangskarbonering ved risting...
Har ikke et godt område å gjære på - blir i vaskerommet mtp best temp i leiligheten, og da får verken jeg eller dama brukt tørketrommelen på 2 uker siden vi ikke gidder å dra gjæringsbøtta rundt frem og tilbake. Dermed blir det mindre brygging, samt at vaskerommet holder en 23 grader jevnt nå om sommeren, heller ikke optimalt hehe.

Må vel stå jevnt på minst 1 bar for at den "til slutt" blir ferdig karbonert? Har hatt IPAen min på 2bar on/off i flere uker nå, den nekter å karbonere noe spesielt. Så jeg skal tvangskarbonere og prøve og se om det hjelper.
 
Update, for de som lurer eller finner denne tråden i etterkant:
Å rulle fatet fra romtemp i romtemp gjorde ikke en dritt. Jeg hørte tilnermet 0 gass gå inn, samt har endt opp med tom CO2 flaske ett å brukt mye gass på lite resultat. Er en deal skum head på IPAen når jeg (på 1 bar) tapper i et glass, men ølet er mer eller mindre dødt. Mistenker CO2en bare stikker ut i friheten med en gang jeg tapper.

Som påpekt tidligere leier jeg, så er ikke lett for meg å ha hobbyrom/kjøleskap å ha fat i. Derimot har jeg klekket en plan som kanskje kan funke:
- Tenker å sette fat(ene) ute over natten, siden det går ned i 6*C om natten på fredag, og opp til 12*C på ettermiddagen ute nå. Pakke en søppelpose over og så etterpå prøve å tvangskarbonere litt mer rulling. Ergo MacGyver that shit!
Får se om det blir liv i den til nå slappe IPAen da ...

Får se om jeg vil karbonere Pale alen jeg har på fat, hadde med sukker for naturlig karbonering på den, så er litt liv, men ikke så mye der heller. Temp virker som det er sykt sentralt i tapping.
 
Han prøvde å karbonere med trykk tilkoblet fatet, da bør det tette.

Men ved 20 grader/romtemp, da blir det jo bare skum hvis det også var serveringstemperatur. Og hvis gassen har blitt tom (og du hadde nok) så er jeg enig med ekornskurken at det må være en lekkasje. Uten lekkasje så ville co2'en endt opp i ølet. Men det er jo flere ting her som kan være feilkilder.

Men, står heller ikke ved hvilket trykk det ble rullet på. Særlig i romtemp bør man gasse opp trykket noe veldig da co2'en ikke løser seg så lett i ølet.
 
Cool takker - skal prøve noe rulling nå som fatene har stått og "luftet" ute noen dager.

Tror ikke jeg spurte om dette, men det skal vel funke og videre-tvangkarbonere, allerede naturlig karbonert fat, right?
Tenker å prøve ettersom det var litt lite fizz i pale alen min trass 6g/L og 23*C. Mulig pga det var en 8-10L, 50% fylt korneliusfat.
 
Tilbake
Topp