Ink & dagger IPA

Heisann!

Jeg brygget mitt tredje brygg nå i helgen, jeg fikk mesket denne skikkelig og traff OG på 10.62 noe jeg er svært fornøyd med etter oppskriften, problemet var at under koking av selve vørter streiket bryggeapparatet ca 60 minutter inn - skulle egentlig kokes i 90 grunnet hovedmalt var vanlig pilsner.

Jeg manglet fortsatt en humlepose som skulle oppi med en koketid på 10 min, jeg hev derfor denne oppi og holdt varmet oppe med en blåsebrenner i full panikk.

Jeg tok deretter resten av humlen for å whirlpoole da dette skulle ligge å trekke i 10 minutters tid før nedkjøling men etter varme elementene var skrudd av.
Det jeg er litt redd for er om det kan ha blitt dannet en del DMS grunnet lang nedkjøling - brukte fra 100 - 70 grader ca 40 minutters tid før jeg satte på kjølespiralen, eventuelt om kokingen her kan ha ført til noe usmaker.

Det er svært god gjæring i den nå, den har falt ned på 10.42 på 1 1\2 dag på 19 grader i gjæringskap med ITC310

Den lukter noe surt \ eplete men er det noen andre tegn jeg burde se etter her?
 
Dette går nok helt fint.
Man har alltid litt ekstra bekymringer i starten.

Veldig mange av sannhetene i bryggedagen er ikke annet enn "best practice"

-Pilsmalt som "må koke 90min"
-Kjøler du ikke ølet ditt på 20min har du en DMSbombe.
-Bommer du med 3grader på mesketemp så får du en tjukk asfalt-gryte.

Det er nok elementer av sannheter, men heldigvis er ølbrygging langt mer komplekst enn som så.

Jeg har en kamerat som ikke tror på kjøling, han kjøler 4x25l i kjøleskap fra kok til pitchetemp. Han lager også godt øl fra tid til annen.

Svigerfar måler aldri OG, mesker med et enkelt steketernometer og gjærer konsekvent 2grader for varmt (da rommet han gjærer i holder 19-20grader) han pitcher alltid 2pakker wlp001 rett i Apa/ipaen. Som regel blir ølet hans godt også.

RDWHAHB! - som man sier.

Når man får noen batcher på baken så vil alle disse sannhetene bli rutiner og man finjustere og tweeker bryggerutuninen etter sine tanker og filosofier. Man kan med større sikkerhet forutse resultatet, og lage samme øl flere ganger, tilpasse oppskrifter og brygge mer tekniske ølstilet.

Og lukt fra gjæringsbøtta under stormgjæringen kan. Ikke brukes som annet enn en god indikasjon på at du er på god vei mot øl!

Fruen har ved 2 anledninger lurt på om kloakklukten på kjøkkenet er noe alvorlig. Nei, det var bare hveteølen min som koste seg :)






Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Flasket ølen for 4 dager siden, karbonerte 4L på et lite fat jeg hadde liggenes og smakte helt greit, litt mye gress så tørrhumler i litt kortere periode neste gang tenker jeg.

men la merke til at på flaskene er det en form for "tåke" det ligner masse sedimenter som henger sammen på siden før det samler seg i bunnen så fort flasken beveges på seg, det er dog svært smått men har filtrert dette 2 ganger samt cold crushing med gelatin så bare reagerte litt på dette.

Noen som vet nøyaktig hva dette kan være og hvordan man unngår dette?

Bilde: https://drive.google.com/open?id=0ByTawkLPZ2PZRDdzcEdSbXlVUDA
 
Flasket ølen for 4 dager siden, karbonerte 4L på et lite fat jeg hadde liggenes og smakte helt greit, litt mye gress så tørrhumler i litt kortere periode neste gang tenker jeg.

men la merke til at på flaskene er det en form for "tåke" det ligner masse sedimenter som henger sammen på siden før det samler seg i bunnen så fort flasken beveges på seg, det er dog svært smått men har filtrert dette 2 ganger samt cold crushing med gelatin så bare reagerte litt på dette.

Noen som vet nøyaktig hva dette kan være og hvordan man unngår dette?

Bilde: https://drive.google.com/open?id=0ByTawkLPZ2PZRDdzcEdSbXlVUDA

Kjenner igjen fenomenet, og det opptrer bare i tørrhumlet øl, så jeg regner med at det er humlepartikler. Jeg bruker hverken CCm gelatin eller noen form for fitrering, bare supermoss og clarex. Det gir seg etter en stund, og jeg får klart øl. Men det tar noen uker.
 
Tilbake
Topp