Eikefat

Har ett 30L eikefat men er en stund til jeg får hatt surøl i den. jeg må brygge noen batcher for å få unna det meste av eikesmaken og i en travel hverdag kan det gå litt tid mellom hver batch. Har lest bryggselv sin guide "https://www.bryggselv.no/blogg/praktisk-bruk-eikefat/" som er veldig bra og anbefaler en blanding av sitronsyrepulver og camden pulver, men de anbefaler lagring ikke mer enn en uke, pga. risiko for mugg. Er det mulig å ha feks star san løsning i den i noen uker/ett par mnd. til man får brygget?
 
Bruker du blandingen av sitronsyrepulver og camden pulver er jo det en lagringsløsning. Den kan du ha stående lenge.
Men dersom du har vann i mellom batchene bør det ikke stå lenger enn én dag står det.

bryggselv.no skrev:
Skal du la fatet stå en veldig kort stund så kan du slippe unna med å fylle det med kaldt vann og la det stå en dag. Noe særlig lenger er ikke ønskelig – muggsopp vil kunne begynne å gro i fatet og da må det kastes.

Skal fatet stå lenge og du ikke har øl å fylle det opp med så må du fylle det med en lagringsløsning, lik den som er beskrevet lenger opp.
 
For å svare på denne selv. Løsning med sitronsyrepulver og camden pulver tar stått i 2 år før den ble tømt for første gang. Ingen tegn til mugg. Imidlertid rikelig med eik i vannet (ligner champagnebrus i farge) og har da fått vasket bort mye av eiken til at jeg nå kan begynne å gjære surøl i den.
 
Tilbake
Topp