Synspunkter på "feil" med førstegangsbrygg

Har nå hatt min første skikkelige brygging på en vanlig BB30.
Standard oppsett med orginal pumpe.
Holdt meg anbefalt oppskrift fra Midtbrygg (ferdig sett) - kort fortalt slik:

Mesking i 1 time på 65-69 grader,
sirkulering i 60 min på ca. 78 grader, ble mer mer ca. 50 min da det rant litt over fra maltrøret når det nærmet seg slutten.
Skyllet med ca. 14.5 liter
OG ble 1.068 - mot tenkt 1.062
Liter i bøtta 21 - men da tok jeg ikke med det under kranen på BB - uten at jeg har regnet med det så er "utbyttet" ? da ganske ok


3 spørsmål / synspunkter
1. Glemte siste humla - så de 20 g av Columbus som skulle i ved kokeslutt - slengte jeg oppi under kjøling (vørter var da ca. 45 grader)

2. Hva vil OG jeg endte på potensielt ha å si for resultatet
3. Etter ett døgn i bøtta freste det bra i gjærlås (20 grader som anbefalt i rommet) - det var i går. I dag tidlig var det helt stilt.

Om noen gidder - fint å få synspunkter på dette :)
 
Har nå hatt min første skikkelige brygging på en vanlig BB30.
Standard oppsett med orginal pumpe.
Holdt meg anbefalt oppskrift fra Midtbrygg (ferdig sett) - kort fortalt slik:

Mesking i 1 time på 65-69 grader,
sirkulering i 60 min på ca. 78 grader, ble mer mer ca. 50 min da det rant litt over fra maltrøret når det nærmet seg slutten.
Skyllet med ca. 14.5 liter
OG ble 1.068 - mot tenkt 1.062
Liter i bøtta 21 - men da tok jeg ikke med det under kranen på BB - uten at jeg har regnet med det så er "utbyttet" ? da ganske ok


3 spørsmål / synspunkter
1. Glemte siste humla - så de 20 g av Columbus som skulle i ved kokeslutt - slengte jeg oppi under kjøling (vørter var da ca. 45 grader)

2. Hva vil OG jeg endte på potensielt ha å si for resultatet
3. Etter ett døgn i bøtta freste det bra i gjærlås (20 grader som anbefalt i rommet) - det var i går. I dag tidlig var det helt stilt.

Om noen gidder - fint å få synspunkter på dette :)

1. Columbus er vel ikke helt bortkasta, men effekten blir nok kraftig redusert. Men er temmelig usikker her.
2. Ikke noe dramatisk, men du får vel et sterkere øl - og en annen balanse mellom bitterhet og alkohol. Litt mindre friskt.
3. Gå en runde og klem lokket godt på plass langs kantene:).
 
1. Kanskje tørrhumle med "noget" rett i bøtta ?

Det med styrken er jeg klar over så lenge det gjærer dit det da skal også. Skal ta en runde på bøtta :) takker !
 
Har nå hatt min første skikkelige brygging på en vanlig BB30.
Standard oppsett med orginal pumpe.
Holdt meg anbefalt oppskrift fra Midtbrygg (ferdig sett) - kort fortalt slik:

Mesking i 1 time på 65-69 grader,
sirkulering i 60 min på ca. 78 grader, ble mer mer ca. 50 min da det rant litt over fra maltrøret når det nærmet seg slutten.
Skyllet med ca. 14.5 liter
OG ble 1.068 - mot tenkt 1.062
Liter i bøtta 21 - men da tok jeg ikke med det under kranen på BB - uten at jeg har regnet med det så er "utbyttet" ? da ganske ok


3 spørsmål / synspunkter
1. Glemte siste humla - så de 20 g av Columbus som skulle i ved kokeslutt - slengte jeg oppi under kjøling (vørter var da ca. 45 grader)

2. Hva vil OG jeg endte på potensielt ha å si for resultatet
3. Etter ett døgn i bøtta freste det bra i gjærlås (20 grader som anbefalt i rommet) - det var i går. I dag tidlig var det helt stilt.

Om noen gidder - fint å få synspunkter på dette :)
Vitsen med 60min sirkulering?Høres ut som veldig unødig! Jeg brygger på bb30 auto. Sirkulerer i 10-15 min max. Just saying;)
 
Ad: sirkulering, anbefalt av butikken (og han som har gjort dette på BB30 selv) - har samtidig lest MYE om sirkulering etc her på forumet. Kunne sikkert heller sirkulert under mesking kanskje ? og dermed spart det steget/1 time med jobb. Men er HELT ny på dette så valgt å følge anbefalingen :)
 
Vitsen med 60min sirkulering?Høres ut som veldig unødig! Jeg brygger på bb30 auto. Sirkulerer i 10-15 min max. Just saying;)

Jeg brygger uten maskin, og sirkulerer ikke (annet enn "vorlauf" før jeg tapper). Det har ingen betydning for utbyttet, men hjelper vel til å holde jevn temperatur i mesken? Og det er jo et poeng, i og for seg.
 
Ville ha droppa videre tørrhumling denne gangen, det blir ekstra styr ved tapping også, og blir sikkert greit lell.
 
Ad: sirkulering, anbefalt av butikken (og han som har gjort dette på BB30 selv) - har samtidig lest MYE om sirkulering etc her på forumet. Kunne sikkert heller sirkulert under mesking kanskje ? og dermed spart det steget/1 time med jobb. Men er HELT ny på dette så valgt å følge anbefalingen :)

Når du kommer på 76 garder så låser du sukkerprofilen. Det holder med 10 minutter. Vet ikke hva 60 minutter hjelper på med, men har heller sirkulert i 60-90 minutter i mesk og stått på 75 grader i 10 minutter før skylling. Å stå lenge på 76 kan gi tanniner i ølet, spesielt når du sirkulerer der så lenge

Mvh Frode
 
Jeg brygger uten maskin, og sirkulerer ikke (annet enn "vorlauf" før jeg tapper). Det har ingen betydning for utbyttet, men hjelper vel til å holde jevn temperatur i mesken? Og det er jo et poeng, i og for seg.
Å sirkulere under mesk vil hjelpe på utbytte, men 60 min sirkulering på 78 grader tror jeg ikke har noen fordeler.
 
Å sirkulere under mesk vil hjelpe på utbytte, men 60 min sirkulering på 78 grader tror jeg ikke har noen fordeler.

Jeg tror faktisk det er en myte at du får høyere meskeeffektivitet (=utbytte) når du sirkulerer. Du kan skaffe deg ekstremt klar vørter, og du kan holde en jevnere mesketemperatur hvis du gjør det, men de tre faktorene som er viktigst for effektiviteten, er temperatur, pH og til en viss grad tykkelsen på mesken.

Du kan sikkert, om du bare lar mesken stå hele tida, få forhold i deler av mesken som gjør at du får dårligere utbytte, men om du steller litt med den underveis for å unngå det, ser jeg ikke at effektiviteten skulle bli dårligere enn om du sirkulerer hele tida.
 
Fortsatt takk for innspill - MEN skeptisk - NULL rørelse i gjærlåsen etter at jeg tok en dobbeltsjekk på lokket igår ettermiddag....... Temp i rommet og på bøtta (ligger en målepenn på lokket) er 18.5-20.5 som er iht til "boka"....
 
Fortsatt takk for innspill - MEN skeptisk - NULL rørelse i gjærlåsen etter at jeg tok en dobbeltsjekk på lokket igår ettermiddag....... Temp i rommet og på bøtta (ligger en målepenn på lokket) er 18.5-20.5 som er iht til "boka"....
Har du tappekran på karet? Det er bare å måle gravity. Den kan godt være i nærheten av FG allerede om du hadde en kraftig stormgjæring. 20 grader i rommet kan kanskje ha vært litt høyt. Det frigjøres mye energi mens gjæren arbeider, og temperaturen inne i karet kan stige ganske mange grader. Noe som igjen kan påvirke hastigheten på utgjæringen.
 
ikke tappekran nei - men får desinfisere ei ause å ta en prøve fra bøtta. Men seriøst FERDIG på mindre enn 2 døgn ? Nå er jeg fersk da - men trodde ikke det var mulig . Har brygget en god del ekstraktbrygg med gjæring og temp rundt det samme og disse har stort sett stått minimum 10 dager

Men lyden i gjærlåsen var ikke plopp-plopp men mer "frrrrr frrrr" så det gjæret nok ganske kraftig :)
 
ikke tappekran nei - men får desinfisere ei ause å ta en prøve fra bøtta. Men seriøst FERDIG på mindre enn 2 døgn ? Nå er jeg fersk da - men trodde ikke det var mulig . Har brygget en god del ekstraktbrygg med gjæring og temp rundt det samme og disse har stort sett stått minimum 10 dager

Men lyden i gjærlåsen var ikke plopp-plopp men mer "frrrrr frrrr" så det gjæret nok ganske kraftig :)
Ikke ferdig! La det stå tiden ut, uansett. Men stormgjæringen trenger ikke ta så lang tid.
 
ikke tappekran nei - men får desinfisere ei ause å ta en prøve fra bøtta. Men seriøst FERDIG på mindre enn 2 døgn ? Nå er jeg fersk da - men trodde ikke det var mulig . Har brygget en god del ekstraktbrygg med gjæring og temp rundt det samme og disse har stort sett stått minimum 10 dager

Men lyden i gjærlåsen var ikke plopp-plopp men mer "frrrrr frrrr" så det gjæret nok ganske kraftig :)
Ikke nødvendigvis ferdig som i godt, men at størstedelen av sukkerspisinga er over. Gjæra har jobb å gjøre etter det også. Rydde av bordet, oppvask og så videre, så den har bare godt av å stå tida ut.
 
Ikke nødvendigvis ferdig som i godt, men at størstedelen av sukkerspisinga er over. Gjæra har jobb å gjøre etter det også. Rydde av bordet, oppvask og så videre, så den har bare godt av å stå tida ut.

Ja var vel det jeg kanskje tenkte - greit å få det litt verifisert. Da unngår jeg å rote i dunken å risikere noe mer - og måler derfor INGENTING før etter ca. 10-14 dager mao :)
 
Tilbake
Topp