Sprenger ut gjenger på sikkerhetsventil til corneliusfat

Hei:) Har to ganger på kort tid nå opplevd at gjengene på sikkerhetsventilen på corneliusfat sprenges ut og tømmer gassflaskene for co2.. Noen flere som har vært borti dette?

Fatene står i kjøleskap på 2 - 4 grader celsius (mulig den dropper litt kaldere da jeg ikke har ekstern styring) med 1 bar trykk.
Har en teori selv om at kansje plastgjengene blir litt sprø ved så lav temperatur?
 
Er dette AEB fat? Eller er det annet? Jeg har hatt mine fat i alt fra 6 til -2 uten noe trøbbel. Jeg har dog kun AEB.
 
er AEB fat jeg også har. Mulig ventilene var skrudd i litt for hardt så prøver å sette inn ny uten å tighte den.

Takk for svar!
 
Skrur du av og på den ventilen ofte? For rengjøring kanskje? Det pleier ikke jeg (kanskje jeg er dum som ikke gjør det). Ball lock skrur jeg av, ihvertfall den som gir ut øl.
 
Gjengene mine har røket 5-6 ganger, hver gang i forbinnelse med rengjøring hvor jeg skrur dem ut. Skifter kun ut plastdelen som er nok så billig. Det fås også sikkerhetsventiler hvor alt er laget i rustfritt stål og de ryker aldrig :)
 
har ikke vært opp med ventilene siden det er nye fat og er brygg i dem for første gang. Tror nok ventilen slipper ut co2 ved for høyt trykk ;) Men etter det @Haugesund skriver får jeg en mistanke om at gjengene sprenges av is da jeg sprayer over ventiler og lokk med starsanvann for å se etter lekasjer når jeg har satt på nytt lokk/ventil.. gammelt kjøleskap så skal ikke se bort fra at det er under 0 grader før det stopper kjølingen.o_O
Blir vell så jeg invisterer i rustfritt så man slipper den bekymringen :)
 
Måtte sjå på mine AEB fat av nyskjerrighet. Har fat ifra to forskjellige produksjons måneder.
Dei som er nyest (01.17) har plast hus på ventil
Dei andre (02.16) har ventil hus i rustfritt stål.

Er et klart steg ned i kvalitet med plast, men er vel et spørsmål om fortjeneste/kostnad.
Har ikkje hatt problem enda, men kjøper vel rustfritt i backup tenker eg.
 
Måtte sjå på mine AEB fat av nyskjerrighet. Har fat ifra to forskjellige produksjons måneder.
Dei som er nyest (01.17) har plast hus på ventil
Dei andre (02.16) har ventil hus i rustfritt stål.

Er et klart steg ned i kvalitet med plast, men er vel et spørsmål om fortjeneste/kostnad.
Har ikkje hatt problem enda, men kjøper vel rustfritt i backup tenker eg.

Var det helt nye fat fra AEB via forhandler med rustfri ventil i lokket?
 
Tilbake
Topp