Svinn i Grainfather?

Ja.
Jeg skyller de siste 5 litrene over ei bøtte med grillrist på.
Når det har rent av seg smaker jeg på det. Er det litt sødme og ikke noe bitterhet slumper jeg det opp i koken litt og litt.
 
Jeg har nå 4 brygg på Grainfather. Har før det 14 brygg på BIAB. Jeg tror jeg nå må innse at jeg ikke får like god effektivitet med GF. Jeg hadde trodd det var motsatt og har brukt mye de samme oppskriftsparameterne som før i beercalc. I BIAB-oppsettet brukte jeg 73% effektivitet og fikk ofte OG litt over beregnet. Med GF får jeg 4-6 poeng lavere OG. Om jeg skrur på tallene så må jeg ned i 64% effektivitet for at beregnet OG skal stemme med det jeg får i praksis med gitt maltmengde. Jeg ser at jeg får bittelitt mer i gjæringskaret enn før, men det forklarer ikke alt.

Jeg tror dette skyldes primært svinnet. Det ser ut som innholdet i GF når kokingen slutter ligger på mellom 1.5 og 2 liter mer enn batch volum. Jeg ender gjerne med riktig volum i gjæringskaret, så hvor blir de 1.5-2 literne av? Det betyr vel at jeg er nødt til å inkludere dette i batchvolumet nåe jeg beregner malt.
 
Jeg har nå 4 brygg på Grainfather. Har før det 14 brygg på BIAB. Jeg tror jeg nå må innse at jeg ikke får like god effektivitet med GF. Jeg hadde trodd det var motsatt og har brukt mye de samme oppskriftsparameterne som før i beercalc. I BIAB-oppsettet brukte jeg 73% effektivitet og fikk ofte OG litt over beregnet. Med GF får jeg 4-6 poeng lavere OG. Om jeg skrur på tallene så må jeg ned i 64% effektivitet for at beregnet OG skal stemme med det jeg får i praksis med gitt maltmengde. Jeg ser at jeg får bittelitt mer i gjæringskaret enn før, men det forklarer ikke alt.

Jeg tror dette skyldes primært svinnet. Det ser ut som innholdet i GF når kokingen slutter ligger på mellom 1.5 og 2 liter mer enn batch volum. Jeg ender gjerne med riktig volum i gjæringskaret, så hvor blir de 1.5-2 literne av? Det betyr vel at jeg er nødt til å inkludere dette i batchvolumet nåe jeg beregner malt.

Litt svinn er det nok, men det er jo også noe av poenget. Du vil helst ikke ha med alt av hot- og coldbreak i gjæringskaret. Med en renere vørter får du effektivt flere liter drikkbart øl og, enn det du får med BIAB med like mange liter i karet. Du har sikkert lagt merke til at det generelt er mye mindre bunnfall i gjæringskaret når du brygger med en Grainfather.

Men, jeg må si jeg er overrasket over at du har så lav gevinst under meskingen. Da jeg startet med Grainfather selv regnet jeg alltid 70-75%, og traff cirka der hver gang. Etter å ha innført noen enkle grep ligger jeg nå på 90, noen ganger høyere.

  • Rører du godt under innmesk?
  • Hvordan er malten din kvernet?
  • Renner den resirkulerte vørteren fort og lett gjennom malten, eller går det mye i "overflow"-røret?
  • Hvor lang tid pleier det å ta å skylle?
  • Gjennomfører du utmesking i meskeprosessen?
  • Har du kontroll på pH i mesken?
 
I min BIAB-prosess silte jeg vørteren over i gjæringskaret, så det du sier om at jeg har renere vørter med GF stemmer ikke.

Ja, jeg rører godt under innmesk. I dag hadde jeg 15 minutters innmesk med røring i intervaller.
Malten kvernes hos bryggevareleverandør. De brygger selv og sier de får forventet utbytte av kverningen.
Forrige brygg rant det en del i overflow. I dag var jeg mer forsiktig mee hvor langt ned jeg plasserte risten og fikk ingenting i overflow.
Forrige gang brukte jeg over 10 minutter på å skylle. I dag gikk det noe raskere (litt under 10 min).
Ja, jeg har 10 min utmesk med resirkulering ved 78 grader.
Jeg har ikke målt pH med Grainfather. Gjorde noen målinger da jeg brygget BIAB som viste OK verdier.

Det hører med til historien at jeg brygger med micro pipeworks og ofte har rundt 3 kg malt.
 
Utbyttet hørtes veldig lavt ut. Noe har skjedd hos oss i det siste som har gitt en markant nedgang i utbytte. Jeg justerte til 72 %, og da treffer vi. Jeg syns det er litt lavt, men likevel mye bedre enn det du får. Har aldri testa micro pipework, da.
 
Følger dere de anbefalte vannmengdene for mesking og skylling?
Jeg forsøker å følge det ganske nøye.
 
Sist redigert:
I min BIAB-prosess silte jeg vørteren over i gjæringskaret, så det du sier om at jeg har renere vørter med GF stemmer ikke.

Ja, jeg rører godt under innmesk. I dag hadde jeg 15 minutters innmesk med røring i intervaller.
Malten kvernes hos bryggevareleverandør. De brygger selv og sier de får forventet utbytte av kverningen.
Forrige brygg rant det en del i overflow. I dag var jeg mer forsiktig mee hvor langt ned jeg plasserte risten og fikk ingenting i overflow.
Forrige gang brukte jeg over 10 minutter på å skylle. I dag gikk det noe raskere (litt under 10 min).
Ja, jeg har 10 min utmesk med resirkulering ved 78 grader.
Jeg har ikke målt pH med Grainfather. Gjorde noen målinger da jeg brygget BIAB som viste OK verdier.

Det hører med til historien at jeg brygger med micro pipeworks og ofte har rundt 3 kg malt.

Skylling på 10 minutter er veldig fort, men jeg tviler på at det har en så stor effekt. At du brygger såpass små batcher har sikkert noe med saken å gjøre. Det jeg tror du burde prøve er å røre litt etter omtrent 10 minutter mesking. Det har gjort mye for meg. Det krever selvsagt at du skrur av pumpen, tar ut toppristen og setter i stopperen, men totalt bør det ikke ta mer en 60-90 sekunder å gjøre dette.

Jeg tenker også at det kan ha noe med vann-malt forholdet når man bruker micro pipework. Deadspace i bunnen av kjelen (under meskekurven) er fortsatt 3,5 liter, uavhengig av mengden malt. Jeg mener formelen fra Grainfather er 3,5+(2,7*kg malt). Om jeg brygger en vanlig batch så bruker jeg omtrent 6 kg malt som trenger 19,7 liter vann. 17% av dette vannet er i "deadspace" og jeg har effektivt en mesktykkelse på ~3,3 liter per kilo.

Om man gjør den samme regningen med halve mengden malt, 3 kg som du oppgir som et eksempel, får vi en mesktykkelse på opp mot 4 liter per kilo malt hvor 30% av vannet er i deadspace. Om jeg husker rett fra "How To Brew" (ikke siter meg på dette) vil en tynnere mesk trenge lengre tid på å konvertere stivelsen til sukker. Kan det være en idé å prøve å utvide mesketiden?

I din situasjon ville jeg også sjekket at termometeret i kjelen leser av rett verdi, for å være på den sikre siden.
 
Jeg har nå 4 brygg på Grainfather. Har før det 14 brygg på BIAB. Jeg tror jeg nå må innse at jeg ikke får like god effektivitet med GF. Jeg hadde trodd det var motsatt og har brukt mye de samme oppskriftsparameterne som før i beercalc. I BIAB-oppsettet brukte jeg 73% effektivitet og fikk ofte OG litt over beregnet. Med GF får jeg 4-6 poeng lavere OG. Om jeg skrur på tallene så må jeg ned i 64% effektivitet for at beregnet OG skal stemme med det jeg får i praksis med gitt maltmengde. Jeg ser at jeg får bittelitt mer i gjæringskaret enn før, men det forklarer ikke alt.

Jeg tror dette skyldes primært svinnet. Det ser ut som innholdet i GF når kokingen slutter ligger på mellom 1.5 og 2 liter mer enn batch volum. Jeg ender gjerne med riktig volum i gjæringskaret, så hvor blir de 1.5-2 literne av? Det betyr vel at jeg er nødt til å inkludere dette i batchvolumet nåe jeg beregner malt.


Synes effektiviteten din er svært lav. Ligger på 81-82 konstant. Mesker alltid 70min og bruker 25min på innmesk. Har du sjekket knusinga av maltet?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvordan føles maltsengen ut hvis du stapper bryggeskjea nedi den etter en stund? Optimalt sett så vil du ha så høy flow som mulig, det hjelper på effektiviteten (for meg iallefall).

Det blr være som å røre rundt i pasta. Er den hard så enten resirkulerer du for mye, har for lite hele skall i mesken, eller en blanding av begge.

Men jeg vil si at skylleteknikk har mest å si. Ti min høres lite ut hvis du heller skyllevannet over på toppen. Siden du kjører micro pipa så kan du kanskje partiskylle?
 
Takk for all hyggelig tilbakemelding.
I går gjorde jeg mange justeringer i forhold til de tre foregående bryggene. Jeg la til en innmesk-fase på 15 minutter der jeg ikke hadde på topprist, og derfor kunne røre en del. Jeg rørte ganske mye i løpet av denne innmesken. Jeg kjørte tostegsmesk med 64 og 67 grader og økte den totale mesketiden til over 90 minutter med oppvarming mellom stegene i tillegg. Ved røring i mesken er den ikke hard, og jeg passet veldig nøye på denne gangen (som jeg tror jeg har gjort tidligere) at toppristen ikke ble presset ned på mesken. Forrige gang vet jeg noe gikk i overflow-pipen. Det skjedde ikke denne gangen.
Termometeret i kjelen har maks 1-2 grader avvik ift termometre jeg har brukt til brygging med BIAB.
Jeg er klar over at mesken er tynnere ved små batcher pga deadspace, men sammenlignet med min tidligere BIAB-brygging så er dette en ganske tykk mesk likevel.

Knusinga av maltet er vel jokeren her. Jeg har ikke mølle, så det er vanskelig å gi detaljer på ferdigknust malt. Jeg vet de har justert mølla i butikken nøye etter noen klager i sommer, og de sier de får god effektivitet i sine egne brygg. Jeg har brukt dem til 90% av bryggene mine tidligere og har da fått godt utbytte. Sjekket litt i går og det så bra ut. Ikke hele korn, og det er ikke for fint knust, heller. Det er lite "finmel" i posen.

Konklusjonen min så langt er at jeg gjør det meste riktig. Det ser for meg ut til at det er svinn og muligens litt mer faktisk volum i gjæringsbøtta som står for forskjellene.

For å ta høyde for svinnet kommer jeg enten til å øke batchvolumet i beercalc med to liter for å inkludere svinn eller sette effektiviteten til 64% (som kommer etter reverse-engineering av de siste to bryggene). Det kan også hende jeg prøver en annen bryggevareleverandør av malt.
 
Sist redigert:
Min erfaring er at GF er kresen på malingsgraden. Mine fleste problemer ble løst ved at jeg begynte å male selv. Jeg ligger på 1.4mm og får da ut 90% pluss minus. Jeg rører i mesken i hvertfall 15 min. før jeg setter på rista.
Jeg ser at flere er nede på 1,2mm men det går helt åt skogen hos meg under 1,4.
Siden de fleste oppskrifter er til 75% topper jeg av kjelen til 31 liter med kokende vann etter skylling. Da sparer jeg endel tid til kok og kommer ut på ca riktig OG uten at jeg er så nøye på akkurat det.
 
Ja, men som sagt så er de fleste lavere enn det har jeg skjønt, men jeg kan glemme det.
Og stuckmash på GF er helt jævlig:) Siden effektiviteten er så høy har jeg ikke giddet å mokle noe mere med det.
Med 1,4mm bruker jeg ca 20-30 minutter på å skylle 5kg.
...det med overflowen; du får langt jevnere temperatur i mesken om endel av vørtern finner veien ned i overflowhølet. Vet ikke om det er like relevant på micropipework.
 
Hei igjen.
Jeg fant denne i en annen tråd:
https://forum.norbrygg.no/threads/grainfather-beersmith-profil.28499/#post-311541
Den omhandler en profil for Grainfather i BeerSmith (som har ganske mange flere parametre enn jeg har i beercalc), og jeg syntes dette var interessant:

Grain Father equipment profile:
Brewhouse Efficiency: 75%, Hop Utilization: 100%
Mash Tun Vol: 30L, Mash Tun Weight: 4kg, Specific heat: 0.12, Lauter Tun deadspace: 0
Top up water:0, Boil time: 60mins, Boil off: 2L per hour, Cooling Shrinkage 4%
Loss to trub and chiller: 2L, Batch volume: 23L, Fermenter loss 1.5L

Med 2 liter tap i bunngrums og kjøleren, og dette tas hensyn til som en del av bryggevolumet, så blir jo saken en annen. Det forklarer jo forskjellen mellom 13 liter og 15 liter i mitt tilfelle og hvorfor jeg får dårligere utbytte med samme maltmengde som før. I det gamle BIAB-oppsettet hadde jeg jo nesten ikke svinn i det hele tatt (kun det som ble igjen i humlegrumset som ble silt av ved overføring til gjæringskaret.

Stemmer det at det er ca 2 liters svinn i Grainfather som det må tas hensyn til? Det utgjør prosentvis mer i en liten batch (slik jeg brygger, der en grain bill ligger mellom 2.5 og 4 kg og sluttvolumet ligger på 12-13 liter), enn i en stor batch.

Det tyder jo på at jeg bør bruke 2 liter mer i batchstørrelse i beercalc for å beregne riktig maltmengde. Det er jo en av to strategier jeg har vurdert for å få riktig OG. Det er jo da også mulig at jeg faktisk ikke har så dårlig effektivitet, men at jeg på grunn av svinnet må ha en reelt større batchmengde i kok for å få ønsket sluttvolum.
 
Sist redigert:
Hei igjen.
Jeg fant denne i en annen tråd:
https://forum.norbrygg.no/threads/grainfather-beersmith-profil.28499/#post-311541
Den omhandler en profil for Grainfather i BeerSmith (som har ganske mange flere parametre enn jeg har i beercalc), og jeg syntes dette var interessant:

Grain Father equipment profile:
Brewhouse Efficiency: 75%, Hop Utilization: 100%
Mash Tun Vol: 30L, Mash Tun Weight: 4kg, Specific heat: 0.12, Lauter Tun deadspace: 0
Top up water:0, Boil time: 60mins, Boil off: 2L per hour, Cooling Shrinkage 4%
Loss to trub and chiller: 2L, Batch volume: 23L, Fermenter loss 1.5L

Med 2 liter tap i bunngrums og kjøleren, og dette tas hensyn til som en del av bryggevolumet, så blir jo saken en annen. Det forklarer jo forskjellen mellom 13 liter og 15 liter i mitt tilfelle og hvorfor jeg får dårligere utbytte med samme maltmengde som før. I det gamle BIAB-oppsettet hadde jeg jo nesten ikke svinn i det hele tatt (kun det som ble igjen i humlegrumset som ble silt av ved overføring til gjæringskaret.

Stemmer det at det er ca 2 liters svinn i Grainfather som det må tas hensyn til? Det utgjør prosentvis mer i en liten batch (slik jeg brygger, der en grain bill ligger mellom 2.5 og 4 kg og sluttvolumet ligger på 12-13 liter), enn i en stor batch.

Det tyder jo på at jeg bør bruke 2 liter mer i batchstørrelse i beercalc for å beregne riktig maltmengde. Det er jo en av to strategier jeg har vurdert for å få riktig OG. Det er jo da også mulig at jeg faktisk ikke har så dårlig effektivitet, men at jeg på grunn av svinnet må ha en reelt større batchmengde i kok for å få ønsket sluttvolum.
Det høres fornuftig ut, det. Du kan redusere svinnet litt ved å tippe Grainfatheren litt mot pumpens retning for å få med litt mer av det som ligger i bunnen. Jeg gjorde dette tidligere. Det er ofte mye humle og annet grums, så det må du nesten vurdere selv. En mindre batch har vel trolig også mindre humle og protein i bunnen til slutt, gjetter jeg.
 
Det høres fornuftig ut, det. Du kan redusere svinnet litt ved å tippe Grainfatheren litt mot pumpens retning for å få med litt mer av det som ligger i bunnen. Jeg gjorde dette tidligere. Det er ofte mye humle og annet grums, så det må du nesten vurdere selv. En mindre batch har vel trolig også mindre humle og protein i bunnen til slutt, gjetter jeg.
Jeg tipper alltid grynfaren for å få med så mye som mulig. Iblant er det litt grumsete, men det ender nå uansett i bånn av gjæringsfatet uansett. Det er sjelden jeg bruker mye humle, men de gangene jeg gjør det syns jeg det blir klarere vørter, antakelig fordi det blir filtrert gjennom en tett kake av humle. Tar lang tid, da.
 
Jeg gjør det allerede (tilter på slutten), men det endrer jo ikke OG. Jeg bruker humlefilter, og har ganske lite grums i bunnen av kjelen og ganske god flyt i pumpa hele veien.
 
Jeg gjør det allerede (tilter på slutten), men det endrer jo ikke OG. Jeg bruker humlefilter, og har ganske lite grums i bunnen av kjelen og ganske god flyt i pumpa hele veien.
Nei, det lave utbyttet ditt har jeg ingen forklaring på. Du skulle ikke prøve en batch i full størrelse, a, så ser du om det er micro pipework-greiene som er synderen?
 
Nei, det lave utbyttet ditt har jeg ingen forklaring på. Du skulle ikke prøve en batch i full størrelse, a, så ser du om det er micro pipework-greiene som er synderen?
Har nå kjørt noen runder med micro pipeworks, og det er en påtagelig forskjell. Grunnen tror jeg er at skyllingen blir mindre effektiv – det blir lite motstand i maltsengen med 3 kg malt – vannet renner fortere i gjennom. Ligger mellom 85 og 95 preboil effektivitet i fulle batcher. Med micro pipeworks har det ligget mellom 74 og 90.
 
Tilbake
Topp