Svinn i Grainfather?

Hva slags programmer bruker dere for å beregne oppskrifter?

Har dere en oppskrift som fungerer hos dere med korrekt OG og et verifisert utbytte? Jeg vil gjerne forsøke å legge det inn i beercalc og se hva slags tall jeg får.

Når det gjelder micro pipeworks, så har det kun en funksjon, nemlig å få overflow-pipen i riktig høyde ved små maltbaser. Om det er problemer med det, så handler det om maltmengden og ikke rørene som sådan.
 
Hva slags programmer bruker dere for å beregne oppskrifter?

Har dere en oppskrift som fungerer hos dere med korrekt OG og et verifisert utbytte? Jeg vil gjerne forsøke å legge det inn i beercalc og se hva slags tall jeg får.

Når det gjelder micro pipeworks, så har det kun en funksjon, nemlig å få overflow-pipen i riktig høyde ved små maltbaser. Om det er problemer med det, så handler det om maltmengden og ikke rørene som sådan.
Jeg bruker beersmith. Måtte justere ned effektiviteten nå etter at vi begynte å havne under estimert OG av en eller annen uforklarlig grunn. Send meg en pm med en mailadresse, så kan jeg sende deg siste oppskrift vi traff på.
 
Hva slags programmer bruker dere for å beregne oppskrifter?

Har dere en oppskrift som fungerer hos dere med korrekt OG og et verifisert utbytte? Jeg vil gjerne forsøke å legge det inn i beercalc og se hva slags tall jeg får.

Når det gjelder micro pipeworks, så har det kun en funksjon, nemlig å få overflow-pipen i riktig høyde ved små maltbaser. Om det er problemer med det, så handler det om maltmengden og ikke rørene som sådan.

Har gått helt over til å bruke brew.grainfaher.com og oppsettet (appen som er gratis) som tar med svinn og beregning. Eneste er at jeg har økt effektiviteten pga eget regime.
1,2mm er absolutt nederste grense. 1,4 som er nevnt er greit.
Har selv stilt inn kverna med et kredittkort. Funker.

Du kan få litt mindre effektivitet på MPW. Men 70-75 bør gå greit.
Uansett : 2liter min er svinn. (Min erfaring)
2liter og en dæsj pr time blir borte i kok.
Husk at veske mengden krymper 4% fra 99c til 20c i tillegg.

Tar du høyde for dette vil du nok treffe. :)

Har du prøvd å sette opp på brew.grainfather.com?
Synes det treffer greit. Selv om den nok mangler litt bells & whitsles.. men er det jo en forutsetning og treffe på det man vil lage? Hadde mye rare utbytter under oppstart på denne saken.
Igjen for meg skyltes dette : For kort innmesk. For kort mesk. For rask skyll. Har selv laget et slags manisk prinsipp på å følge det samme regimet hver gang: Da får jeg forutsigbart utbytte varje varv. Må jo prøve å endre litt i blant for spenning og forskertrang , men er da forberedt på å tryne mtp oppsettet ..
sjekk han David Heath på YouTube .. han har testet relativt mye på denne maskina. Han har egne episoder også på MPW.
Har bare brukt det 3ganger selv... intet rart opplevd med det, men en anelse lavere utbytte.. håper du finner ut av det :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg legger inn i BS for å justere ned IBU osv. Men siden jeg ikke liker bryggeloggen og ikke får lyd i alarmene på BS, bruker jeg den gamle GF-appen.
Jeg har lagt inn den profilen du nevner, og den ser ut til å funke fint.
 
Takk til @erikraude som sendte meg sin oppskrift. Der skilles det mellom post boil volume og final volume og forskjellen der er 2l (25l og 23l). Jeg la inn hans maltbase i beercalc, og fant at for å få hans OG, så måtte jeg ta med svinnet (i.e. basere på post boil volume) for å få riktig OG ved ca 74% effektivitet.

Det, sammen med egne observasjoner, gjør at min konklusjon blir at Grainfather har ca 2l svinn som må regnes med når man beregner maltbasen. Man må altså beregne ihht. et post boil volume som er ca 2l mer enn final volume (som havner i bøtta). Men når man skal beregne meskevann og skyllevann, så blir det beregnet ut fra et batch volume som er som final volume, altså det som skal i bøtta. Her henger det ikke helt sammen i brew.grainfather.com ...

Takk til alle som har bidratt med verdifull innsikt. Mitt neste brygg vil bli prøvestenen for å se om jeg har skjønt hvordan dette fungerer med GF.
 
Jeg kjører på med 30L boil size og 25L batch size og ender opp med mellom 25 og 27 liter på gjæringskaret. Av praktiske årsaker står mesken og renner av seg i et par timer før jeg starter kok så mistenker at dette påvirker mengden min i større grad. Jeg benytter grainfather sitt oppskriftsverktøy og jeg har igjen å forstå beregningene.
 
Tilbake
Topp