Gjærstarter fra 6 uker gammel slurry

EHK

 
Satt en gjærstarter i går fra 6 uker gammel slurry (fra CA05 tørrgjær brukt til en Amber Ale). Brukte Mr Malty og kom frem til at jeg trengte 500ml slurry, noe jeg hadde. Slurryen har stått på norgesglass i kjelleren ved 6-8C. Den var grå i fargen og ganske homogen. Vasket gjæren først og tilsatte i kolbe med 2L vann blandet med 200g spraymalt og en halv tskje gjærnæring. Tilsatte også oksygen i mixen. Dette har stått og surret i 24t ved 20C og fargen er nå kaffelatte med litt hvitt skum på toppen.

Nå er jeg blitt usikker på om det var noe gjær igjen i slurryen og om starteren min har fungert. Satt derfor en gjærstarter på kolben i håp om litt CO2 produksjon. Den har stått på i 15 min nå uten antydninger til oppbygging av trykk.

Noen forslag tilgi rask jeg kan forsikre meg om at gjærstarteren inneholder (nok) gjær til en 23L pitch i morgen?
 
Sist redigert:
Du har vel ikke tømt ut noe av starterølet?
Så hvis du spanderer 50-100ml av den og måler SG bør du kunne vite litt mer.
Har den spist seg ned som forventet er vel allt ok.
 
Det ser flott ut det der, kaffelatte fargen indikerer at det er masse gjær i suspensjon.

Gjærstarteren er nok gjæret ferdig for en del timer siden, det ser du på at den begynner å flokkulere når den står i ro.
Man ser på bildet at det begynner å bli et sjikt med "klar" vørter på toppen ettersom gjæren felles ut.
Du ser sikkert også at det ikke stiger noe små CO2 bobler opp i starteren, nok et tegn på at starteren er ferdig utgjæret. Som også er forklaringen på at du ikke får noe trykk i gjærlåsen.

Sett starteren kjølig slik at gjæren bunnfeller mer, så kan du helle av litt vørter og måle SG slik @Forvirret foreslår.
Den er nok gått fra ca 1.040 til et sted mellom 1.010 og 1.005.

Ut fra beskrivelsen din ser det ut som du ikke har kokt og avkjølt startervørteren din før du tilsatte den til gjæren.
Det anbefales å koke startervørteren og kjøle den ned til rundt 20 grader før du tilsetter den til gjæren. Dette for å sikre at det ikker er uønskede "ting" fra vannet, spraymalten eller gjærnæringen som kommer med i starteren.
Men det går nok bra det også.

Som sagt, ser bra ut det der.
 
Takk for svar. Jeg kokte opp 2L vann først og rørte inn 200g spraymalt og en halv tskje gjærnæring, glemte å nevne dette. Å måle SG var et godt tips, dette vil selvsagt svare på spørsmålet om gjæren har kost seg i natt :)

Dette er første gang jeg gjenbruket gjær, så hadde vært artig å få det til.

Ser allerede at det er lagt seg to lag i bunn, et litt mørkere nederst som nok er mye sedimenter og et rent grå/latte farget lag over. Bør jeg vaske ut det nederste laget før jeg bruker gjæren eller er ikke dette så nøye?
 
Takk for svar. Jeg kokte opp 2L vann først og rørte inn 200g spraymalt og en halv tskje gjærnæring, glemte å nevne dette. Å måle SG var et godt tips, dette vil selvsagt svare på spørsmålet om gjæren har kost seg i natt :)

Dette er første gang jeg gjenbruket gjær, så hadde vært artig å få det til.

Ser allerede at det er lagt seg to lag i bunn, et litt mørkere nederst som nok er mye sedimenter og et rent grå/latte farget lag over. Bør jeg vaske ut det nederste laget før jeg bruker gjæren eller er ikke dette så nøye?

Ikke vask. Bare avskriv det som gjær hvis du teller ml. Helst vil du unngå å vaske i det hele tatt siden du eksponerer gjæren for elementene hver gang du gjør det.

Derfor mener jeg det er viktig med god bunnfelling i kjele etter kok hvis du vet du skal høste gjæren. Da blir vasking unødvendig.
 
Ikke vask. Bare avskriv det som gjær hvis du teller ml. Helst vil du unngå å vaske i det hele tatt siden du eksponerer gjæren for elementene hver gang du gjør det.

Derfor mener jeg det er viktig med god bunnfelling i kjele etter kok hvis du vet du skal høste gjæren. Da blir vasking unødvendig.
Jeg er nok vanligvis utålmodig når det kommer til bunnfelling, vanligvis kjøler jeg ned med sirkulasjon og whirlpool, så venter jeg et minutt eller tre før det overføres. Ikke veldig bunnfallt med andre ord. Hvordan får du en god bunnfelling? (På forhånd sorry for trådkupp)
 
Jeg er nok vanligvis utålmodig når det kommer til bunnfelling, vanligvis kjøler jeg ned med sirkulasjon og whirlpool, så venter jeg et minutt eller tre før det overføres. Ikke veldig bunnfallt med andre ord. Hvordan får du en god bunnfelling? (På forhånd sorry for trådkupp)

Pleier bare la det stå noen timer og tapper det som ser ut som juice-klar vørter. Bruker tiden til å star-sane gjæringsbøtta og gi gjæren noe å tygge på så den er aktiv ved pitch. Den er jo selvsagt ikke juice-klar hvis man studerer, men ren og pen. Klarningsmiddel i kok hjelper betraktelig. Hvis du vil ha enda klarere vørter så bruker du ikke pumpe under nedkjøling, men da trenger du en kraftig kjøler. Da ser du at du får store flokke og det rundt blir omtrent helt klart ca ett sekund etter at du skrur på vannet. Men da tar kjølingen mye lengre tid. Dette må også bunnfelles men flokkene er mye større og tyngre at de synker raskere til bunns enn småbiter.
 
Tilbake
Topp