1 år gammel kveik/gjær fra Voss

Jeg har en korket 0,33 flaske med noe som skal være gammel kveik fra Voss. Fikk flaska rundt jul i fjor og den har stått på kjøl (+4 grader) hele tiden.
Hvordan bruker jeg denne?
Vil det fungere å la den varme seg til stuetemperatur og pitche rett i vørter?
 
Koke vørter med spaymalt og gjærnæring, kjøle ned til 24 grader, tilsette gjær. La gjære i 48timer, helle av vørter, bruke gjæren?

Kun brukt tørrgjær og rimelig fersk slurry fra tidligere brygg før så dette er nytt terreng.
 
Eg fekk tilsendt ein Vossakveik i september 2015. Den stod i kjøleskapet fram til juli 2017. Sidan det var gått så lang tid tenkte eg å teste om den framleis kunne lage øl. Så eg satt ein liten starter på den(1.020) og det var liv etter 4 timar. Eg fekk ikkje tid til å brygge denne gongen helder så starteren endte i kjøleskapet att. Satt så ein 2 liter starter m 1.038 styrke i slutten av september. Då var det liv i starteren etter 30 min! Brygga eit øl m 1.068 styrke, FG 1.018. Lobba på 35c, ferdig etter 5 dagar. Har stått på
Fat sidan. Ikkje det beste ølet eg har brygga, men det smakar godt og det blir nok ein god match til pinnekjøttet i jula. Rein og rund smak.
Eg har ikkje smakt anna enn Voss sin Vossaøl, så eg har ikkje noko å samanlikne med sidan.
Men ein ting er sikkert, denne kveiken er ganske hardfør...
 
Det manglet biter til magnetrøreren så jeg kokte 1 liter vann med 100gram DME og en teskje næring; kjølte til ca 30grader og rotet sammen veiken og vørteren i et digert desinfisert norgesglass. Putret i vei omtrent med en gang.

Ut og samle einertopper i morgen. Tanken er pilsnermalt, røykmalt; einerlåg; kanskje EKG og gjære med kveiken.
 
12 liter einelåg (en full remapose med kvister)
1,5 kg pilsner
1,5 kg bøkerøkt (her mumlet maltpusheren herregud?!?)
50 gram chocolate

Mesket ved 70 grader i en time
Kokt opp, 25 gram EKG, kokt i en time
Nedkjølt til ca 30grader, tilsatt passe dose kveik.
Gjæret friskt etter 7-8 timer.
 
Kom på flaske i dag

Vet ikke noe annet om kveiken enn at den skal være fra Voss.

Det neste er å ta vare på den videre; jeg har ca 2 liter gjærslurry. Ha på sterile flasker og korke?
 
Kom på flaske i dag

Vet ikke noe annet om kveiken enn at den skal være fra Voss.

Det neste er å ta vare på den videre; jeg har ca 2 liter gjærslurry. Ha på sterile flasker og korke?
Ja, ha på sterile flasker, oppbevar i kjøleskap.
Men vær obs på at det fremdeles kan produseres CO2, så det kan være lurt ha det på plast-flasker. I alle fall passe på at lokk/kork ikke er helt tett lukket.

Det går også an å tørke kveiken, og så fryse den når den er tørr. Mer info kan du finne på Kveik siden på Facebook, https://www.facebook.com/groups/kveik/permalink/1230696886985786/
 
Tilbake
Topp