"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Prøver meg igjen. Sprell ny i gamet, men men, eneste måten å lære på :)

25 Liter ca 3,5%ABV, 17 EBC, 29 IBU

Mesk @ 68 C @ 60 min, utmesk @ 78C @ 10 min, kok @ 90 min

3 kg Pilsner (2 Row)
0.5 kg Caramel Rye Malt (175 EBC)
0.5 kg Wheat, Flaked Korn

10 gram Simcoe @ 60 min
20 gram Simcoe @ 15 min
20 gram Simcoe dry @ 7 days

gjæring US 05 14 dager @ 20C

Noen som har noe tro på dette? har lyst til å lage noe med lavt ABV.

Jeg lurer litt på mesketemp/utmesk og hvor lenge jeg bør meske + gjær og gjæringstemp og antall dager det bør gjære.
 
Ser spennende ut den. Jeg har nylig laget noe lignende, en Amerikansk hveteøl på rundt 3,7%. Ble veldig frisk og lett drikkelig. For min smak har du noe høy IBU ift alkoholstyrken, men det må du nesten vurdere selv. IBU er litt som salt/krydder i maten. Noen liker mye andre liker mindre.

Om jeg skulle komme med en anbefaling ville det vært å øke andelen hvete (kanskje 1 kg). Da øker du munnfølelsen og kroppen til ølet så det vil ikke føles tynt. Øker du hvete-andelen kan du fint meske som vanlig (for da trenger du ikke like mye restsødme). 1 pakke rehydrert US 05 går fint det. Er litt overpitch men tror det skulle gå bra. Ift antall dager det skal stå så vil jeg si 14 dager er standard prosedyre.

Dette ølet har lav ABV så det kan fort bli klart tidligere, men det krever litt erfaring å "time" dette riktig og ikke ta ølet for tidlig. Hvis hydrometer prøven smaker bra, har begynt å klarne litt (dvs gjæren har begynt å flokkulerere, OG prøven er minst den samme i 4 dager så kan du forsøke å flaske om du er utålmodig.

Edit: Vil bare legge til litt ift det med når du skal flaske. Jeg har nettopp laget en hvete saison selv og den tenkte jeg å flaske etter 14 dager. I dette spesifikke tilfelle ble plutselig smaken mindre tiltalende så jeg har latt den stå 1 uke til. Nå har den litt kjipe smaken avtatt og ølet er klart til flasking. Det jeg prøver å si er at 14 dager er utgangspunktet, som stort sett alltid er en god tommelfinger regel, men det finnes unntak. Er du i tvil så er det bedre å la det stå litt til.
 
Ser spennende ut den. Jeg har nylig laget noe lignende, en Amerikansk hveteøl på rundt 3,7%. Ble veldig frisk og lett drikkelig. For min smak har du noe høy IBU ift alkoholstyrken, men det må du nesten vurdere selv. IBU er litt som salt/krydder i maten. Noen liker mye andre liker mindre.

Om jeg skulle komme med en anbefaling ville det vært å øke andelen hvete (kanskje 1 kg). Da øker du munnfølelsen og kroppen til ølet så det vil ikke føles tynt. Øker du hvete-andelen kan du fint meske som vanlig (for da trenger du ikke like mye restsødme). 1 pakke rehydrert US 05 går fint det. Er litt overpitch men tror det skulle gå bra. Ift antall dager det skal stå så vil jeg si 14 dager er standard prosedyre.

Dette ølet har lav ABV så det kan fort bli klart tidligere, men det krever litt erfaring å "time" dette riktig og ikke ta ølet for tidlig. Hvis hydrometer prøven smaker bra, har begynt å klarne litt (dvs gjæren har begynt å flokkulerere, OG prøven er minst den samme i 4 dager så kan du forsøke å flaske om du er utålmodig.

Edit: Vil bare legge til litt ift det med når du skal flaske. Jeg har nettopp laget en hvete saison selv og den tenkte jeg å flaske etter 14 dager. I dette spesifikke tilfelle ble plutselig smaken mindre tiltalende så jeg har latt den stå 1 uke til. Nå har den litt kjipe smaken avtatt og ølet er klart til flasking. Det jeg prøver å si er at 14 dager er utgangspunktet, som stort sett alltid er en god tommelfinger regel, men det finnes unntak. Er du i tvil så er det bedre å la det stå litt til.

Takker så mye for tilbakemelding!

Hvis jeg øker andelen hvete, feks opp til en kg som du nevner, kan jeg ta bort tilsvarende i pilsner da for å holde ABV nede?

Supert at du sier i fra om at den kanskje bør stå litt lenger! Jeg har ikke noe hast, så da står det nok i 3 uker. Jeg har ikke kran på gjæringskarret, og er ikke så gira på å ta av lokket for å sjekke.
 
Sendte inn øl til flaskekonkuransen på Tautra og har fått tilbakemelding fra dommerne. Den ble sendt inn som dobbel Belgisk, men var vel egentlig en fransk gårdsøl. Tror ikke det hadde så mye å si for bedømmingen.
Dommerne syntes det var en ok øl, men savnet litt maltsmak og syntes ølet virket litt tynt. Litt lite karbonert som antagelig skyldes tapping fra fat til flaske uten motrykksfyller.
Brukte oppskrift fra Kinn sin solsnu tilsatt hjemmelaget candisirup og litt maltekstrakt for å treffe OG.
Mesket på 63 grader og gjæret i et rom som holdt 18 grader. I gjæringskaret kom temperaturen opp i 22 grader. Gjær S-33.
OG ble 1074 og FG ble 1010. Omtrent som forventet. Legger ved bilde av maltbase.
Noen som har forslag til forbedringer på dette ølet? Vil beholde mesketemperaturen som den er for å få høy nok utgjæring.
Vannjustering kanskje?
Andre grep for å få litt "tykkere" øl ? Bier de garde.png
 
Sendte inn øl til flaskekonkuransen på Tautra og har fått tilbakemelding fra dommerne. Den ble sendt inn som dobbel Belgisk, men var vel egentlig en fransk gårdsøl. Tror ikke det hadde så mye å si for bedømmingen.
Dommerne syntes det var en ok øl, men savnet litt maltsmak og syntes ølet virket litt tynt. Litt lite karbonert som antagelig skyldes tapping fra fat til flaske uten motrykksfyller.
Brukte oppskrift fra Kinn sin solsnu tilsatt hjemmelaget candisirup og litt maltekstrakt for å treffe OG.
Mesket på 63 grader og gjæret i et rom som holdt 18 grader. I gjæringskaret kom temperaturen opp i 22 grader. Gjær S-33.
OG ble 1074 og FG ble 1010. Omtrent som forventet. Legger ved bilde av maltbase.
Noen som har forslag til forbedringer på dette ølet? Vil beholde mesketemperaturen som den er for å få høy nok utgjæring.
Vannjustering kanskje?
Andre grep for å få litt "tykkere" øl ? Vis vedlegget 34197

Du kan prøve å meske 30min på 63 og 30min på 72, for å få dekstriner og dermed fylde og skumfasthet. Litt kalsiumklorid kanskje.
 
Takker så mye for tilbakemelding!

Hvis jeg øker andelen hvete, feks opp til en kg som du nevner, kan jeg ta bort tilsvarende i pilsner da for å holde ABV nede?

Supert at du sier i fra om at den kanskje bør stå litt lenger! Jeg har ikke noe hast, så da står det nok i 3 uker. Jeg har ikke kran på gjæringskarret, og er ikke så gira på å ta av lokket for å sjekke.

Ja ville redusert andel pils tilsvarende ja. For eks 2,5 kg pils, 500 gr hvete malt og resten som før. Hvis du ikke kan måle/smake så ville jeg siden dette er så alkoholsvakt flasket etter 14 dager og tørrhumle etter 7-9 dager. I mitt tilfelle så var det nok gjæren som gjorde at jeg måtte vente litt til. Har opplevd før at belle saison ikke er god med en gang og trenger litt tid.
 
Ja ville redusert andel pils tilsvarende ja. For eks 2,5 kg pils, 500 gr hvete malt og resten som før. Hvis du ikke kan måle/smake så ville jeg siden dette er så alkoholsvakt flasket etter 14 dager og tørrhumle etter 7-9 dager. I mitt tilfelle så var det nok gjæren som gjorde at jeg måtte vente litt til. Har opplevd før at belle saison ikke er god med en gang og trenger litt tid.
Supert. Takk. Da tester jeg det. [emoji3] Gleder meg [emoji3]
 
Prøver meg igjen. Sprell ny i gamet, men men, eneste måten å lære på [emoji4]

25 Liter ca 3,5%ABV, 17 EBC, 29 IBU

Mesk @ 68 C @ 60 min, utmesk @ 78C @ 10 min, kok @ 90 min

3 kg Pilsner (2 Row)
0.5 kg Caramel Rye Malt (175 EBC)
0.5 kg Wheat, Flaked Korn

10 gram Simcoe @ 60 min
20 gram Simcoe @ 15 min
20 gram Simcoe dry @ 7 days

gjæring US 05 14 dager @ 20C

Noen som har noe tro på dette? har lyst til å lage noe med lavt ABV.

Jeg lurer litt på mesketemp/utmesk og hvor lenge jeg bør meske + gjær og gjæringstemp og antall dager det bør gjære.

Synes dette ser greit ut! Er nok med 30IBU da ABV er under 4%.. men synes det er godt med litt bitt jeg. Kjør på! Liker den «kattepiss» aromaen fra Simcoe


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sendte inn øl til flaskekonkuransen på Tautra og har fått tilbakemelding fra dommerne. Den ble sendt inn som dobbel Belgisk, men var vel egentlig en fransk gårdsøl. Tror ikke det hadde så mye å si for bedømmingen.
Dommerne syntes det var en ok øl, men savnet litt maltsmak og syntes ølet virket litt tynt. Litt lite karbonert som antagelig skyldes tapping fra fat til flaske uten motrykksfyller.
Brukte oppskrift fra Kinn sin solsnu tilsatt hjemmelaget candisirup og litt maltekstrakt for å treffe OG.
Mesket på 63 grader og gjæret i et rom som holdt 18 grader. I gjæringskaret kom temperaturen opp i 22 grader. Gjær S-33.
OG ble 1074 og FG ble 1010. Omtrent som forventet. Legger ved bilde av maltbase.
Noen som har forslag til forbedringer på dette ølet? Vil beholde mesketemperaturen som den er for å få høy nok utgjæring.
Vannjustering kanskje?
Andre grep for å få litt "tykkere" øl ? Vis vedlegget 34197

Jeg har opplevd at ølet har blitt 'tynnt' når jeg har skyllt for lenge - 45 minutter med 15 liter...... Målte skyllevannet og stoppet på 1,012-13,
men ølet ble allikevel 'pistrete' - ikke tydelige tanniner, men likevel. Partiskylling = problem løst.
Vet ikke helt hvordan du skal få like høy utgjæring med mer maltsmak - belgisk amber-malt (''Chateau Abbey'' for eksempel) vil vel hjelpe?
Mindre sukker selvsagt, men 10% er vel innafor?
1,010 er vel lavt fra 1,074 - tror nok 1,015 vil merkes på resultatet - meske på 65-ish istedet?
Å se på vannjustering blir nok for subtilt etter min erfaring.

Må tilføye: Tror jeg :)
 
Vannjusteringer vil jo hjelpe betraktelig hvis det ikke allerede er brukt? Mangel på maltsmak og at det er tynt kan også være et tegn på oksidasjon.
 
Jeg har opplevd at ølet har blitt 'tynnt' når jeg har skyllt for lenge - 45 minutter med 15 liter...... Målte skyllevannet og stoppet på 1,012-13,
men ølet ble allikevel 'pistrete' - ikke tydelige tanniner, men likevel. Partiskylling = problem løst.
Vet ikke helt hvordan du skal få like høy utgjæring med mer maltsmak - belgisk amber-malt (''Chateau Abbey'' for eksempel) vil vel hjelpe?
Mindre sukker selvsagt, men 10% er vel innafor?
1,010 er vel lavt fra 1,074 - tror nok 1,015 vil merkes på resultatet - meske på 65-ish istedet?
Å se på vannjustering blir nok for subtilt etter min erfaring.

Må tilføye: Tror jeg :)
Muligens gå litt opp i mesketemperatur ja. Vanskelig å unngå tynt øl kanskje med utgjæring ned mot 1010.
Fant en oppskrift som sa 1015 eller der omkring, men fremdeles mesketemperatur på 63 grader.
Det er vel bare å prøve en gang til og se om det hjelper å heve mesketemperaturen med en grad eller to.
 
Vannjusteringer vil jo hjelpe betraktelig hvis det ikke allerede er brukt? Mangel på maltsmak og at det er tynt kan også være et tegn på oksidasjon.
Skal prøve vannjustering neste gang for å få fram maltsmaken mer. Og ett knepp opp på mesketemperaturen for å heve FG.
Oksydasjon kan og være en mulighet. Ølet ble tappet på fat og eksponert for luft.
Tok meg ett glass i går i vitenskapens navn og må si meg enig med dommerne. Karamell/kandi smak er dominerende. Og litt tynt.
Men uansett ett lettdrikkelig øl som lukter veldig godt.
 
Hvor langt skyller dere?
(I betydning langt ned i sukkerinnhold, har som sagt opplevd tynt og 'pistrete' øl med for lang skylling -
verdt å tenke på, ihvertfal
l :) )
 
Litt usikker på megnden IBU fra flamout og hopstand men satser på jeg ikke kommer opp i mer enn 30 ;)
Det med IBU og hopstand/wp er ikke enkelt og det finnes ingen almen akseptert fasit. Selv driter jeg i flamout og kjører heller hopstand/wp @ 75 'C. Da skal det i grunnen ikke tilføres omtrent noe bitterhet i det hele tatt.
 
Har følgende humle og tenker å lage en reste-ipa (maks 50 IBU). OG 1,055 ca:

80 gram O rudi (australsk humle, navnet er noe visket bort på etiketten så kan være feil)
300 gram centennial
25 gram magnum
70 gram perle
80 gram summit
40 gram saaz
40 gram cascade.


Tenkte på følgende:

40 gram centennial på 15 minutt.
80 gram O rudi+ 20 gram cascade flamout.
80 gram summit+ 20 gram cascade hop stand.
60 gram centennial tørrhumle

Årsaken til centennial på tørrhumle og ikke de andre er fordi denne er den eneste jeg føler er "forsvarlig" lagret i vakum.

Vil dette kunne funke? Har ikke lyst på mer tørrhumle enn 60 gram fordi jeg ønsker ikke å ta CC denne gangen, vil unngå oksidering og at kranen blir "jammed".

En ting jeg ikke tenkte på her: De 40 grammene med centennial vil få mye kontakttid når jeg har tenkt å både ha hop stand og whirlpool.. Muligens bedre med ett nøytralt ekstrakt , eventuelt flytte disse også frem til hop stand så ikke bitterheten blir for meget..hm
 
Blir det her godt??:rolleyes:

"Hoppy Hefe"

2,5 kg pilsmalt
2,5 kg hvetemalt
100gr Crystal 120L

15gr Citra @60
20gr Citra @10
20gr Amarillo @10
15gr Citra @ 0
15 gr amarillo @ 0
15gr citra tørrhumle
15gr amarillo tørrhumle
OG 1048
FG. 1012
IBU: 33
Wlp300
Litt usikker på hvor høyt jeg vil gå ifht til bitterhet her + lurer på å holde tempen forholdsvis lav så jeg ikke får for mye banan. Any thoughts??
 
Ja, det blir godt
Jeg ville ikke vært redd for å øke bitterheten litt og jeg ville gjæret høyt, 20+
men det er meg
 
Tilbake
Topp