Hva tror dere desinfiserer best av disse metodene?

Tenker på desinfisering av glass-krukke jeg skal ha gjærstarter i.

1) La det stå 10 minutter fullt av starsan.
2). Kok opp vann og ha oppi i 10 minutter. Dvs vann som da holder 80-95 grader i 10 min

Noen formeninger?
 
Tenker på desinfisering av glass-krukke jeg skal ha gjærstarter i.

1) La det stå 10 minutter fullt av starsan.
2). Kok opp vann og ha oppi i 10 minutter. Dvs vann som da holder 80-95 grader i 10 min

Noen formeninger?

Begge deler burde vel holde. Det viktigste er at krukka er rein. Faktisk er desinfeksjon antakelig ikke nødvendig hvis glasset ikke er skadet, og du har vasket skikkelig. Men jeg har opplevd infeksjon i et gammelt norgesglass sjøl om jeg både haddde reingjort det grundig, og hadde desinfisert det. Gammelt glass kan være skummelt.

Mye tyder på at Starsan ikke er spesielt effektivt mot gjær (villgjær, mugg), sjøl om produsenten oppgir at den skal ta absolutt alle slags mikroorganismer. 10 minutter er forøvrig overkill; det skal egentlig holde med 30 sekunder.

Et alternativ er klorin. Her kan du bruke 4 ml klor per liter vann, og la det stå i 20 minutter (oppskrift fra John Palmers How to Brew). La den renne godt av. Det skal ikke være nødvendig å skylle.

Det mest effektive er antakelig en blanding du skal være litt forsiktig med: 3 liter vann + 5 ml klorin + 5 ml 7% eddik. Det må blandes i den rekkefølgen, og klorin og eddik må ikke blandes først. Det er livsfarlig. Det utvikles klorgass, men i den utspedde blandingen er det snakk om veldig små mengder. Du vil likevel ikke puste inn noe særlig av den, men om du heller blandingen på glasset og setter på lokk eller dekker til åpningen med alufolie, går det helt fint. Det holder med 30 sekunders kontakttid. Skylling ikke nødvendig.

Edit: Jeg hadde ikke opplyst om at det må være 7% eddik. Nå har jeg satt det inn.

Poenget med eddiken er at kloren blir ekstremt mye mer effektiv når du senker pH'en til ned mot 5. Men senker du den mer, blir det farlig. 30% eddik ville ikke vært bra!
 
Sist redigert:
Om jeg skal gjøre begge deler så blir det 1 minutt med starsan og 10 minutt med varmt vann ellers blir jeg jo aldri ferdig ;) Skal kjøpe nye til dette formålet, helt enig med deg i det. og de skal kun brygges til bryggeformål.

Er generelt sett veldig skeptisk til klor men takk for tipset uansett!
 
Om jeg skal gjøre begge deler så blir det 1 minutt med starsan og 10 minutt med varmt vann ellers blir jeg jo aldri ferdig ;) Skal kjøpe nye til dette formålet, helt enig med deg i det. og de skal kun brygges til bryggeformål.

Er generelt sett veldig skeptisk til klor men takk for tipset uansett!

Med nytt glass burde det ikke være noe problem; da spiller det antakelig liten rolle hva du gjør. Jeg hadde bare spraya med starsan og rista litt.

Det er egentlig bare hvis du mistenker at det kan ha vært noe skummelt i glasset, at du trenger noe mer. Skal du få bukt med en infeksjon som har satt seg fast i bryggeriet ditt, bør du gå til ytterligheter.
 
Det mest effektive er antakelig en blanding du skal være litt forsiktig med: 3 liter vann + 5 ml klorin + 5 ml eddik. Det må blandes i den rekkefølgen, og klorin og eddik må ikke blandes først. Det er livsfarlig. Det utvikles klorgass, men i den utspedde blandingen er det snakk om veldig små mengder. Du vil likevel ikke puste inn noe særlig av den, men om du heller blandingen på glasset og setter på lokk eller dekker til åpningen med alufolie, går det helt fint. Det holder med 30 sekunders kontakttid. Skylling ikke nødvendig.
Hvilken styrke på eddiken brukes her 7% eller 30%?
 
Det er vanlig husholdningsedikk på 7 %.
Hør på podcasten fra basic brewing radio. Zanitation with bleach and starsan.
James Spencer snakker med oppfinneren av starsan Charlie Talley.
Start på 10 minutter. Det før er reklame og bla bla bla.
Talley påstår faktisk at vanlig klorblanding ikke dreper mikroorganismer før du får ned ph til 4. Som du da gjør med klor/eddik blandingen. Han forklarer hvorfor, men jeg har ikke doktorgrad i kjemi så jeg skjønner ikke halvparten. Må vel bare bestemme meg for om han har rett eller ikke.
 
Det er vanlig husholdningsedikk på 7 %.
Hør på podcasten fra basic brewing radio. Zanitation with bleach and starsan.
James Spencer snakker med oppfinneren av starsan Charlie Talley.
Start på 10 minutter. Det før er reklame og bla bla bla.
Talley påstår faktisk at vanlig klorblanding ikke dreper mikroorganismer før du får ned ph til 4. Som du da gjør med klor/eddik blandingen. Han forklarer hvorfor, men jeg har ikke doktorgrad i kjemi så jeg skjønner ikke halvparten. Må vel bare bestemme meg for om han har rett eller ikke.
Vær så snill å hør fra 08:45. Da får dere med dere den klare advarselen om å ikke bruke vann+klorin+7% eddik dersom dere ikke har forstått hvordan det skal brukes og farene forbundet med å bruke det feil.

Jeg bruker dette, så jeg mener ikke å si at folk ikke skal bruke det.
Men det er dumt å be folk hoppe over advarselen "i rødt".
 
Jeg bare fyller glasset med Starsan eller tilsvarende (Saniclean, Suresan) og lar det stå et par minutter. Har aldri hatt merkbar infeksjon i gjærglassene (eller noe annet sted i bryggeriet) i de årene jeg har holdt på.
 
Vær så snill å hør fra 08:45. Da får dere med dere den klare advarselen om å ikke bruke vann+klorin+7% eddik dersom dere ikke har forstått hvordan det skal brukes og farene forbundet med å bruke det feil.

Jeg bruker dette, så jeg mener ikke å si at folk ikke skal bruke det.
Men det er dumt å be folk hoppe over advarselen "i rødt".
Helt enig.
Sverre K og Finn nevnte det så jeg hadde ikke fokus på det.
Bland klor og vann, tilsett så eddik.
Jeg klarte å rote det til og gjorde motsatt uten at det skjedde noe. Men best å tilsette eddik først i vannet så er man på den sikre siden.
 
Vil det ikke være klor rester i karet om man ikke skyller? jeg ønsker ikke dette i kroppen min men hver sin smak :)

Vi snakker om en ganske ekstremt tynn oppløsning i utgangspunktet, og når du tømmer glasskaret ditt, er det så å si ingenting igjen av den i glasset. Du må nærmest tro på homeopati for å bekymre deg om den mengden du risikerer å få i deg.
 
Vi snakker om en ganske ekstremt tynn oppløsning i utgangspunktet, og når du tømmer glasskaret ditt, er det så å si ingenting igjen av den i glasset. Du må nærmest tro på homeopati for å bekymre deg om den mengden du risikerer å få i deg.
Og ikke minst avstå fra springvann, svømmehaller etc. :)
 
Vær så snill å hør fra 08:45. Da får dere med dere den klare advarselen om å ikke bruke vann+klorin+7% eddik dersom dere ikke har forstått hvordan det skal brukes og farene forbundet med å bruke det feil.

Jeg bruker dette, så jeg mener ikke å si at folk ikke skal bruke det.
Men det er dumt å be folk hoppe over advarselen "i rødt".

Om jeg ikke husker feil, er poenget hans der at det er faren for å ikke ha fått med seg at dette er farlig hvis man gjøre det feil, som er grunnen til at denne metoden aldri anbefales. Og det er mulig at det er velbegrunnet. Om noe kan misforstås, så vil før eller siden noen misforstå det. Og når noe formidles via flere ledd, vil det som formidles, garantert til slutt bli endret.

Jeg overveier å slutte å nevne denne metoden. Jeg ble litt skremt av at jeg ikke hadde tatt med at det var 7% eddik som skulle brukes, og ikke 30%. Om noen bruker 30% er det farlig. (Det var jo den feilen idiotene som laget opptaksprøver til en studentklubb ved NTNU gjorde. Folk ble satt til å drikke 30% eddik, og det gikk veldig galt.)
 
Vi snakker om en ganske ekstremt tynn oppløsning i utgangspunktet, og når du tømmer glasskaret ditt, er det så å si ingenting igjen av den i glasset. Du må nærmest tro på homeopati for å bekymre deg om den mengden du risikerer å få i deg.

Jeg respekterer at du har den meningen Finn men jeg forbeholder meg retten til å være skeptisk til klor:) spesielt hvis ikke det engang er nødvendig. Hadde filtrert ut klor fra drikkevannet jeg om jeg hadde hatt økonomi til det.
 
Om det er ei glasskrukke man skal desinfisere er kanskje det enklest å sette den i steikovnen på 200 grader i noen minutter? Evnt pakninger, om de ikke er av temperaturbestandig silikon eller lignende, bør fjernes først...
 
Om det er ei glasskrukke man skal desinfisere er kanskje det enklest å sette den i steikovnen på 200 grader i noen minutter? Evnt pakninger, om de ikke er av temperaturbestandig silikon eller lignende, bør fjernes først...
Varme er enkelt og effektivt, men tar tid:
http://howtobrew.com/book/section-1/brewing-preperations/sanitation/sanitizing-your-equipment

Usikker på hvor lang tid du trenger på 200C, men med så høy temperatur som 170C tar det fortsatt en time - etter at det du skal sterilisere har nådd denne temperaturen. Husk også at de fleste ovner holder lavere (ofte betydelig lavere) temperatur enn hva termostaten angir. Anbefaler ovnstermometer.

Jeg putter alt av glass og metall i komfyren på bryggedagen, har det der under byggingen. Veldig greit og føles trygt.
 
Klor mtp å ta livet av bakterier er vel ikke så mye å være redd for.
Etter kloring og før "starsanering" skyller du godt med rent vann.
Da tror jeg det er lite av klorrunden som kommer i flaskene.
 
Tilbake
Topp