Ting vi kjøper på ebay/ali etc. og hva vi synes om det

Kjøpte en sånn tappestav i rustfritt. Min erfaring er;

- Lekker sak som kan demonteres og rengjøres enkelt..
- Forholdsvis tung, og den fjærbelastede pinnen i enden av staven er litt riglete.
- Er lett å "gli" tappestaven under fylling av flaska, med resultat å dunke tappestaven i flaskesida. Det gikk to flaskebunner mens vi tappa på grunn av dette.

Vi har drøyt 200 flasker stående til karbonering på stuegulvet siden mandag og de siste to-tre dagene har fem flasker sprukket. Trolig på grunn av tappestaven som har glidd under fylling og dunket i flaskeveggen.
Jeg har også ødelagt en flaske under tapping. Håper for guds skyld at flaskene som står til karbonering ikke sprekker mens jeg er bortreist. Jeg tilsetter sukkerlake/speise med sprøyte rett i flaska etter fylling og da blir det passelig headspace som det heter på godt norsk. Pussig at det er lettere å skrive det på Engelsk ?
 
Hoderom. Nå ble jeg nesten litt bekymret. Er det noen av dere som har hatt sprukne flasker som steriliserer de i ovn?
 
Hva har baking av flasker i ovn med sprekking å gjøre? Jeg har for øvrig en sånn rustfri flaskefyller liggende som backup til den dagen Bryggselv-fylleren svikter. Dere som får sprekk: Har dere montert flaskefylleren rett på krana og skyver flaska innpå eller er fylleren på slange med flaska på bordet/gulvet og så setter dere fylleren ned i flaska?
 
Er 100% sikker på at det er vanen min med å fylle med plast tappestaven overført til stålstaven som er problemet. Tydelige lyder og det kjennes i flaska når staven gled fra midten av bunn og ut i kant på flaska. I natt var der ingen nye som var sprukket.
 
Hardt stål kombinert med hard fjær kan nok gi effekten av mye kraft konsentrert i et lite punkt. Det er jo samme prinsipp som brukes for sikkerhetshammere for å knuse ruter i kjøretøy når ulykken er ute. Det er muligens suboptimalt at den tuppen er laget av stål.
 
Men du hadde en sprukken flaske? Kanskje ikke en flaske som har vært med på baking, en gang tidligere, i den batchen hvor den ene sprakk?
Husker desverre ikke, men kanskje. Skjedde nylig og jeg har ikke brukt ovnsvarmete flasker så lenge.
Flasken knuses i siden da tappestaven glapp fra det høyeste punktet i bunnen og kakket borti siden på flasken .
 
Vinteren her nord gjør at Bartbergen min jobber på spreng for å holde koken (hehe) når jeg brygger, da jeg koker ute. Er på utkikk etter en dyppvarmer for å gi den litt drahjelp og unngå svidd vørter. Har sett litt på Ali og Ebay, men finner kun korte varianter, rundt 10-15 cm. Ser etter noe som er litt lenger slik at det kommer godt ned i gryta på 35 liter. Noen som har tips? Tenker da ikke på disse man kan montere inn i kjelen, som kommer uten ledning etc.
 
Hva med å isolere kjelen?
Flere som har nevnt det innpå dette forumet. Men du har kanskje allerede gjort det?
 
Vinteren her nord gjør at Bartbergen min jobber på spreng for å holde koken (hehe) når jeg brygger, da jeg koker ute. Er på utkikk etter en dyppvarmer for å gi den litt drahjelp og unngå svidd vørter. Har sett litt på Ali og Ebay, men finner kun korte varianter, rundt 10-15 cm. Ser etter noe som er litt lenger slik at det kommer godt ned i gryta på 35 liter. Noen som har tips? Tenker da ikke på disse man kan montere inn i kjelen, som kommer uten ledning etc.
Ølbrygging.no har en på 3 KW, jeg har denne og er godt fornøyd (har akkurat samme problem som deg, koker ute).
Vet ikke om 3 KW er for mye for 30 liter, du får vurdere.. :)
 
Jeg kjøpte ølbrygging sin pga garanti og prisen var ikke så mye høyere enn på ebay.

Og nå er det black week og de selger den til halv pris 445,- så er egentlig bare å trykk kjøp nå
 
Om noen er på jakt etter en stabil varmekilde under gjæring kan jeg anbefale denne:

https://www.ebay.com/itm/Brew-Belt-...664901?hash=item41d4a82a45:g:7YIAAOSw5bFZYJLe

Gikk fra +/- 2 grader variasjon med frostvakt til +/- 0.3 grader. Måler med thermowell.

Bruker selv en 5 meter varmekabel på 50 W (rødbrun type fra eBay), men den det linkes til må jo være mye enklere å feste siden den ikke skal snurres flere ganger rundt gjæringsspannet. Ulempen er kanskje at varmen ikke fordeles like godt på spannet. Noen som har erfaringer med begge varianter?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg har gått over til å omtrent bare bruke de som er i linken. Ble lei surringen. Bruker to slike belter pr kar. Har aldri prøvd med kun ett.

Edit: Jo vent litt. i ca 10ish ambient C ambient så klarte ett belte å dra opp til 21, der stoppet det. Da var det 25L vann i bøtta jeg testet med men jeg tror det var 25W og ikke 30W som i linken.
 
Tilbake
Topp