Hvordan lage alkoholfri øl (eller bare med lite alkohol)?

Har ikke laget øl mer enn en håndfull ganger (Grainfather), men allerede nå frister det å prøve på noe idioti. Har ennå ikke funnet et alkoholfritt øl som ikke får meg til å tenke, at her er det noe galt, det er ikke slik godt øl skal smake.

Hvordan kan jeg lage godt øl, som samtidig inneholder veldig lite alkohol?

Ser at det har blitt diskutert litt her inne, men stort sett i tråder som er noen år gamle. Noen snakker om å koke opp ferdiggjæret øl før det går på flaske. Andre snakker om å avbryte gjæringen veldig tidlig. Noen som har noen erfaringer?
 
Hvilke referanser har du? Både Nanny State, Minus fra Ægir og ikke minst Johnny Low fra Lervig synes jeg er gode. Johnny Low har dog 2,5% i seg.
 
Nanny State har for mye humle, de to andre er ukjente for meg og skal definitivt prøves. Inferial Stout fra Nøgne Ø funker greit og Munkholm Bayer går til nøds. Ellers er det som man lett får tak i ikke spesielt gode øl (synes jeg). Siden jeg nå brygger selv tenkte jeg å prøve å lage noe selv. Om det er mulig.
 
Lite klarer vi, og det er tynn mesk og om du vil avbrutt gjæring. Samtidig litt cara for å øke fylden. Du bør klare rett under 2%.
Du kan også koke opp ferdig øl for å fordampe alkohol men det er nå opp til deg, det gir jo en del rare smaker. Du bør uansett tvangskarbonere for å holde alkoholnivået nede.
 
Må si at det alkoholfrie hveteølet de har på Vinmonopolet, tror det er Paulaner, synes jeg er riktig så godt. Hva selvbrygg angår begrenser det seg vel fort til lavalkohol, tror jeg. Brygget et på 3 % en gang, gjorde da alt jeg kunne tenke på for å kompensere for tap av smak. En del krystallmalter, rug, en god porsjon hvete for munnfølelsen, mesket høyt, mye smakshumle, lav bitterhet, brukte witgjær, gjæret på høy temperatur, og lav-moderat karbonering. Det ble et riktig så smakfult og godt øl. Bedrev ikke vannjustering den gang, men det kunne nok ha hjulpet også.
 
Minus fra Ægir synes jeg er godt. Ellers har jeg nok vendt meg til en del alkoholfritt øl fordi det hender rett som det er at jeg vil ha øl til maten og kunne kjøre bil etterpå. Det er litt som med frysetørret kaffe. Det er ikke som ordentlig kaffe, men det er drikkbart.

Jeg har ellers vurdert å ta tak i Nanny State-oppskriftens maltbase og bare redusere humletilsetningene en del (spesielt de tidlige som gir bitterhet). Det vil kanskje gjøre brygget mindre motstandsdyktig mot infeksjoner, så det er viktig å holde rensligheten på topp når man brygger alkoholfritt. I Norge kalles vel for øvrig alt under 0,7% for alkoholfritt.
Et annet tips for alkoholfritt øl er å tvangskarbonere. Når man lager alkoholfritt øl, så vil flaskekarboneringens bidrag (ofte rundt 0,3%) være nok til å drive alkoholprosenten over 0,7%.

NB: Du finner oppskriften på Nanny State et eller annet sted i dokumentet som kan lastes ned fra denne siden: https://www.brewdog.com/lowdown/diydog
 
Sist redigert:
Synest i tillegg til nevnte alkoholfri øl at erdinger og clauthaler sin pale lager er meget gode og friske ..
 
Jeg mener jeg smakte en alkoholfri IPA fra Mikkeller på Melkebaren i Sandnes en gang. Dette var helt magisk, og jeg begynner å lure på om jeg fikk øl fra feil krane, for jeg har aldri funnet det igjen, og husker ikke hva det heter. Aner ikke om Mikkeller har alkoholfrie øl en gang.

Ellers tror jeg jeg slenger meg med på Sarge sin anbefaling - en justert Nanny State. Minus fra Ægir hadde jeg droppa å tenke på, for i min gane kvalifiserte ikke denne til 0,25 på Untappd engang. Endte rett i vasken... Johnny Low fungerer, men blir kjedelig etter fire slurker. Rart, det der...
 
Spennende å lese. Da virker det som å tukle litt med Nanny State oppskriften er det som nok blir neste skritt.

Skal prøve ut noen av de uprøvde ølene som nevnes her, men det som funker for noen, funker nødvendigvis ikke for alle. Om Mikkeller har en alkoholfri så skal den spores ned og hamstres. De stoler jeg nesten blindt på.

Ser at Mikkeller har flere forskjellige uten/lav akohol. Men ingenting som polet kan få tak i. Så da blir det å ordne noe neste gang man er Danmark eller deromkring.
 
Sist redigert:
Helt alkoholfri er ikke oppnåelig for oss da vi normalt har ikke utstyret som trengs. Tror også at nanny state er en god start.
 
Jeg tror det kan hjelpe å koke lenge. Jeg har prøvd å brygge NS en gang selv, og smakt en annen bryggers forsøk, de ble passe like originalen i at det smaker vannete og tynt. Med lengre koketid så får man mer melanoidiner samt at man hemmer utgjæringsgraden et lite knepp, på papiret iallefall, OG er så lav og at gjæren man velger vil nok ikke ha noe problem uansett.
 
Går det an å bruke "karbonere med speise"-trikset her? Det blir vel nærmere halvparten av totalvolumet i speise, men likevel?
 
tja, du slipper jo det småtynne preget fra sukker, men speisen er jo ikke mer fyldig enn originalvørteren.
 
Sant nok. Men da blir heller ikke alkoholstyrken høyere enn før karbonering heller. En annen variant er å lage en vanlig øl og sette til side speise for karbonering. Så koker man bort alkoholen i delen før man tilsetter speise og litt karboneringsgjær.
 
Tilbake
Topp