Infeksjon- hva er vanligste feilkilder?

Jeg demonteter ALT etter hvert brygg og lar det ligge i klorvann. Skyller med kaldt vann og gir en dæsj starsann. Før brygging gjør jeg det samme. Tar litt tid, men greit å være sikker (lenge siden jeg har hatt noe infeksjon no (men kommer vel..)). Alle flasker ligger et døgn i klorvann.

Kanskje overkill, men infeksjon et no jævla dritt.

Omtrent det samme, men ikke klor. Så lenge infeksjonsspøkelset holder seg på avstand, er det verdt det:).
 
Takker for alle tips og råd folkens.

Nå har jeg dykket ned i ett par flasker til og de var det ikke noe å utsette på. Jeg mistenker og håper dette i hovedsak dreier seg om slurvete flaskevask.

Har hatt endel flasker siden jeg startet å brygge og det virker som de skulle hatt en god omgang ja om de skal få være med videre.

Uansett om det er flaskene som er årsaken denne gangen skal jeg ta til etterretning det som ble presentert og i det minste koke mye mer av vannet jeg bruker:)
 
Det skal litt til altså... Jeg bruker både kaldt og varmt vann fra springen. Har aldri fått infeksjon. Om det skulle komme 1-2 ecoli bakterier i bøtta til slutt så vil ikke det ødelegge ølet. Stiller meg tvilende til om det er en eventuell kilde.

Kobber i ølet er ikke noe stort problem visstnok da gjæren nytter seg av det og det binder seg til ting og tang. Bruker jo uansett en kobberkjøler som blir kokt i 15 minutter i en relativt sur løsning, og kjøleren har en relativ stor overflate... Artig og se hvor blank og fin kjøleren blir når den løftes ut etter en kjøling ;).

Bruker du tørrgjær? Pitcher du nok og helsemessig god gjær? Den beste beskyttelse mot infeksjon er en gjæring som kommer raskt i gang og avsluttes fort. Da blir den beste maten spist opp og vekst for noen få villgjær og bakterie celler blir adskillig dårligere.

Enig i at dette er ett veldig godt råd men jeg mener å ha lest noen organismer kan trives selv i slike miljøer. Bruker stort sett tørrgjær rehydrert i gode mengder. Pitcher alltid 2 grader under gjærigstemperatur og har god erfaring med sunn og rask gjæring når jeg gjør det slik. Jeg mistenker vannkilden min litt siden jeg bruker såpass mye vann rett fra springen samt måten jeg vasker flasker på .
 
Takker for alle tips og råd folkens.

Nå har jeg dykket ned i ett par flasker til og de var det ikke noe å utsette på. Jeg mistenker og håper dette i hovedsak dreier seg om slurvete flaskevask.

Har hatt endel flasker siden jeg startet å brygge og det virker som de skulle hatt en god omgang ja om de skal få være med videre.

Uansett om det er flaskene som er årsaken denne gangen skal jeg ta til etterretning det som ble presentert og i det minste koke mye mer av vannet jeg bruker:)

Sjøl om mange vil rapportere at de har brukt springvann direkte uten problemer - jeg satte noen ferdighumlede ekstraktbrygg på ukokt springvann en gang i verden uten å få problemer - så er det et faktum at det også er mange dårlige vannledninger i Norge. Det er jo ikke sikkert at du er blant de heldige. Så kok ikke mye mer av det vannet du bruker, kok alt (der det gir mening, da;).)
 
Kan ikke love jeg koker alt ;). Praktisk sett kommer jeg nok til å holde 2-3 liter igjen til tilpasning av vørter temperatur men det er iallefall mye bedre enn 17 liter springvann som det gikk på forrige brygg:).

Den ølen som var årsaken til denne tråden står nå i kjøleskapet til foreldrene mine, kald lagring frem mot jul. Skulle gjerne inspisert flaskene med lommelykt for å se hvor mange som var berørt av slurvet mitt men det får jeg nok vite tidsnok.

Heldigvis har ett øl til på gang som virker veldig lovende og skal prøve å rekke en kjapp en til som blir klar til høytiden, da med oppgraderte rutiner for sikkerhets skyld:)
 
Kan ikke love jeg koker alt ;). Praktisk sett kommer jeg nok til å holde 2-3 liter igjen til tilpasning av vørter temperatur men det er iallefall mye bedre enn 17 liter springvann som det gikk på forrige brygg:).

Den ølen som var årsaken til denne tråden står nå i kjøleskapet til foreldrene mine, kald lagring frem mot jul. Skulle gjerne inspisert flaskene med lommelykt for å se hvor mange som var berørt av slurvet mitt men det får jeg nok vite tidsnok.

Heldigvis har ett øl til på gang som virker veldig lovende og skal prøve å rekke en kjapp en til som blir klar til høytiden, da med oppgraderte rutiner for sikkerhets skyld:)

Jeg tror ikke jeg helt skjønte det der. Du mener ikke at du fremdeles kommer til å helle 2-3 liter ukokt vann fra springen oppi den vørteren som du setter til gjæring? For hvis vannet ditt inneholder bakterier, så spiller det antakelig liten rolle om du bruker 17 eller 3 liter.

Når det gjelder reingjøring og desinfisering er det liten vits i å gjøre noe halvt.
 
Hadde nok en flaske i går, og av ett annet brygg som har stått en stund i romtemperatur og det var ingenting galt med noen av dem ;)

Har mao konkludert at det er flaskerutinene mine som er synderne denne gangen
 
Ser at du vasker gjæringsspann med svamp, denne kan lage riper i karet som infeksjoner kan stortrives i. Jeg pleier å skrive hver batch utenpå spannet, for så å kaste det etter ca 10 brygg
 
Ser at du vasker gjæringsspann med svamp, denne kan lage riper i karet som infeksjoner kan stortrives i. Jeg pleier å skrive hver batch utenpå spannet, for så å kaste det etter ca 10 brygg

Håkon:
Tror du misforstår meg litt. Det er kun krausen jeg forsiktig drar av med svampen. Resten tar oppvasmaskinen.

Cjohansen: syns ikke det hørtes spinnvilt ut. Folk vasker forskjellig og om noens metoder gir ca 10 helt safe brygg så skjønner jeg hvorfor man på det tidspunktet vil bytte ut karet. Mitt nåværende kar har vel 5 brygg etter at jeg har begynt å vaske det i oppvaskmaskinen og om det funker til for eks 10-15 ganger så har jeg ikke jeg noen kvaler med å returnere dunken på en gjenvinningsstasjon etter den tid. Blir ikke mye i kostnad per liter. PBW koster vel også litt? det bruker ikke jeg pga nevnte oppvaskmaskin.
 
Ser at du vasker gjæringsspann med svamp, denne kan lage riper i karet som infeksjoner kan stortrives i. Jeg pleier å skrive hver batch utenpå spannet, for så å kaste det etter ca 10 brygg

Du må vel tenke på den skrubbeflaten som er vanlig på svamper som vi bruker til reingjøring på kjøkkenet og badet? Den er det nokså sjølsagt at vi må unngå å gni på plasten med. Men en mjuk svamp må da være det mest skånsomme du kan bruke?

Steller du pent med ei bøtte, må du faktisk kunne bruke den ganske lenge.

Men å skrive alle batchene utapå bøtta er jo en god ide. Det er sånt man bør gjøre, ja.
 
Sist redigert:
Et spann koster 110,- hos Bryggselv, 11 kroner per brygg for å sikre seg mot infeksjon er en god investering i mine øyne.. men man gjør heldigvis som man selv vil :)
 
Et spann koster 110,- hos Bryggselv, 11 kroner per brygg for å sikre seg mot infeksjon er en god investering i mine øyne.. men man gjør heldigvis som man selv vil :)

Da satser du på reingjøring uten mekanisk påvirkning i det hele tatt, da? Bare fylle opp med noe sterkt nok, og la det stå?
 
Nå har jeg fått en ny infeksjon. Denne gangen på hele batchen.

Denne gangen er jeg 90 prosent sikker på årsaken.

Når jeg skulle flaske ølet og tok bort aluminiums folien fra kranen så fløy det 5 bananfluer bort fra åstedet. Mistenker at de har kost seg i tappekranen. Tok sjansen på å flaske likevel og nå har alle ølene en herlig oljete hinne på seg og smaker bitter funk. Ingen syre å spore men ølet vil ut av flaskene og har en funky ekkel smak.

Dette ølet var over 6 prosent sterkt så overraskende hvor fort dette gikk gale.

Så kommer spørsmålet: jeg klarte å glemme denne hendelsen når jeg lagde neste øl. Byttet ikke ut kranen eller karet. Hvor stor er sjansen for at jeg får en banan flue IPA til nyttårsaften?

Kan mye humle og 6 prosent abv redde ølet?

Nytt spørsmål: hadde en gryte som stod for lenge før rengjøring og den kom det mugg på. Kaste eller vaske grundig?
 
Nå har jeg fått en ny infeksjon. Denne gangen på hele batchen.

Denne gangen er jeg 90 prosent sikker på årsaken.

Når jeg skulle flaske ølet og tok bort aluminiums folien fra kranen så fløy det 5 bananfluer bort fra åstedet. Mistenker at de har kost seg i tappekranen. Tok sjansen på å flaske likevel og nå har alle ølene en herlig oljete hinne på seg og smaker bitter funk. Ingen syre å spore men ølet vil ut av flaskene og har en funky ekkel smak.

Dette ølet var over 6 prosent sterkt så overraskende hvor fort dette gikk gale.

Så kommer spørsmålet: jeg klarte å glemme denne hendelsen når jeg lagde neste øl. Byttet ikke ut kranen eller karet. Hvor stor er sjansen for at jeg får en banan flue IPA til nyttårsaften?

Kan mye humle og 6 prosent abv redde ølet?

Nytt spørsmål: hadde en gryte som stod for lenge før rengjøring og den kom det mugg på. Kaste eller vaske grundig?
Gryten vasker du grundig først, og så fyller du med en del vann, og så koker du med lokk. Lenge.
Bare pass på at du ikke tørrkoker ;)

Har du kran på gryten så demonterer du den først og koker den en god stund. Lenge.
 
Gryta går det sikkert greit med. Litt mer betenkt mtp bøtte og plastkran.
6% og mye humle har jeg også liten tro på.
Hvis ikke du humlar maksimalt da. Dvs (som Gahr sa) "du vet du har humlet for mye når den ikke blir våt".
-Har har hatt infeksjon i øl over 10%.

Bruk hevert neste gang du ser noe slikt.
 
Bør jeg bruke hevert ved flasking av dette ølet da, gitt at det virker uinfisert? For da slipper jeg å ta sjansen på at kranen spiller en stor rolle? I tillegg bør jeg la vær å måle via kranen? Vet ikke om det er noe håp for dette ølet men vi får se.
 
Tilbake
Topp