NM2011

MudGun skrev:
Og kvar er eigentleg regler og påmelding? Linkane gjer jo berre 404!

Se eventuelt på oversiktssiden her, her skulle nok de fleste linker fungere: http://norbrygg.no/index.php/konkurranser/78
 
Kor mange 0,33 flasker av samme type øl må sendes inn i flaske øl konkuransene? og når er siste frist for å sende inn?
 
Jeg forstår at ønsket om informasjon er økende og i kveld vil Dommerkomitéen ha et informelt møte for å snakke om slike saker.

Imens kan jeg si om dette at vi trolig ikke vil avvike fra forrige NM når det gjelder antall flasker som skal sendes inn. Det er 4 stykk 0,33 flasker, av typen som er vanligst til øl her i Norge. Det er ikke anledning til å delta med flasker som har annen form enn denne (av praktiske årsaker ifm stabling i kasser og mulig gjengjenning av deltakere):  :brygging:

Norsk%20standard%20%C3%B8lflaske%20-%200.33%20l%20brun.jpg
 
Beklager nybegyner spørsmålene mine, men er det noko restriksjoner på korkene når man sender inn flasker til NM? Eg markere mine korker slik at eg kan sjå forskjell på dei forskjellinge batchene når det står i kasser. Er det eit problem?
 
Torvald skrev:
Beklager nybegyner spørsmålene mine, men er det noko restriksjoner på korkene når man sender inn flasker til NM? Eg markere mine korker slik at eg kan sjå forskjell på dei forskjellinge batchene når det står i kasser. Er det eit problem?

Det skal ikke være noen kjennemerker på korkene.
Anbefaler å fjerne dette med neglelakkfjerner eller lignende.
Det vil komme en "innlevering for dummies" guide (trenger den selv) i god tid før NM.

Kjipt å eventuelt bli diskvalifisert pga av noe slikt...
 
Torvald skrev:
Beklager nybegyner spørsmålene mine, men er det noko restriksjoner på korkene når man sender inn flasker til NM? Eg markere mine korker slik at eg kan sjå forskjell på dei forskjellinge batchene når det står i kasser. Er det eit problem?

Det har nok ikke vært presisert så godt, selv om det nok er tenkt å ligge i konkurransereglene:
"§ 5.6 Flaskene, som ikke skal ha bryggerietiketter, kjennetegn eller noe som kan identifisere bryggeren, merkes med en selvvalgt kode som består av 3 bokstaver og 3 tall, samt hvilken klasse og underklasse ølet konkurrerer i."


Jeg opplevde ihvertfall under juleølkonkurransen i høst at brygg som hadde tusj på korken, ble kjent igjen senere under bedømmingen, selv ved omkoding (utbytting av lappen under strikken).
Derimot er det fritt frem for å bruke forskjellige farger på korkene, noe som også letter jobben for den som sorterer og omkoder ølet, og trolig også for deg selv. :)

Edit: Litt presisering for sikkerhets skyld; Med forskjellige farger på korkene, menes det gult på ett brygg, blått på et annet. :)
 
Men et problem er det ikke. Man bare fjerner alle tusjmerker, etiketter osv med ei dose rødsprit før man sender inn flaskene. I verste fall kjøler du ned flaskene og korker om.
 
Dommerkomiteen, som ganske nylig er opprettet, kommer til å komme med mer informasjon framover mot NM, men dette burde være det viktigste for bryggerne som planlegger hva de vil delta med:

Reglene kommer i hovedsak til å være de samme som før: Klasseinndeling, typedefinisjoner, antall flasker (4 vanlige norske ølflasker) osv.

En viktig endring kommer til å bli: Det vil være mulig å delta med mer enn to øl per hovedklasse, men det vil bli ei deltageravgift dersom man velger å sende inn mer enn to øl per hovedklasse også for medlemmer i Norbrygg.

Mer detaljert informasjon vil komme i tida framover.
 
Eneste som er litt kjipt med regelen om "norske ølflasker" er at korkemaskinen min fra Europris ikke tar disse så godt.. Noen anbefalinger på en bedre håndholdt korkemaskin?
 
Erlendso skrev:
Eneste som er litt kjipt med regelen om "norske ølflasker" er at korkemaskinen min fra Europris ikke tar disse så godt.. Noen anbefalinger på en bedre håndholdt korkemaskin?

Nei, men jeg kan på det sterkeste anbefale å kjøpe bordvarianten.
 
gustavf skrev:
Erlendso skrev:
Eneste som er litt kjipt med regelen om "norske ølflasker" er at korkemaskinen min fra Europris ikke tar disse så godt.. Noen anbefalinger på en bedre håndholdt korkemaskin?

Nei, men jeg kan på det sterkeste anbefale å kjøpe bordvarianten.
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=567
 
Enig med gustavf. Bordvarianten er utrolig mye bedre å arbeide med. Arbeidet går raskere, og du unngår å knekke tuten av flaskene, slik de håndholdte har en tendens til å gjøre. Sparer tid, flasker og helse, altså.
 
Noen fra Bergen som har tenkt seg på NM.
Tenkte å fly så jeg er litt spent på hvordan det går å få sjekket inn et fat med øl.
Ser at noen har gjordt det før så det går vel greit.
 
Eg tenkte meg bortover. Vert sannsynlegvis køyring på meg. Med ein kompis i smartbil. Samstundes, om nokon har (mini) buss og me kunne fått til ei samkøyring a la trønderane...
 
Synes det er merkelig stille fra styrets side på denne tråden. Det nærmer seg NM med stormskritt...

Når kan vi vente mer info rundt påmelding, priser, lokalet, publikumsfavoritt osv?  :)
 
Kyrre D K skrev:
Når kan vi vente mer info rundt påmelding, priser, lokalet, publikumsfavoritt osv?  :)

Det ligger en del informasjon på forsida. Påmeldingsskjema og mer informasjon kommer i løpet av et par dager.

Øl må være levert hos Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug eller være klar for utlevering fra postkontor senest 23. mars.
 
Tilbake
Topp