Bryggertabber

Tabbe og tabbe, jeg veit ikke helt. Brygga en ny runde bayer igår, denne gangen med littegrann caramalt og tettnang og hersbrücker i tillegg til Mittelfrüh. Tabba, eller hva man nå skal kalle det kom når jeg hadde kjølt vørteren. Kom ikke ned i 10 grader med motstrømskjøleren, kom faktisk ikke lenger ned enn 17. Vurderte å sette dunken på kjøl og lufte og pitche idag, men for å slippe en ny runde med sterilisering bestemte jeg meg for å gjøre det med en gang. Gjæra hadde tydeligvis ingenting imot litt hyggeligere temperatur, så igårkveld var boblinga igang og temperaturen fortsatt på 14. Nå er temperaturen stødige 10, og det bobler jevnt og rolig i gjærlåsen. Så er spørsmålet: hva vil noen timer i starten av forløpet på høyere temperatur gjøre med smaken? Det ser jo ikke ut til at gjæra har stansa opp som jeg var redd for. Pitcha en solid og fin dose 833 fra en totrinns starter med servomyces, så tilstanden bør være tipp topp.
 
@erikraude Mulig jeg ikke er så erfaren, men gjæret en hel batch med WLP833 på 16 grader skaptemperatur i to uker nå, og usmaker ble det ikke, såvidt jeg kan bedømme.
 
Sliter med tilsvarende. Bryggen nå en vestkyst bare fordi den er så forbanna god, mens jeg egentlig skulle trent på andre øltyper. Skulle jo egentlig gå england og tyskland nå.
 
"Lytt til erfarne fjellfolk" heter det i fjellvettreglene. Om man skulle skrive "bryggevettreglene", så burde det hete: "Lytt til erfarne bryggere, men vær skeptisk til erfaringen deres og spesielt hvis de skal selge deg noe".

Jeg har flere ganger opplevd å ikke få det jeg har bestilt til en oppskrift, både malt og gjær, fått anbefalt substitutter og de oppskriftene har dessverre endt med suboptimale øl.

Jeg vil si at min bryggertabbe i denne sammenhengen er å være for ivrig etter å gjennomføre et planlagt brygg og har gitt etter for forslag. Ville Hellstrøm godtatt basilikum istedenfor timian? Ville Pascal brukt havre i kakene sine hvis han ikke fikk tak i hvete? Ville Theaterkafeen erstattet med krepsehale om de var tomme for reker på rekesmørbrødet? Spiser du boller når du vil ha lussekatter på Luciadagen? Nei. Nei nei nei. Nei.

Men så står jeg der, da. En fredag. Lørdagen er ryddet for avtaler og alt som mangler er en bestemt gjær. Eller litt Red X malt. Eller kanskje en humle. Og så sier ekspeditøren: "Hva med .... istedet? Det blir nesten det samme." Jeg spør: "Tåler den å gjæres ved .... grader?" eller kanskje "Får man samme utbytte da?" Og svaret er alltid: "Ja, det vil jeg tro. Jeg har brukt ... flere ganger og fått godt øl." Og så slår jeg til, da. Dum som jeg er.

Det sies at erfaring er evnen til å gjenkjenne en feil når man gjør den igjen. Ja, da kan jeg bare si det: Jeg har erfaring.
 
"Lytt til erfarne fjellfolk" ...

Hadde en periode hvor jeg stadig vekk opplevde dette. Husker at forhandleren ikke engang hadde basemalten jeg skulle ha..
Endte med at jeg alltid hadde 1-2 backup-oppskrifter med meg på handledagen og alltid spurte om de hadde ALT som sto på handlelisten før de begynte å kverne/plukke.
 
Ja, allright, hadde varmet opp meskevannet til ca 68° og tilsatte malten (7 kg). Rører og sirkulerer men ser likevel bare 58-59-60 på termometeret. Begynner så smått å tenke på kanskje å varme opp litt og øker termostaten ett knepp. Da ringer min gamle mor, samtalen drar ut og temperaturen øker til 74°C ila 20 minutter. Hadde seff glemt å passe på, efffektbryter på 80% og termostat altfor høyt, kompenserer med kaldtvann og får tempen ned igjen til de anbefalte 65 ila 15-20 minutt. Mesker deretter 60 minutt og skyller med 10 liter. OG 1,063 som anbefalt men antar at fg vil ende høyt (måltall 1,007), erfaringer med Beano o.l. anyone?
Edit, gjær Safbrew BE 256
 
Det går bra, tror jeg. Av mine spede forsøk på belgisk med tørrgjær er nok BE256 det som har fungert best.
 
Ja, allright, hadde varmet opp meskevannet til ca 68° og tilsatte malten (7 kg). Rører og sirkulerer men ser likevel bare 58-59-60 på termometeret. Begynner så smått å tenke på kanskje å varme opp litt og øker termostaten ett knepp. Da ringer min gamle mor, samtalen drar ut og temperaturen øker til 74°C ila 20 minutter. Hadde seff glemt å passe på, efffektbryter på 80% og termostat altfor høyt, kompenserer med kaldtvann og får tempen ned igjen til de anbefalte 65 ila 15-20 minutt. Mesker deretter 60 minutt og skyller med 10 liter. OG 1,063 som anbefalt men antar at fg vil ende høyt (måltall 1,007), erfaringer med Beano o.l. anyone?
Edit, gjær Safbrew BE 256

Beta-amyalsen fikk nok gjort unna en del jobbing i starten der, og før temperaturen tok knekken på den i løpet av stigningen opp mot 74 grader. Alfa-amylasen er jo stadig aktiv, og fikk god tid på seg. Den produserer ikke bare dextriner, den lager gjærbart sukker, også. Riktignok ikke på langt nær så effektivt som beta, men likevel en del.

Så jeg er enig med @Sarge; det går nok bra. Og belgierne er jo storspisere, og eter vel stort sett opp maltotriosen, også.
 
Skulle hjelpe en kompis og hans bror med deres første hjemmebrygg - en på induksjonstopp og en med BB30. Han som hadde BB30 gikk det jo greit med, mens han som skulle brygge på mitt BIAB-utstyr på induksjon liksom aldri fikk noe særlig til varme. Termometeret deres viste 57-58 grader, samme hvor i mesken vi målte og hvor mye varme vi satte på. Etter en stund syntes jeg dette virket noe rart, og gikk etter ca tre kvarter for å hente mitt eget termometer - da viste det plutselig 87 grader. Det andre viste fortsatt ikke mer enn rundt 60. Nuvel, vi skylte og fikk løftet ut malten, satte det til kok i halvannen time og satset på gjæring uansett. Nå, tre-fire uker etter har kompisen min fått smakt på sin første hjemmebryggede amerikanske IPA, og sa at det ble over all forventning. Jeg skal også smake, men regner med han hadde kjent det hvis det var så astringent som jeg hadde regnet med at det skulle bli etter den varmebehandlingen under mesk...

Edit: Vi fikk - merkelig nok - samme FG som forventet... Kanskje et par poeng høyere, men ikke mer.
 
@Shinaki Jeg ble en gang litt i tvil om temperaturen i BIAB-brygget mitt og kjørte et par runder med tre temperatursensorer samtidig: En under falskbunnen, en dypt nede i meskeposen og en i toppskiktet. Det viste ihvertfall at det var store forskjeller når man ikke rørte i mesken, og større forskjeller når man regulerte varme med høy effekt. Begge deler naturlig, selvsagt, men under oppvarming kunne det skille så mye som ti grader mellom volumet under falskbunnen til toppen av kjelen. Det ble selvsagt mye bedre om man rørte mye i oppvarmingsfasen.
 
Sikker på at termometer nummer to viste rett, da? ;) Hadde kanskje trengt et tredje, hehe.
Ja, det glemte jeg å skrive. Vi målte med et tredje, som var enig med mitt. Og da vi fikk tatt ut malten, var plutselig alle tre enige om at det var godt over 80 grader der.
 
Skulle hjelpe en kompis og hans bror med deres første hjemmebrygg - en på induksjonstopp og en med BB30. Han som hadde BB30 gikk det jo greit med, mens han som skulle brygge på mitt BIAB-utstyr på induksjon liksom aldri fikk noe særlig til varme. Termometeret deres viste 57-58 grader, samme hvor i mesken vi målte og hvor mye varme vi satte på. Etter en stund syntes jeg dette virket noe rart, og gikk etter ca tre kvarter for å hente mitt eget termometer - da viste det plutselig 87 grader. Det andre viste fortsatt ikke mer enn rundt 60. Nuvel, vi skylte og fikk løftet ut malten, satte det til kok i halvannen time og satset på gjæring uansett. Nå, tre-fire uker etter har kompisen min fått smakt på sin første hjemmebryggede amerikanske IPA, og sa at det ble over all forventning. Jeg skal også smake, men regner med han hadde kjent det hvis det var så astringent som jeg hadde regnet med at det skulle bli etter den varmebehandlingen under mesk...

Edit: Vi fikk - merkelig nok - samme FG som forventet... Kanskje et par poeng høyere, men ikke mer.

Merkelig om det ble noe særlig sukker ut av det hvis det ble mesket på godt over 80 grader. Selv alfa-amylasen vil være denaturert da. Dessuten: Over 80 grader begynner det å bli påfallende hett. Det skal noe til å tro at det er under 60 grader hvis det faktisk er 83-84. Så her er noe litt rart.
 
Skulle hjelpe en kompis og hans bror med deres første hjemmebrygg - en på induksjonstopp og en med BB30. Han som hadde BB30 gikk det jo greit med, mens han som skulle brygge på mitt BIAB-utstyr på induksjon liksom aldri fikk noe særlig til varme. Termometeret deres viste 57-58 grader, samme hvor i mesken vi målte og hvor mye varme vi satte på. Etter en stund syntes jeg dette virket noe rart, og gikk etter ca tre kvarter for å hente mitt eget termometer - da viste det plutselig 87 grader. Det andre viste fortsatt ikke mer enn rundt 60. Nuvel, vi skylte og fikk løftet ut malten, satte det til kok i halvannen time og satset på gjæring uansett. Nå, tre-fire uker etter har kompisen min fått smakt på sin første hjemmebryggede amerikanske IPA, og sa at det ble over all forventning. Jeg skal også smake, men regner med han hadde kjent det hvis det var så astringent som jeg hadde regnet med at det skulle bli etter den varmebehandlingen under mesk...

Edit: Vi fikk - merkelig nok - samme FG som forventet... Kanskje et par poeng høyere, men ikke mer.
Og hva med OG?
 
Merkelig om det ble noe særlig sukker ut av det hvis det ble mesket på godt over 80 grader. Selv alfa-amylasen vil være denaturert da. Dessuten: Over 80 grader begynner det å bli påfallende hett. Det skal noe til å tro at det er under 60 grader hvis det faktisk er 83-84. Så her er noe litt rart.
Noe er litt rart, ja. Det er det ingen tvil om. Jeg gjetter på at temperaturen økte underveis, da det ble målt såpass lav temperatur at plata måtte skrus på. Det rare er jo at det første termometeret ikke viste at det ble varmere etter hvert, selv om han sirkulerte. Nuvel. Øl ble det uansett, og førstegangsbryggeren ble fornøyd. Så får det bare gå under kategorien "målingsfeil".

Birhanen: OG ble litt lavere enn beregnet, men det er nok fordi oppskriften var beregnet til høyere effektivitet enn jeg får med mitt oppsett.
 
Noen som vet hva som skjer når du skal blø ut kullesyra i et ølfat, og du kobler på en g-kobling uten noen form for blinding på hverken øl-ut eller gass - og bare nykker bestemt i sikkerhetsventilen?

Heeeeeelt opp på taket. På badet. I morges før jobb. (Kom sent...)
 
Flasket opp to øl på samme dag. En saison, og en IPA. Visste på daværende tidspunkt ikke om hvor seiglivet Belle Saison er... Lang historie kort: den enkle og gode IPA'en min ble "infisert" med Belle Saison. Tok meg selv i øret i dag og lot den gå til draugen.

 
Tilbake
Topp