Naturlig karbonering i fat

Staro

Norbrygg-medlem
Skal benytte de nyinnkjøpte fatene for første gang og har noen spørsmål jeg håper jeg kan få svar på.

Jeg har to 12 liters fat som skal fylles med hver sin øltype.

Jeg vil karbonere ølet mitt naturlig i corneliusfat. Jeg tenker å lage en sukkerlake og ha rett i fatet før jeg tapper ølet over i fatet. Jeg tenker å bruke samme mengde dextrose som når jeg flasker(ca 6 g / l)

Må jeg sette trykk på fatene når jeg bruker denne mengden dextrose?

Det ene fatet vil kun bli halvfullt(6 liter) med øl og det andre med ca 10 liter. Så det blir varierende headspace i fatene. Bør jeg trykksette fatene for å kompensere for headspace? I så fall hvor høyt trykk?
 
Jeg bruker 6-7 gram sukker på fat, men jeg bruker litt ekstra sukker siden jeg tapper videre på flaske med beergun. Jeg trykksetter også med 3 bar og kobler fra gassen. Usikker på hvordan man forholder seg til halvfulle fat.
 
Jeg har bare trykksatt fatet, for at det skal være tett i lokket. Satt 0,5 bar og 6g sukker pr liter. Ble helt greit det. Om det skulle vise seg å bli for lite, kan du enkelt regulere det med å tilføre co2
 
Henter opp denne igjen da jeg har en lignende problemstilling; skal fylle 10-12 liter saison/belgisk blonde på et 19l fat.

Er det bedre å karbonere med trykk for å bli kvitt oksygenet?
Om jeg karbonerer med sukker, bør jeg da trykksette noe med CO2 og evt. kjøre et par runder med ventilen for å tømme luft?
Ser forøvrig det anbefales halv mengde sukker ved naturlig karbonering på fat.. erfaringer i så måte?
 
Henter opp denne igjen da jeg har en lignende problemstilling; skal fylle 10-12 liter saison/belgisk blonde på et 19l fat.

Er det bedre å karbonere med trykk for å bli kvitt oksygenet?
Om jeg karbonerer med sukker, bør jeg da trykksette noe med CO2 og evt. kjøre et par runder med ventilen for å tømme luft?
Ser forøvrig det anbefales halv mengde sukker ved naturlig karbonering på fat.. erfaringer i så måte?

Det er i praksis nesten helt umulig å unngå oksydering dersom du karbonerer med trykk. Denne uttalelsen omfatter kun ditt tilfelle, med halvfullt fat.

Bruk samme mengde sukker pr. liter øl uansett hvor fylt fatet er. Juster evt. kullsyrenivået i ettertid.

Fyll fatet først med utblandet StarSan, som du trykker ut med CO2. Denne StarSanen kan du gjenbruke. Da vil fatet være fylt med CO2 når du overfører ølet. Jeg lar lokket ligge delvis på ved overføring av ølet, for å minimere innblanding av oksygen i CO2en som befinner seg i fatet.

Risikoen for oksydert øl er betydelig når du bare fyller fatet delvis. Naturlig karbonering reduserer faren for oksydering fordi gjæren bruker opp resterende oksygen raskt. Mener jeg har lest at oksygenet er brukt opp ila en halvtime.

Jeg trykksetter ved naturlig karbonering alltid fatene, og trekker 10-15 ganger i sikkerhetsventilen for å slippe ut/fortynne resterende oksygen.
 
Regner med det er å tvangskarbonere som menes med å "karbonere med trykk".

Men selv om du karbonerer naturlig bør fatet trykksettes for å sikre at det er tett.

Du bør da også sjekke underveis i karboneringen at det er trykk på fatet. Den lille co2 mengden du tilfører kan tas opp i ølet ganske fort, og hvis trykket blir for lavt kan du få lekkasje.

Hvis du sliter med utett fat bør du smøre opp pakningen med hanefett.
 
Hvorfor karbonere naturlig i stedet for med gass når man har ølet på fat?
Tja, si det...
Fordi man kan? ;-)

Eller kjøleskapet er fullt og det passer å vente 14 dager med å sette inn fatene?

Jeg har gjort det når jeg ikke hadde nok fat og måtte fylle på flasker. Kunne også bare fylt sukker (eller speise) på flaskene, men jeg ville ha likt øl på flasker og fat.
 
Hvorfor karbonere naturlig i stedet for med gass når man har ølet på fat?
Jeg gjør det fordi - som nevnt over - gjæren da fjerner oksygenet som er igjen i fatet..
Mine fat har G-Kopling - dette gjør at jeg ikke har mulighet til å flushe med star-san og CO2..
Dessuten vet jeg sjelden hvor lenge et fat blir stående før jeg starter å drikke fra det, tok frem et fat nå som har stått siden april/mai, naturlig karbonert og veeeldig godt..! :)
 
Jeg gjør det fordi - som nevnt over - gjæren da fjerner oksygenet som er igjen i fatet..
Mine fat har G-Kopling - dette gjør at jeg ikke har mulighet til å flushe med star-san og CO2..
Dessuten vet jeg sjelden hvor lenge et fat blir stående før jeg starter å drikke fra det, tok frem et fat nå som har stått siden april/mai, naturlig karbonert og veeeldig godt..! :)
Hva er problemet med G-kobling og flushe? Jeg fyller fat m/G-koblin med starsan og kobler det til gjæringsfat slik at det blåser ut starsand med co2 fra gjæringen. Jeg kobler gjærkar til ut, så kobler jeg co2 inngangen med en slange som går i en bøtte som rommer alt starsan fra fatet.Da blåser det ut al starsan ila en dag eller to. Da er fate desinfisert og fylt med co2:) Må huske å ta ut tilbakesladsventilene i G-koblin.
 
Hva er problemet med G-kobling og flushe? Jeg fyller fat m/G-koblin med starsan og kobler det til gjæringsfat slik at det blåser ut starsand med co2 fra gjæringen. Jeg kobler gjærkar til ut, så kobler jeg co2 inngangen med en slange som går i en bøtte som rommer alt starsan fra fatet.Da blåser det ut al starsan ila en dag eller to. Da er fate desinfisert og fylt med co2:) Må huske å ta ut tilbakesladsventilene i G-koblin.
Men hva hjelper dette når du må av med lokket for å fylle fatet med øl..?!?! [emoji848]

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Oppfatt meg gjerne som lam i pappen.. Men dette skjønner jeg ikke.. [emoji54]
Forstår bare at her er noe å lære..
Kan dere forklare meg denne prosessen..?

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Du har gass inn og øl ut på et fat. De kan brukes til hva som helst, selv om de heter det de heter. Så du kan altså presse ut star san fra et fat ved å dytte gass inn i gasskoblingen, og star san ut av ølkoblingen (som da har stigerør ned til bunn).

Men så skal du fylle fatet, da kan du snu retningen på ting. Øl inn via øl ut, og gass ut via gass inn. Du kan evt sette på en spundingventil på gass-koblingen og justere fyllehastigheten med denne.
 
Du har gass inn og øl ut på et fat. De kan brukes til hva som helst, selv om de heter det de heter. Så du kan altså presse ut star san fra et fat ved å dytte gass inn i gasskoblingen, og star san ut av ølkoblingen (som da har stigerør ned til bunn).

Men så skal du fylle fatet, da kan du snu retningen på ting. Øl inn via øl ut, og gass ut via gass inn. Du kan evt sette på en spundingventil på gass-koblingen og justere fyllehastigheten med denne.
Dette har jeg aldri forstått - har sett ord som "spunding ventil", men antatt at dette var for de andre, de med Cornelius-fat.. [emoji846]
Spørsmål:
- Må jeg ikke ha annet utstyr enn det som må til for skjenke øl..?
- Tar gjerne imot tips om utstyr som er praktisk, selv om det ikke er helt nødvendig...
- Hvor får jeg tak i spundingventil?
- Er der noen som vet om dette har vært diskutert før på forumet (med G-kopling), og evt kan guide meg i riktig retning..?

Takk for hjelpen.. [emoji846]

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Dette har jeg aldri forstått - har sett ord som "spunding ventil", men antatt at dette var for de andre, de med Cornelius-fat.. [emoji846]
Spørsmål:
- Må jeg ikke ha annet utstyr enn det som må til for skjenke øl..?
- Tar gjerne imot tips om utstyr som er praktisk, selv om det ikke er helt nødvendig...
- Hvor får jeg tak i spundingventil?
- Er der noen som vet om dette har vært diskutert før på forumet (med G-kopling), og evt kan guide meg i riktig retning..?

Takk for hjelpen.. [emoji846]

Sent fra min G8441 via Tapatalk
Du trenger ikke spundingventil egentlig. Du fyller ikke raskere enn det som gravitasjon hjelper deg med, hvis du bruker høydeforskjell. Evt trykk hvis du fyller fra et trykksatt gjæringskar.

Anre som bruker bryggerifat kan helt sikkert hjelpe deg her mtp biter som trengs.
 
Tilbake
Topp