Karbonering av surør på flaske

Bbrygg

Norbrygg-medlem
Hei, jeg har en surøl som har stått på PET-flaske siden august hvor aktiviteten i gjæringslåsen har vært null de to-tre siste månedene. Jeg har så vidt smakt på det via sugerør og det har utviklet seg en sur karakter - så det virker til å være lovende.
Gjæret med WLP 655 + div dregs. Stått på omtrent 22 grader det meste av tiden, men satt ned til 15-17 grader de to siste mnd.. Utviklet seg en fin pellicle på det i en periode over 2-4 uker, men denne er nå forsvunnet. Etter omtr. en mnd med gjæring kom det småsmå bobler fra bunnen av gjæringskaret (opp fra gjæringskaka). Men nå er altså all aktivitet opphørt.

Det over var bakgrunnsinfo, så her kommer spørsmålet:

Hvordan går dere fram for å karbonere surøl som skal tappes på flasker? Finnes det levende gjær/bakterier "in solution" som vil gi meg futt når jeg tilsetter karboneringssukker? Eller bør jeg tilsette vanlig sacromyses ifbm flasking for å sikre at jeg får futt i ølet?


Tilleggsspørsmål: Har melkesyre/eddiksyreproduserende bakterier evnen til å produsere alkohol? Eller er det bare smaksutvikling de bidrar med i ølet?
 
Kan lønne seg å tilsette noe ny frisk gjær ja, dersom du skal flaskekarbonere. Litt avhengig av hvor lenge det har stått, og syrenivå og alkoholstyrke.

Skal være noen melkesyrebakterier som danner alkohol, men vanligvis er det nok gjærinfeksjoner tilstede dersom man har tydelig alkoholproduksjon.
 
Tilbake
Topp