Lager Braumeister dårlig vørter?

Jeg gikk over til Braumeister i mai i år. Etter at jeg har begynt å brygge på Braumeister har ølet jeg lager gått ned i kvalitet, spesielt de maltdrevne ølene holder lavere kvalitet. Det jeg syntes mangler er kraftig og rene smaker av diverse malttyper som tidligere har hatt sine særpreg. Alt virker litt "muddled" på Braumeister ølene... Prosessen på kald siden er ellers helt lik med lukket gjæring og lukket overføring fra Speidel kar og til fat.

Laget en Wee Heavy med BIAB i en SS brewtech kjele for en måned siden som igjen var på forventet nivå...

Det er mulig det er helt tilfeldig, men nå har jeg sikkert en 10 batcher på Braumeister 50en og ingen har vært spesielt lovende, da også på oppskrifter som er tried and tested på gammelt oppsett.

Jeg mistenker at Speidel fontenen som renner nedover sidene av maltrøret eksponerer vørteren for en relativt stor mengde oksygen under mesking. En doppelbock som nylig er brygget syntes jeg har en minimal smak av papp noen uker etter brygging... Veldig rart. Aldri opplevd maltdrevne øl som er oksidert i eget bryggeri.

Vurderer å kvitte meg med hele røkla og bytte ut med 3 kjelers da jeg tydeligvis ikke klarer å lage høy kvalitets øl på Speidelen og begynner å bli lei av å kaste bort tid på maskinen. Er det noen som har vunnet priser med øl laget på Braumeister?


Jeg har ikke Speidel men vet at Per Arne Nonsvik bruker Speidel og han har jo gjort reint bord i klassisk juleøl 2 år på rad og lager meget gode maltdrevne øl fulle av kompleksitet. Så hva som er ditt problem er ikke lett å forstå.

Har du merket noen forskjell på utgjæringen etter du begynte med Speidel ?
 
@Finn Berger En svale gjør ingen sommer og mine forsøk med Grainfather utgjør ikke noe allmengyldig forskningsarbeid som kan ekstrapoleres til alle andre eller til regler.
Jeg vet at jeg så langt ikke har fått til like bra øl med Grainfather som med det gamle BIAB-oppsettet mitt på sitt beste. Jeg har blant annet fått skuffende lav OG i tillegg til dette med smaken. Noe kan selvsagt også skyldes svinn i gapet mellom post boil volume og batch volume.
 
@Finn Berger En svale gjør ingen sommer og mine forsøk med Grainfather utgjør ikke noe allmengyldig forskningsarbeid som kan ekstrapoleres til alle andre eller til regler.
Jeg vet at jeg så langt ikke har fått til like bra øl med Grainfather som med det gamle BIAB-oppsettet mitt på sitt beste. Jeg har blant annet fått skuffende lav OG i tillegg til dette med smaken. Noe kan selvsagt også skyldes svinn i gapet mellom post boil volume og batch volume.

Du får dårlig "brewhouse efficiency", altså? Problemet er ikke meskeeffektiviteten? Eller det er kanskje ikke meningsfylt å bruke disse begrepene på samme måten når vi snakker om bryggemaskiner? Effektivitet er jo ellers stort sett en funksjon av meskemetodevalg og vilje til å tåle trub i overføringene.

Om dine erfaringer ikke er tilstrekkelig grunnlag for generelle konklusjoner, så er de jo unektelig interessante likevel. Av alle de faktorene som påvirker smaken av ølet, ville jeg i utgangspunktet gjette på at utstyr til mesking og koking er den klart minst viktige. Men byttet ditt til Grainfather må jo ha påvirket en eller flere viktige faktorer.
 
Det er i hvert fall et faktum at jeg i mitt gamle BIAB-oppsett hadde variasjon i temperatur både over tid og i forhold til målepunkter i meskekjelen (jeg kjørte noen brygg med måling på tre punkter i BIABkjelen). Variasjonene kunne være på 2-4 grader i begge dimensjoner, hvilket betyr at det egentlig kan ha vært så mye som 4-8 graders variasjon i samme meskesteg. Likevel var det åpenbare forskjeller i både utgjæring (FG ift OG) og munnfølelse mellom oppskrifter med henholdsvis lav (rundt 64 grader) og høy (rundt 70 grader) mesketemperatur.

Jeg vil til slutt si til dem som finner GF under juletreet: Det er en morsom maskin som gir spesielt god kontroll over meskeprosessen og en rask kjøleløsning. Mine erfaringer kan ikke klassifiseres som negative, men mer som steg i en læringsprosess. Det er lett å glemme at jeg har over et års erfaring med BIAB som gir både et godt utgangspunkt, men også høye forventninger til nytt utstyr. Gi meg et år med Grainfather, så tipper jeg at jeg lager konsistent bedre øl enn jeg gjorde med BIAB.

GOD JUL! :)
 
Det er i hvert fall et faktum at jeg i mitt gamle BIAB-oppsett hadde variasjon i temperatur både over tid og i forhold til målepunkter i meskekjelen (jeg kjørte noen brygg med måling på tre punkter i BIABkjelen). Variasjonene kunne være på 2-4 grader i begge dimensjoner, hvilket betyr at det egentlig kan ha vært så mye som 4-8 graders variasjon i samme meskesteg. Likevel var det åpenbare forskjeller i både utgjæring (FG ift OG) og munnfølelse mellom oppskrifter med henholdsvis lav (rundt 64 grader) og høy (rundt 70 grader) mesketemperatur.

Jeg vil til slutt si til dem som finner GF under juletreet: Det er en morsom maskin som gir spesielt god kontroll over meskeprosessen og en rask kjøleløsning. Mine erfaringer kan ikke klassifiseres som negative, men mer som steg i en læringsprosess. Det er lett å glemme at jeg har over et års erfaring med BIAB som gir både et godt utgangspunkt, men også høye forventninger til nytt utstyr. Gi meg et år med Grainfather, så tipper jeg at jeg lager konsistent bedre øl enn jeg gjorde med BIAB.

GOD JUL! :)

Jeg tror ærlig talt ikke de temperaturvariasjonene vi får som ikke brygger på maskin - og som ikke gidder å styre med pumpe og termostatstyring - spiller noen særlig rolle, så lenge vi gjør det vi kan for å holde rimelig kontroll. Bryggemaskinene er sikkert greie, men at de gir bedre øl, har jeg ingen tro på.

Tviler ikke på at du lager bedre øl om et år, men det vil neppe være GF'ens fortjeneste - du vil nok bare ha deg sjøl å takke:).
 
Noen tråder er en fryd å lese. For å bidra til forvirringen må jeg si at mine øl brygget på Grainfather jevnt over er bedre enn de jeg brygger BIAB. Har aldri gjort en side ved side test av nøyaktig samme øl, men det er generelt inntrykk.
 
@Finn Berger jeg er vel av den oppfatning at det å gjøre "alt" manuelt gir en kontroll og en prosess som faktisk kan ha fortrinn (og ulemper) framfor mer automatisert utstyr og prosesser, og ikke minst at det å "oversette" oppskrifter og erfaringer mellom ulike "bryggerier" ikke er så trivielt som man kanskje skulle tro.

Det kan hende at variasjonen i en manuell meskeprosess har fortrinn framfor en automatisert.
 
Det handler først og fremst om å bli kjent med sitt utstyr. Det går an å lage godt eller dårlig øl samme hvilket utstyr du bruker. Knusningsgrad på malt og mesketid er største endringen jeg har gjort i overgangen fra biab til Speidel. Jeg synes jeg får bedre øl nå enn da jeg brygget med biab. Har imidlertid kanskje bedre kontroll på gjæring nå enn tidligere, og det er jo gjæren som lager øl.
 
Jeg har brygget med Speidel Braumeister 50 l i mange år og har aldri opplevd dårlig reusltat, snarere tver i mot: Det er enkelt i brygge de samme ølet flere ganger fordi det er mulig å kopiere alt fra tidligere brygg, så som mesketemperaturer, og -tider. Dette fungerer hver gang. Mitt "standardøl" er en tysk/tjekkisk Pils/eksport det jeg bruker 11 kg pilsnermalt og 1 kg carapils. Veksler litt mellom Zaas og Hallertau og bruker Irish Moss de siste 15 minuttene av kokingen. Dette gir meg ca 45 l øl med ca 5,5 vol %. OG ca 1,052, FG ca 1,011. Det kan variere litt fra gang til gang, men aldri mer enn 0,002. Mitt siste brygg var en amber ale som havnet på 6,5 vol %. MEget godt øl i følge dem som har smakt det, men kone og mine sønner. Det er derfor vanskelig for meg å forstå at noen ikke får utmerkete resultater med en Speidel Braumeister.
Den gang jeg brygget manuelt, var det et større sjansespill i få til godt øl.
Til syvende og sist dreier det seg vel om den manuelle delen av prosessen: Skikkelig utrøring av malt slik at man unngår tørre lommer i mesken, f eks. Vitsen her er å bruke god tid og ikke forhaste seg. MEn det er kanskje dristig å påstå at erfarne bryggere ikke er nøe med slike ting?
Vel, i morgen er det julaften. Da står i hvert fall hjemmebrygget øl på bordet som verdig drikke til julematen.
God jul!
 
Enig der @Jørgen O men så mange konkrete tips har det ikke vært så mye av her, og så skal jo braumeister være ganske rett frem og da. som Arild sier kan jo røring være noe. Er ikke ute etter å disse BM men å finne ut hva dette er synes jeg er interessant. @jab er jo ikke en nybegynner.
 
Jeg er ikke enig i det. Jeg vet at i den perioden jeg hadde Speidel brygget jeg dårligere øl enn i perioden før og etter.

Hvorfor? Jeg vet ikke. Speidelen er jo ikke vanskeligere å bruke enn andre systemer, så jeg skjønner det ikke. Jeg hadde den så lenge at jeg ble godt kjent med den, men det hjalp ikke, ølet ble ikke like godt som før.

Med en gang jeg byttet til det gamle systemet var jeg tilbake.
 
Det er ikkje maskinen som brygger godt øl. Det er bryggeren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Lite kontruktive ting her i de siste synes jeg.

Det kan faktisk være utstyret man brygger på. Til syvende og sist så er det bryggeren det står på, iom at det er vedkommende som står for justering av utstyret det brygges på.

Men @jab er tilsynelatende en erfaren brygger, som har referanser å basere seg på. Det ser man av innleggene hans og.

Det at noen har plassert bra med en speidel betyr ikke at det har vært top notch øl, det betyr bare at ølet hadde færre feil enn de andre ølene.

Vørterkvalitet har faktisk noe å si for sluttresultatet. Han sier han sliter med manglende malt, og at det er flatt. Det kan jo være at han kanskje har kokt hardere før, og må justere, for maillard, men f.eks det er det vel ingen som har spurt om her. Det kan f.eks være en av grunnene. Men ellers så kan det faktisk være at speidel lager dårligere vørter enn det han selv saget tidligere, ut av boksen?
 
Vi har jo gjort en meget lite vitenskapelig sammenligning før vi @LarsUlv av to pilsnere brygget etter så og si samme oppskrift, men på forskjellig utstyr hvor min ble brygget med Speidel. Vi konkluderte vel med at det var meget små smaksnyanser i forskjell på de to ølene. Og de kan nok neppe tilskrives utstyret :)
TS skrev jo følgende:
spesielt de maltdrevne ølene holder lavere kvalitet
Det gjør vel forøket du viser til mindre relevant her?

Ellers blir den der "det er bryggeren som lager godt øl, ikke maskinen" litt flåsete i min bok. Bryggeutstyr kan selvfølgelig være av betydning. En god brygger kan nok kompensere for mye, men at bryggeren ikke betyr syens jeg er sært.

For øvrig trodde jeg alle var enig i at det var gjæren som laget øl, ikke bryggeren? :)
 
Sist redigert:
Jeg var i utgangspunktet ute etter lignende erfaringer for å avkrefte eller bekrefte mine teorier. Fint at folk kommer med tips om både pH strips og mesketemp lell, men jeg vet hvordan vi i teorien lager god vørter .
 
Det at noen har plassert bra med en speidel betyr ikke at det har vært top notch øl, det betyr bare at ølet hadde færre feil enn de andre ølene.
Jan Halvor Fjeld er (var) en av Norges fremste hjemmebryggere og har tatt en rekke seiere i ulike klasser i NM, samt i andre Norbryggkonkurranser, i tillegg til mange høye plasseringer. Han konkurrerte mot blant andre Gahr Smith Gahrsen og Tore Bjørgo, så han vant neppe fordi de andre ølene var fulle av feil. Og han brygget på en 20-liters Speidel!

Jeg vil nevne et par måter man kan lage dårligere vørter på en Speidel, som skyldes egenskaper ved maskinen:

1. "Speidelsyken": Det er veldig lett å stegmeske med en Speidel, og mange føler seg fristet eller forpliktet til å legge inn meskesteg bare "fordi de kan", uten noen større plan bak det.
2. Alle Speidelmodellene har litt lav effekt på varmeelementet/-elementene. I tillegg er det først nå man kan slå av den "kontrollerte" kokingen, en funksjon som skal minske faren for overkok. En Speidel gir en god rullende kok innendørs, helst utstyrt med isolasjonskappe og hatt, men hvis man er vant til å brygge i garasjen eller på verandaen, så kan avdampingen blir for lav.
 
Jeg var i utgangspunktet ute etter lignende erfaringer for å avkrefte eller bekrefte mine teorier. Fint at folk kommer med tips om både pH strips og mesketemp lell, men jeg vet hvordan vi i teorien lager god vørter .

Jeg har en Grainfather og en Speidel 20l. En så klar vørter som jeg får med GF klarer jeg ikke på BM. (ingen modding av maskinene vel og merke)

Vurderer å selge begge og kjøpe meg en Camurri CB50. BTW.
 
...
Ellers blir den der "det er bryggeren som lager godt øl, ikke maskinen" litt flåsete i min bok. Bryggeutstyr kan selvfølgelig være av betydning. En god brygger kan nok kompensere for mye, men at bryggeren ikke betyr syens jeg er sært.

For øvrig trodde jeg alle var enig i at det var gjæren som laget øl, ikke bryggeren? :)

Det eneste som kreves, er at du klarer å styre prosessen, og så lenge du kan det, er jeg totalt overbevist om at utstyret spiller null rolle. Mesker du på 67 grader i ei godt isolert gjæringsbøtte til 150 kroner og klarer å holde temperaturen opp i rimelig grad, så skjer nøyaktig det samme i mesken som om den hadde stått i en speidel til 20 000 laken.
 
Tilbake
Topp