Resirkuleringsløsning for Infussion meskekjele

Har noen tanker selv, men er alltid bra med innspill så man ikke driter seg ut mer enn nødvendig.

Infussion meskekjele, vil ikke kutte hull i lokket slik som på en Boilermaker da dette lokket er dobbeltvegget med isolasjon. Lager heller hull i selve kjelen.

Min tanke så langt er en enkel gjennomføring så høyt opp som mulig i kjelen, tricamp både ute og inne, 54mm. Men så butter det litt når det kommer til selve armen. Lurer på en løsning som uansett flyter, og at den sprayer vørter ganske horisontalt utover "vann"speilet, under overflaten av vørteren. Altså en løsning som det ikke er sjanse for at klarer å vri seg slik at vørter ut av loopen spruter oppover, eller i flaten, eller i det hele tatt over vørteren som er der fra før.

Pr nå så ser jeg for meg en slags løsning med RF-flottører som er tredd på slangen inni kjelen, men så stanger jeg litt der. Jeg klarer å lage noe som sprayer utover horisontalt, men tror ikke det ikke vil vri seg. Babysitting av greia er helt uaktuelt. Altså må det være en løsing som går ut på at jeg kobler på triclamp i riktig vinkel og så funker det. Set and forget mao.
 

Greia er at den flyter ikke, så den er ikke "justerbar" for forskjellig volum jeg har i kjelen. Jeg har sett på det de har å tilby originalt, og har skjønt at jeg må lage noe custom. Og så er den for stor ifht det jeg vil ha. Jeg mesker også ofte veldig tynt siden jeg ikke skyller, så noe som sprer vørter utover fra hvor enn som helst i kjelen, er helt fint for meg. trenger ikke være en kilde som sprer uniformt.
 
Pr å så har jeg bare en liten 3/4" kladd som jeg har slitsset åpninger i, denne sprer godt, jo mindre bit jo bedre mtp rengjøring. Det er vel mer flyt-systemet og det at den skal holde seg rett jeg lurer på.

Bruker pr nå en end cap på en 1/2" gjenget bit med nippel, i end capen har jeg kuttet ut slisser slik at jeg får høtyt trykk ut av den, og at vørteren blir spredt horisontalt. Justerer høyde med å bare legge på lokket for å "låse" over slangen der jeg vil ha den.
 
Har noen tanker selv, men er alltid bra med innspill så man ikke driter seg ut mer enn nødvendig.

Her er min løsning, som fungerer veldig fint.
5ffaa74ba7fdde843966741a4060eb8f.jpg
7d4e5e00506805318dee2625a47883cd.jpg
 
Slik? http://scandinavianbrew.no/shop/product/vorlauf-attachment-for-mash-tunkettle-re-circ
Edit: flow regulerer du jo bare ned ventilen etter pumpen.
Har forøvrig selv den ekornskurken linket til. Legger den i når sengen har satt seg etter noen minutter, og da fønker den fjell den. Og alt hår gjennom det preborete hullet i brewtechtønnen.

Jeg har denne også, men besluttet å ikke bruke den. Jeg liker ikke tanken på all splashingen den fører til. Derfor falt valget på en autosparge.
 
Opplever ikke manifolden som splashete. Legger pent på maltsengen og lekker rolig vørter. Høyden regulerer jeg jeg enkelt ved å lage en snurr på silikonslangen. Men jeg har aldri sett en autosparge i aksjon, så kanskje det er årets første shoppingsmell...
 
Opplever ikke manifolden som splashete. Legger pent på maltsengen og lekker rolig vørter. Høyden regulerer jeg jeg enkelt ved å lage en snurr på silikonslangen. Men jeg har aldri sett en autosparge i aksjon, så kanskje det er årets første shoppingsmell...

Min kommentar gjaldt denne:
7746a2b84df983df1f2e0ed548f2057c.jpg


Den jeg kjøpte kan vel bare brukes til skylling, og i mitt oppsett bruker jeg det samme opplegget til både resirkulering og skylling.

Når jeg skyller kobler jeg slangen fra skyllevannstanken, som henger oppunder taket (BB-vannvarmer), direkte på koblingen. Jeg kan også la skyllevannet renne gjennom vannkokeren, for å få helt stabil skyllevannstemperatur. Kombinert med autospargen muliggjør oppsettet at skyllingen kan foregå uten at jeg står og følger med hele tiden.
 
Da skjønner jeg. Selv har jeg en pumpe som tar skyllevann fra hlt og resirkulering. Lukker og åpner bare forskjellige ventiler, og alt går gjennom manifolden. Så en egen pumpe som tar fra meskekjelen til kokekaret samtidig som første pumpen tar seg av skyllevannet.
 
Hva med å gå for noe lignende den som er nevnt i post #2 og 3, men modde på rustfrie float balls, i 30-50mm i endene av hver tubing? Da flyter den greit under vannspeilet og sprer fint...

Skal lage noe lignende i 5/8 tubing, men bare formet som X , der eg tenkte å bruke 52mm float ball fra eBay, disse har 15mm innvendig hull som eg klemmer på endene av rørene. I midten brukes vanlig klemrings kryss som eg borrer hull i ene siden i senter på og tig'er på en 1/2" slangenippel som vender opp, så bruke en tynnvegget slange opp på innløpet i topp av kjele.
 
Hva med å gå for noe lignende den som er nevnt i post #2 og 3, men modde på rustfrie float balls, i 30-50mm i endene av hver tubing? Da flyter den greit under vannspeilet og sprer fint...

Skal lage noe lignende i 5/8 tubing, men bare formet som X , der eg tenkte å bruke 52mm float ball fra eBay, disse har 15mm innvendig hull som eg klemmer på endene av rørene. I midten brukes vanlig klemrings kryss som eg borrer hull i ene siden i senter på og tig'er på en 1/2" slangenippel som vender opp, så bruke en tynnvegget slange opp på innløpet i topp av kjele.

Jeg ser den, men som sagt synes jeg den er for stor. Med falskbunnen som er med så er det jo dømt til å samle seg noe maltrester inni der og, og den vaskingen er ikke noe jeg vil ta. Da må jeg isåfall leie inn noen, og det vil jeg heller ikke bruke penger på :)

Jeg vurderer å gå for en 1/2" tønnegreie med hunngjenger i begge ender, slisse den. Forsegle ene enden med en end cap, og så ha nippel med slange inn den andre veien, Men må få den til å flyte horisontalt, flottører blir greia, men de må være "brede", slik at greia ikke snur seg. Og så 2mm vegget silikonslage, 3mm blir for tykt. For å vaske denne anretningen er det bare å dra av saken fra slangen, og skru av end-capen, ganske likt slik jeg har det nå.
 
Forresten, når jeg tenker meg om vil ikke denne greia vri seg, i utgangspunktet, den vil bli montert fast på en triclamp (pr nå), og da vil vinkelen være satt. Det er bare å justere vinkel ved å rotere triclampen. Nå må jeg bare holde den flytende, i forskjellige grist-mengder, der ligger utfordringen, for mindre grist betyr større bend på slangen, og da kan den faktisk ville vri seg, når jeg tenker meg om.

Edit: Doh! Den er jo åpen i endene, er jo bare å spyle igjennom. Skal vurdere den. Må bare få festet flottører som ikke samler gunk, og som er RF. Og, den spyler oppover, dvs ut i løse lufta, eller overflaten, hvis den ikke ligger dypt nok.
 
Sist redigert:
Dette irriterte meg også, så jeg hadde ett 10mm rustfritt vinkelrør bit i roteboksen denne kappet jeg til så vinkelen er ned i senter av meskekjele og satte kjelevegg enden inn i nippelen til en 1/2" til nippel kobling (dette kun fordi den passet perfekt, idiellt sett skulle det være en klemringskobling). Deretter kobler jeg på manifolden med en passende lengde 10mm silikonslange, denne kan reguleres litt opp og ned men jeg har ett par silikonslange stubber av ulik lengde, som jeg velger utfra vørterhøyden.
 

Vedlegg

  • 20180104_232759.jpg
    20180104_232759.jpg
    337,1 KB · Sett: 98
  • 20180104_232824.jpg
    20180104_232824.jpg
    208,9 KB · Sett: 87
Flott løsning @Knut Birkeland, er det slik at hele røret kan tas av ved vask inne ved nippelen? Kunne tenkt meg en liknende løsning nå når jeg ser din, bare jeg vil nok bruke tri-clamp der du har nippel. Takk for inspirasjon!
 
Hei vel ja det at røret passet inn i nippelen var vel bare en oppertunistisk snarvei, TC er mye bedre enn det jeg opprinnelig tenkte, klemringskobling. Jeg kan ta av røret ja med litt armbruk, men dette ble nå bare sånn utfra det jeg hadde for hånden. Hvis man har en rutine for hvor mye man pleier å meske så ville jeg anbefale og sørge for at den vertikale delen av vinkelrøret passer til dette, mitt er for kort i forhold til de 50l jeg pleier å meske. Men når silikonslangen er varm er den veldig lett å justere opp og ned, bare det at jeg kan ikke justere den særlig mye ned etter at jeg tappet av litt for skylling.
 
Ja da sitter jeg og lurer på hva du falt ned på Miguel, eller er du i tenkeboksen enda?

Jeg er fortsatt litt i tenkeboksen. Det jeg vet iallefall at jeg skal kjøpe gjennomføringen og borrekitet til SS. Tenker jeg bare kan bruke den dingsen jeg har nå til å spre vørter under overflaten, siden jeg allerede har den og den funker helt toppers. Men det jeg fortsatt tenker på er hvordan få den til å stå sånn passe vertikalt ned i vørteren, og å kunne justere den etter hvor stor grist jeg har i kjelen. Nå så har jeg bare slange utenfra, så jeg kan legge lokket over slangen når høyden på sprederen er akkurat passe.

Saken er at jeg vil ha minst mulig å vaske, så noen fancy løsning går jeg bort fra.
 
I mangel på konstruktiv tankegang så bygget jeg noe som egentlig skulle være provisorisk her om dagen, men funker veldig bra.

Satt på albue inni kjelen, og triclampet litt slik at utløpet er et 19mm rør som ligger under overflaten og spyler ut horisontalt. Har noen biter så jeg an variere hvor høyt oppi kjelen denne blir, for meg så er det bare snakk om variasjon på noen få cm. Fungerer veldig bra. Ut fra dagens økt som jeg tapper til kokekjelen nå så ser det ut til at jeg av en eller annen grunn får mye klarere vørter og, kanskje tilfeldig at det skjer på dette brygget. Kanskje det har noe med restriksjon i hele sløyfa å gjøre hvis denne løsningen er grunnen.
 
Tilbake
Topp