Bryggertabber

When it rains....
Split batch!
Med gummipakningen til krana på innside av begge dunkene...
:(


@Keyakoo : Tror jeg har noen ufrivillige belle-brygg jeg også. Det forklarer i hvert fall mye.
 
Noen som vet hva som skjer når du skal blø ut kullesyra i et ølfat, og du kobler på en g-kobling uten noen form for blinding på hverken øl-ut eller gass - og bare nykker bestemt i sikkerhetsventilen?

Heeeeeelt opp på taket. På badet. I morges før jobb. (Kom sent...)

Fontener er alltid artig, synes det er fint med hager med små vannpytter med fontener oppi. For noen år siden så hadde jeg ristet inn co2 inn i et fat, og av en eller annen grunn skulle jeg skru av ene koblingen, nevenytting som jeg er klarte jeg å skru den løs fra gjengene i et tak med verktøy, og du verden så fin fontene det ble! En veldig presis stråle med godt trykk rett opp. Fikk lyst til å kaste hele kjøleskapet i steden for å vaske det ned igjen.
 
Flasket opp to øl på samme dag. En saison, og en IPA. Visste på daværende tidspunkt ikke om hvor seiglivet Belle Saison er... Lang historie kort: den enkle og gode IPA'en min ble "infisert" med Belle Saison. Tok meg selv i øret i dag og lot den gå til draugen.


Det er jo drøyt å klikke "liker" på innleggene i denne tråden, men jeg satte pris på den der. Been there, done that! Og med mange brygg - før jeg greidde å bli kvitt uhumskhetene. *banker frenetisk i bordet*
 
Det er jo drøyt å klikke "liker" på innleggene i denne tråden, men jeg satte pris på den der. Been there, done that! Og med mange brygg - før jeg greidde å bli kvitt uhumskhetene. *banker frenetisk i bordet*
Med hell i uhell knakk heverten etter dette, så måtte byttes likevel. Bytta ut bøtter (4 stykk, vet ikke hvilken jeg brukte da..) og alt som kan komme i kontakt med ferdig øl. Tror jeg er kvitt det nå.
 
Vet ikke om dette hører inn under bryggertabber, men....
Hadde laget meg varekurv hos en viss butikk på Hasle, -lang fin liste. Nyttårsforsettene skulle realiseres. Var attpåtil tom for CO2 og hadde lastet bilen med tank og et par saker til som skulle ordnes på. Parkerer, mange ledige plasser heldigvis, tar ut sakene og tusler frem mot døren: Vareopptelling!! :eek:
De innafor drev og telte varer, var veldig konsentrerte og så i hvert fall ikke i retning av døren og en vilt gestikulerende bergenser....
 
Flasket en tripel som hadde vært på PET-flaske uten å ha blitt samplet. Regnet med at utgjæringen var så god som forrige batch med samme gjær. Men neida, etter flaskingen var ferdig viste den 1030. Sukk.
 
Gjær + Flaske -> Flaske + Gjær -> Flaske ..... (en potensiell evighetsmaskin)

Artig prosess o_O

Noen formening om hva som har gått skeis ?
 
Ikke sikker, ingen spesialmalt, kun 1075 OG, mot 1060 på den forrige. Overpitchet sikkert, 10 spiseskjeer på 18 liter.
Brukte flaskegjær også, CBC1 eller hva den heter. Må nok lette på trykket underveis.
 
Kjipt men å ikke måle var jo faktisk en ordentlig tabbe. Ingen like på den....Det hadde vært upassende
 
I går, mens vi venta på maten til jóleblotet, skulle vi flaske Brunøyet, en nordengelsk brun vi laga for lenge sia som bare har stått og stått uten hverken kjærlighet eller omsorg siden. Siden den hadde stått så lenge tenkte vi å ta en hydrometerprøve og en smak. Vi satte måleglasset i starsan mens vi gjorde klart til flasking, og så var det på tide å ta en test. Det rare var at ølet var helt klart i vintyven, men med en gang det kom opp i måleglasset blei det helt opakt. Rart, men vi tenkte ikke noe videre over det utover at vi syns det var merkelig, så vi helte prøven over i to glass. Jeg smakte først på mitt, og som jeg har for vane svelga jeg en ganske ålreit munnfull. Det var det jævligste jeg har smakt i mitt liv. Så surt at det brant i strupen. Så surt at alle tenna føltes som de skulle falle ut bare jeg åpna kjeften. Jeg løp til vasken, spytta ut det lille jeg ikke hadde svelga og la huet under krana for å skylle det vekk. Og mens jeg lå der smakte designavdelinga på sitt glass.

Tldr: ikke drikk starsan.
 
I går, mens vi venta på maten til jóleblotet, skulle vi flaske Brunøyet, en nordengelsk brun vi laga for lenge sia som bare har stått og stått uten hverken kjærlighet eller omsorg siden. Siden den hadde stått så lenge tenkte vi å ta en hydrometerprøve og en smak. Vi satte måleglasset i starsan mens vi gjorde klart til flasking, og så var det på tide å ta en test. Det rare var at ølet var helt klart i vintyven, men med en gang det kom opp i måleglasset blei det helt opakt. Rart, men vi tenkte ikke noe videre over det utover at vi syns det var merkelig, så vi helte prøven over i to glass. Jeg smakte først på mitt, og som jeg har for vane svelga jeg en ganske ålreit munnfull. Det var det jævligste jeg har smakt i mitt liv. Så surt at det brant i strupen. Så surt at alle tenna føltes som de skulle falle ut bare jeg åpna kjeften. Jeg løp til vasken, spytta ut det lille jeg ikke hadde svelga og la huet under krana for å skylle det vekk. Og mens jeg lå der smakte designavdelinga på sitt glass.

Tldr: ikke drikk starsan.
Håper smaksprøven UTEN Starsan var bedre
 
Noen bryggerkompiser hadde brygget en meksikansk pils. Hvordan ble den da spurte jeg. Ølet var bra men Veldig ujevn karbonering . Hvordan gikk det til da? Hadde dere for tykk sukkerlake? Nei helt normal. Hvordan gjorde dere det da dere tappet over ølet til flaskebøtta? Ehhh tappet over? Sakte men sikkert gikk tabben opp for de. Hvordan fikk dere da blandet sukkerlaken uten å røre opp gjæra i bunnen? Ja godt spørsmål. Tror det var mye gjær i enkelte flasker. :)
 
I går, mens vi venta på maten til jóleblotet, skulle vi flaske Brunøyet, en nordengelsk brun vi laga for lenge sia som bare har stått og stått uten hverken kjærlighet eller omsorg siden. Siden den hadde stått så lenge tenkte vi å ta en hydrometerprøve og en smak. Vi satte måleglasset i starsan mens vi gjorde klart til flasking, og så var det på tide å ta en test. Det rare var at ølet var helt klart i vintyven, men med en gang det kom opp i måleglasset blei det helt opakt. Rart, men vi tenkte ikke noe videre over det utover at vi syns det var merkelig, så vi helte prøven over i to glass. Jeg smakte først på mitt, og som jeg har for vane svelga jeg en ganske ålreit munnfull. Det var det jævligste jeg har smakt i mitt liv. Så surt at det brant i strupen. Så surt at alle tenna føltes som de skulle falle ut bare jeg åpna kjeften. Jeg løp til vasken, spytta ut det lille jeg ikke hadde svelga og la huet under krana for å skylle det vekk. Og mens jeg lå der smakte designavdelinga på sitt glass.

Tldr: ikke drikk starsan.
Måtte prøve :p

Litt StarSan i et glass og smakte forsiktig og kontrollert.
Det var jo ikke sånn sinnsykt surt og rulle seg rundt på gulvet og drikke 17 liter fra springen.

Hvilket forhold blander dere ut StarSan med vann? (Det skal nemlig blandes utfør bruk ;) )
 
Måtte prøve :p

Litt StarSan i et glass og smakte forsiktig og kontrollert.
Det var jo ikke sånn sinnsykt surt og rulle seg rundt på gulvet og drikke 17 liter fra springen.

Hvilket forhold blander dere ut StarSan med vann? (Det skal nemlig blandes utfør bruk ;) )
I utgangspunktet trodde jeg jo det var blanda ut som det skulle, det er jo ikke akkurat første gang jeg bruker starsan. Det kan selvsagt være noe annet som gikk til h..., men noe reagerte med ølet og gjorde det opakt, og det var sinnsykt surt, løpe til vasken etc. Jeg må innrømme at jeg ikke tok en slurk ublanda starsan etterpå for å bekrefte teorien. Ser at der var litt lettvint av meg. Veldig kult av deg å prøve. ;)
 
Ferdig med mesk, og bedriver skylling. Overfører da fra meskekjele til kokekjele og fra HLT til meskekjele til riktig vannmengde er oppnådd. Innimellom underholder jeg snart 5 åringen. Satt flow og alt ser ut til å fungere fint, skyllingen går automatisk. Stikker en tur til guttungen, før jeg ca 10 min senere stikker hodet innom bryggerommet. Jadda.... skylling surrer og går. Problemet er at jeg ikke har lukket ventilen/kranen på kokekjelen, så når nivået har kommet til krana, har det fortsatt ut... X antall liter vørter på bryggebenken samt ned på gulvet. For en idiot jeg er...

Nå vet jeg heller ikke hvor mye vørter jeg skal ha til kok... grr, skyller til jeg ikke orker mer så koker jeg.
 
Ferdig med mesk, og bedriver skylling. Overfører da fra meskekjele til kokekjele og fra HLT til meskekjele til riktig vannmengde er oppnådd. Innimellom underholder jeg snart 5 åringen. Satt flow og alt ser ut til å fungere fint, skyllingen går automatisk. Stikker en tur til guttungen, før jeg ca 10 min senere stikker hodet innom bryggerommet. Jadda.... skylling surrer og går. Problemet er at jeg ikke har lukket ventilen/kranen på kokekjelen, så når nivået har kommet til krana, har det fortsatt ut... X antall liter vørter på bryggebenken samt ned på gulvet. For en idiot jeg er...

Nå vet jeg heller ikke hvor mye vørter jeg skal ha til kok... grr, skyller til jeg ikke orker mer så koker jeg.
Huffda. :-(
Sjekkliste anbefales!
 
Irriterende greie det der, kun fordi man har glemt noe enkelt. Jeg fyller via krana inn i kjelen, hvis du har mulighet så er kanskje ikke det så dumt.
 
Tilbake
Topp