Erstatning for WLP002

Hei, jeg skal brygge i morgen og oppdager at jeg ikke har WLP 002.

Jeg har WLP007. WLP001. Safale S 04. Safale US 05 liggende. Hvilke av disse ville dere brukt isteden? Hva blir forskjellen eventuelt.

Det er en 3 Floyd zombie dust Pale Ale som skal brygges.
 
Sist redigert:
Hei, jeg skal brygge i morgen og oppdager at jeg ikke har WLP 002.

Jeg har WLP007. WLP001. Safale S 04. Safale US 05 liggende. Hvilke av disse ville dere brukt isteden? Hva blir forskjellen eventuelt.

Det er en 3 Floyd zombie dust Pale Ale som skal brygges.

007 skal gi samme smaksprofil som 002, i følge Whitelabs. Men den gjærer bedre ut, og det blir nok ikke helt det samme. Men av de du har der, ville jeg gått for den.
 
WLP 007 er en god gjær som har en lignende smaksprofil, den produserer mindre estere enn wlp 002. Jeg ville ha gjort følgende grep for å kompensere. 1. Jeg ville ha underpithcet ganske kraftig gjerne ned mot 50%, engelske gjærstammer gjærer likevel godt ut så lenge gjæra er frisk og sunn og OG ikke er for høy, da øker du esterproduksjonen. 2. Jeg ville ha gjæret noe varmere, gjerne på 21-22 grader, det gir også høyere esterproduksjon 2. jeg ville ha mesket på høyere temperatur enn om jeg hadde brukt wlp 002, da vil du kompensere noe for tapt restsødme.

Av og til kan det være helt på sin plass å bryte litt med allment aksepterte regler for god kontroll av gjæringsprosessen. I jakten på esterprofilen fra fullers esb (dog på kun best bitternivå) har jeg vært nede I en pakke wlp 002 rett I 25 liter vørter. Jeg har likevel fått en fg på 1012 fra en OG på 1046. Med mer estere men dog ikke så mye marmalade som jeg er på jakt etter.

med vennlig hilsen

Bårdd
 
Haha, typisk. Jeg har brygget i dag også så WLP 007 er ikke lenger et tema. Trudde jeg hadde mer 007 enn det jeg hadde. Har hatt en del APA tidligere med WLP 001, så jeg trur jeg går for den. Ble ikke noe brygging i morgen, så jeg er nå i gang med mitt andre brygg i dag.
 
Haha, typisk. Jeg har brygget i dag også så WLP 007 er ikke lenger et tema. Trudde jeg hadde mer 007 enn det jeg hadde. Har hatt en del APA tidligere med WLP 001, så jeg trur jeg går for den. Ble ikke noe brygging i morgen, så jeg er nå i gang med mitt andre brygg i dag.

Som de gamle stoikerne sa:):
 
Jeg har kjøpt meg to mindre kar på Jula. Måtte bare borre et hull og få på plass gjærlås. Kjørte en split batch med WLP001 i et kar og Safale S04 i et annet. Da kan jeg smake de ved siden av hverandre og sammenligne. Skal prøve meg frem en del med å bruke disse karene i fremtiden for å lære litt mer om gjær og humling.
 
Tilbake
Topp