Viking malt.

Viking malt er et stort seriøst malteri som ble dannet fra en sammenslåing av 3 malterier fra Finland+Sverige+Litauen.
Ikke noe i veien med kvaliteten.
Mener at de er malt leverandør til bl.a Hansa Ringnes.
 
Jeg har bare prøvd Viking på et par brygg men merket ingenting negativt i forhold til kvaliteten der.
 
Hei. Hvor lenge kan Hel Malt( u knust malt) holde en grei kvalitet? lagret tørt og kjølig i sekk. På Brygg selv fikk jeg til svar " nesten ubegrensa " det er vel å ta skikkelig i. Er det noen som har en formening om dette?
 
Hei. Hvor lenge kan Hel Malt( u knust malt) holde en grei kvalitet? lagret tørt og kjølig i sekk. På Brygg selv fikk jeg til svar " nesten ubegrensa " det er vel å ta skikkelig i. Er det noen som har en formening om dette?
Produsentene oppgir i hvertfall 1 år og har sett noen oppgi 18 mnd.
 
Hei. Hvor lenge kan Hel Malt( u knust malt) holde en grei kvalitet? lagret tørt og kjølig i sekk. På Brygg selv fikk jeg til svar " nesten ubegrensa " det er vel å ta skikkelig i. Er det noen som har en formening om dette?

Her er det mange meninger å finne på nettet:confused:. Alt fra seks måneder til 10 år. Så dette er hva jeg "tror" basert på det jeg har lest.

De mørkeste malttypene tror jeg har "nesten ubegrensa" levetid - så lenge de er lagret tørt. (Briess: "Deeply roasted malts have extremely long shelf lives when properly stored.") Kjølig lagring tror jeg ikke er vesentlig. Romtemperatur skal være greit, ut fra hva jeg leser. Det er det å beskytte mot fuktighet som er det viktigste. Malten suger lett til seg fuktighet fra lufta, så lufttette beholdere er et must.

Malteriene oppgir gjerne ett år etter produksjonsdato, med 6 måneder som grense for maks kvalitet på den lyse malten (Briess), men jeg tror at to-tre år er helt greit - altså forutsatt gode, tørre lagringsforhold. Det er vel ikke snakk om at du vil få dårlig øl om malten begynner å bli gammel, men kanskje ikke optimalt, heller? Spørsmålet er vel hvor merkbart kvalitetstapet vil bli. Det er mer snakk om tap av smaksintensitet enn om usmaker.

Basismalt er vel sjelden noe problem - gitt at den var noenlunde fersk når den ble kjøpt. Men jeg har en del lys spesialmalt som jeg ikke har brukt så mye av, og som jeg overveier å kvitte meg med nå. Den eldste malten jeg har, begynner å nærme seg tre år - og jeg har forsåvidt ikke kunnet merke noe galt.

Alt dette gjelder først og fremst bygg og hvete-malt. Havremalt bør ikke lagres så lenge fordi oljeinnholdet er høyere. Usikker på rug.
 
Tilbake
Topp