Gjær til høy alkohol

thomashagen

Norbrygg-medlem
21. desember brygget jeg en barley wine. OG ble ca 1.130 (klarte ikke måle nøyaktig pga hydrometer kun gikk til 1.100). Nå er SG på 1.050. Jeg vil gjerne ha den ned til FG 1.030. Jeg har tilsatt mer frisk gjær, og litt sukkerlake. Gjæren jeg har brukt er US-05. Er det noe håp for å komme ned til 1.030? Er det noe jeg kan gjøre?
 
Prøv Fermentis S-189. Rehydrer et par pakker skikkelig. Har god erfaring med den for høy OG.
 
Champisgjær vil nok gjøre null nytte for seg, de klarer ikke fermentere nevneverdig med dekstriner, spes ikke triosen eller dekstiner som er mer komplekse enn dette, som det sikkert er en god del av igjen, og så kan den knerte øl-gjæren som jab over her sa.

Beste tipset mitt er å tilsette en aktiv starter, eller evt enzymer, men da har man null kontroll hvis man ikke har gjort det før.
 
Det er jo to ting som kan ha gått gæli her... Gjær har gitt opp grunnet høy mengde børst i ølet, eller gjæren finner ikke noe mer spisbart sukker. Om det er vørter basert på kun malt så kan det fort hende at du har mesket for høyt og endt opp med ugjærbart sukker, da må du bruke enzymer som Miguel sier... Uansett så kan du vel realistisk sett ikke regne med noe stort lavere enn 1.030-1.040 området.

Hva var mesketemperatur og er det brukt mye spesialmalt?
 
Og, ble det brukt ren oksygen`? Så store øl har mildt sagt veldig godt av ren oksygen. Og STOR pitch, helst med gjær som har gått noen generasjoner.
 
Champisgjær vil nok gjøre null nytte for seg, de klarer ikke fermentere nevneverdig med dekstriner, spes ikke triosen eller dekstiner som er mer komplekse enn dette, som det sikkert er en god del av igjen, og så kan den knerte øl-gjæren som jab over her sa.

Beste tipset mitt er å tilsette en aktiv starter, eller evt enzymer, men da har man null kontroll hvis man ikke har gjort det før.
Hvis man tilsetter enzymer hvor langt ned vil man kunne komme da? Er det ikke en fare for at man kommer alt for lavt?
 
Killer strain i denne sammenhengen tror jeg er at gjæren du tilsetter tar liver av ølgjæren
du brukte først.
 
Tror du det hjelper? Ser for meg at det kun er lengre kjeder igjen av sukkertyper. Samt at champisgjær gjerne er killer strains så alt håp videre for ølgjær utgår.
Jeg tror det er verdt et forsøkt, for det er definitivt en del som rapporterer at det fungerer. Når ølet har stoppet såpass høyt, så antar jeg det er igjen gjærbart sukker og ikke bare dekstriner. WLP099 er jo også et alternativ.
 
Jeg tror det er verdt et forsøkt, for det er definitivt en del som rapporterer at det fungerer. Når ølet har stoppet såpass høyt, så antar jeg det er igjen gjærbart sukker og ikke bare dekstriner. WLP099 er jo også et alternativ.
Lag en starter 5dl-0,8l i magnetrører til high krausen, evt 4t. Og ha det oppi. La det stå i 1-2 uker til.
 
Jeg tror det er verdt et forsøkt, for det er definitivt en del som rapporterer at det fungerer. Når ølet har stoppet såpass høyt, så antar jeg det er igjen gjærbart sukker og ikke bare dekstriner. WLP099 er jo også et alternativ.
099 er etter hva jeg har lest en vingjær med preferanse for maltose... Og killerstrain. http://beer.suregork.com/?p=3850

Om alt går i dass kan du jo alltids pitche belle saison og vente i 6 måneder så er ølet under 1.000. Jeg er sikker på at @Finn Berger approves.
 
Vi sleit med et sånt prosjekt en gang. En stor, mørk sak som ga seg midtveis. Prøvde alt mulig for å få den igang. Endte med å helle den over en duggfersk gjærkake fra en annen øl. Det fikk den igang igjen. Blei egentlig ikke veldig godt, og mye stress, og det andre ølet blei nok flaska lovlig tidlig for å ta gjærkaka mens den var så fersk som mulig. Veit ikke om jeg hadde giddi igjen.
 
Om man ønsker god utgjæring i store øl, kan det jo være en tanke å erstatte noe av maltbasen med mørk candysirup, f.eks D-180. Man får en kompleks smak og lettfordøyelig sukker. Laget en W12 klone nylig. Den gikk lett ned til 1.012 med WLP530. OG var ”bare” 1.087, men allikevel en god utgjæring.
 
Tilbake
Topp