BB30 sirkulering

Hei.
Hva er poenget med den timen med sirkulering på 80 grader etter meskingen?
Når jeg ser på bryggere som lager øl med BIAB systemer så er dette steget borte. Hvorfor må vi da gjøre det på BB30??
 
Hei.
Hva er poenget med den timen med sirkulering på 80 grader etter meskingen?
Når jeg ser på bryggere som lager øl med BIAB systemer så er dette steget borte. Hvorfor må vi da gjøre det på BB30??

80 grader i en time? Det må da være helt meningsløst - som Miguel sier. Dette steget - "utmesksteget" - skal ligge mellom 76 og 78 grader i følge lærebøkene, og 10 minutter er vanlig. Poenget er å denaturere enzymene, slik at det ikke skjer noen videre endring av "sukkerprofilen" (forholdet mellom gjærbart og ugjærbart sukker), og å gjøre vørteren i mesken mer lettflyttende. Det første er stort sett helt unødvendig, mens det siste gir en viss mening fordi det kan bidra til å vaske ut noe mer av sukkeret. Men det er altså et steg du godt kan droppe.
 
Gammel tråd, men vil bare presisere at poenget med dette er å vaske ut sukkeret slik at man får skylt ut mer sukker (høyere effektivitet) samtidig som man tar utmesk.

I BB30 mesker man med relativt mye vann og skyller med relativt lite vann. (I forhold til andre brygge-oppsett)
Dersom man sirkulerer kontinuerlig under mesk, så vil sukkeret blandes godt ut i vannet, men uten sirkulasjon under mesk, så er det behov for å sirkulere en stund for å sikre at sukkeret løser seg godt opp i meskevannet. Denne sirkuleringen har mest for seg ved høye temperaturer tett på 80 grader, når sukkeret er mer flytende.

80 minutter er overkill etter min mening, men noe sirkulering på 78 grader er lurt. Hvor lenge man holder på er avhengig av om du sirkulerer mens du mesker, og om du sirkulerer mens du varmer opp til 78 grader.

Jeg får ganske høyt utbytte (80% Brygghus) ved å sirkulere i starten av mesken (5-10 minutter), når jeg varmer fra mesk opp til 78grader (ikke hele tiden men jevnlig mens temperaturen stiger). Og tilslutt 10-15 minutter når temperaturen ligger rett under 80 grader.
 
Har vi en generell enighet her på forumet for når, og hvor lenge, man sirkulerer med pumpe med BB30 og silkar?
 
Har vi en generell enighet her på forumet for når, og hvor lenge, man sirkulerer med pumpe med BB30 og silkar?

Jeg skjønner ikke helt dette her. Poenget med å sirkulere er først og fremst å holde jevn temperatur i mesken. Det har liten betydning for utbyttet en får.

Kan jo legge til at Espen Lothe (Kinn) har fått laget seg et lite "hjemmebryggeroppsett" for brygging av 30-litersbatcher i bryggeriet sitt. Der har han ikke brydd seg om å ha noen pumpe i det hele tatt - han vil holde det så enkelt som mulig. Derimot har han opplegg for stålkontroll med gjæringstemperaturen.
 
Jeg skjønner ikke helt dette her. Poenget med å sirkulere er først og fremst å holde jevn temperatur i mesken. Det har liten betydning for utbyttet en får.

Kan jo legge til at Espen Lothe (Kinn) har fått laget seg et lite "hjemmebryggeroppsett" for brygging av 30-litersbatcher i bryggeriet sitt. Der har han ikke brydd seg om å ha noen pumpe i det hele tatt - han vil holde det så enkelt som mulig. Derimot har han opplegg for stålkontroll med gjæringstemperaturen.

Å oppnå stabil temperatur er nok definitivt et viktig poeng med å sirkulere vørteren, men man ikke glemme at man også får en silende effekt når vørteren renner sakte gjennom maltsengen. Det var den største forskjellen jeg umiddelbart så etter å ha gått fra BIAB til en Grainfather: Vørteren blir krystallklar, og mengden hot break og cold break gikk drastisk ned.
 
Å oppnå stabil temperatur er nok definitivt et viktig poeng med å sirkulere vørteren, men man ikke glemme at man også får en silende effekt når vørteren renner sakte gjennom maltsengen. Det var den største forskjellen jeg umiddelbart så etter å ha gått fra BIAB til en Grainfather: Vørteren blir krystallklar, og mengden hot break og cold break gikk drastisk ned.

Ja, du får veldig klar og fin vørter. Jeg aner ikke hvor mye du trenger å sirkulere for å oppnå det, men helt sikkert ikke hele tiden. Men det finnes helt klart et relativt stort landskap mellom BIAB og kontinuerlig sirkulering:).

Jeg har parkert pumpa i en skuff for godt (tror jeg). Stort sett får mesken stå i fred - jeg går inn og rører litt en gang eller to - men jeg kjører vorlauf før jeg tapper. Det holder det.

For ordens skyld så har ikke jeg noen BB30 eller noe automatisk system i det hele tatt. Jeg kjører helmanuelt, og den pumpa var bare en ting som var i veien og lagde mye søl. Og jeg mener ikke at folk ikke skal/ikke bør sirkulere. Men det er vel greit å vite hva sirkuleringa gjør og ikke gjør, og som sagt, så er vel poenget med automatikken og sirkuleringa at du kan kjenne deg trygg på at når oppskrifta sier mesk på 65 grader, så er det det du gjør. Og du slipper å stresse for å få det til. Og så får du gleden ved veldig klar og fin vørter:).
 
Der ser du. Jeg trodde man sirkulerte for å få bedre utbytte.
Så det dere mener er at man kan sirkulere med pumpe hvis man vil, men man kan godt sirkulere litt med å tappe og helle tilbake. Det viktigste er at mesketemperaturen er riktig?
 
Der ser du. Jeg trodde man sirkulerte for å få bedre utbytte.
Så det dere mener er at man kan sirkulere med pumpe hvis man vil, men man kan godt sirkulere litt med å tappe og helle tilbake. Det viktigste er at mesketemperaturen er riktig?
Stabil temperatur er het viktigste, ja. Sekundært klarer vørter, og kanskje utbyttet påvirkes noe? Aldri sammenlignet. Tviler på utbyttet blir så forskjellig at det har noen betydning i hvert fall. Om du syns det er lettere å bare sirkulere litt for hånd innimellom så er jeg ganske sikker i min sak når jeg sier at det endelige resultatet blir "øl" likevel. Personlig sirkulerer jeg under hele mesketiden, men det er rett og slett fordi oppsettet mitt (grainfather) ikke krever mer enn at jeg trykker på en knapp. Det øyeblikket sirkulasjon koster meg mer enn rundt 300 sekunder arbeid på en bryggedag er det slutt på det!
 
For å si litt mer om det med utbytte:

Det som påvirker det mest, er hvordan du tar ut vørteren. Dårligst utbytte gir enkel uttapping ("no sparge"). Partivis skylling ("batch sparging") gir mye bedre utbytte, men mest effektivt er kontinuerlig skylling. Og selvfølgelig er det viktig å få med mest mulig av vørteren over i kokekaret, uansett skyllemetode.

Dernest kommer tiden du bruker. Du skal holde på ganske lenge før mer tid ikke gir økt utbytte, men kurven flater ganske fort kraftig ut. Det kan være meningsfylt å holde på i opptil 90 minutter, litt avhengig av oppskrift/malttype, men det er sjelden. Du vil få gevinst utover det, også, den er bare veldig liten.

Øvrige faktorer er temperatur og pH, men så lenge du holder deg innenfor rimelige grenser, gjør forskjeller lite utslag.

Det er mulig at du får skylt gelatinisert stivelse mer effektivt ut i mesken ved kontinuerlig sirkulasjon, det aner jeg egentlig ikke noe om. Men enzymene kan bare jobbe med oppløst stivelse, så selve omdannelsen av stivelsen til sukker vil ikke bli påvirket. Jeg kan uansett ikke skjønne at det skulle være mulig å oppnå noen gevinst som ikke kan utlignes ved å bruke litt mer tid.

Forsøk viser - i følge Palmer - også at knusingsgraden heller ikke er særlig viktig for utbyttet. Igjen kan du kompensere ved å øke tiden dersom du knuser grovere.
 
Kjørte ett nokså nøye forsøk nå etter å ha bommet totalt med temperaturstyring på forrige batc (som forøvrig ble bra nok) og så at for å øke temperaturen inni meskerøret fra 64°C til 72°C gikk det med en god time med småsirkulering og smårøring (artige ord forresten) der jeg holdt temperaturen på vørten på utsiden av røret rundt 80°C. Skylte med ca 10 liter/80°C, siste skyllevann ble da målt til 1,035 sg (avrenningen i eget kar etter at meskerør er tatt ut), noe som er veldig høyt for min del. Kunne kanskje gått rett fra meske- til koke-temperatur og slik fått temperaturen opp inni røret raskere, men dersom det er viktig å ha høy temperatur under skylling tar det tid. I forhold til utbytte gikk jeg vel fra knappe 60% til over 80%, blir nok en ny batch med altfor sterkt øll er jeg redd (derav eventuelle skrivefeil). Hvis sukkeravrenning krever høy temperatur er denne tidsbruken nok nødvendig men det blir jo en avveining for hver enkelt.
 
Tilbake
Topp