Hvor mye vann trekker malten til seg?

Hei !

Brygget i går en porter med 15 kg malt. Brukte 2.8 L vann pr kg malt. Dette blir 42 liter.
Tappet dette til bryggekjele og fikk 30 liter på første avrenning. Jeg mener at malten skulle
trekke til seg 19,5 liter vann og at det da skulle bli 22,5 liter. Har dermed en diff på 7,5 liter.

Problemet her oppstår når jeg da skulle skylle med 39 liter vann, da jeg ville hatt alt for mye til kok.
(Ja, er helt sikker på at mengde meskevann stemmer, da vi merker for hver 3 liter vi tilfører mesken)

Hva tenker de kloke hoder om dette? Hvilket forholdstall bruker dere på hvor mye vann malten trekker?
 
Kommer vel an på utstyret du bruker, men ca 1 l/kg malt stemmer bra etter egen erfaring.
0,9-1l/kg malt ut fra egne logger.

Ved BIAB blir det helt andre tall. 0,5-0,6 l /kg malt.

Det ser ut som du får god avvrenning og ligger på 0,8l/kg. Er nok ikke uvanlig det.
 
Kverna er vel justert til 1.2mm om jeg ikke husker feil. Brygger i vvt med falskbunn, overfører til kokekjele, også den laget av vvt. Har reknet 1.3 liter pr kg malt, så bør vel gjøre om på beersmith og prøve igjen.
 
På øl som har en OG på rundt 1.050-55 regner jeg med 1.25L pr kg, på øl med OG på ca 1.110 regner jeg med 0.78L/kg. No sparge to kjeles.
 
Men som nevnt lenger oppe endte jeg på 0,8 liter pr kg. På oppsettet mitt tilsvarer det 7,5 liter mer vørter på første avrenning. Det utgør ganske mye når man da skyller igjen med 40 liter.
 
Gjort det :) Trodde ikke det kunne skille så mye fra oppsett til oppsett... :confused:

Det er egentlig ikke så rart, tror jeg. Det som kan variere ganske mye, er hvor stort dødrom du har i systemet - og hva du eventuelt gjør med det som blir liggende der. Noen tar med alt, andre er mer kresne. Videre er det snakk om hvor godt malten blir drenert. Bruker du en BIAB-pose og klemmer den godt, får du jo ekstremt god drenering.
 
Det er egentlig ikke så rart, tror jeg. Det som kan variere ganske mye, er hvor stort dødrom du har i systemet - og hva du eventuelt gjør med det som blir liggende der. Noen tar med alt, andre er mer kresne. Videre er det snakk om hvor godt malten blir drenert. Bruker du en BIAB-pose og klemmer den godt, får du jo ekstremt god drenering.
Meskekjele i midten. Falskbunn med kran som kommer ut midt under. Får dermed ut alt fra under falskbunn.
32381f7788b158e3713fcd69800494a0.jpg


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Dette har nok litt med både utbytte og malingsgraden på maltet å gjøre, men Ray Daniels (eller var det en annen?) påstår 1,6 liter/kilo. Formelen han viser til er maltmengde i kilo * 0,4 * 4.
Altså 60% av maltvekten blir trukket ut i vørten, det resterende (40%) suger opp 4 ganger så mye vann. Bruker du 10kg malt i en batch, blir det 4kg * 4, altså 16 liter vann. Jeg kontrollveide en gang maskrestene før jeg kastet de, og det stemte på en prikk.
 
Brygger nå med 100% palemalt, så skal sjekke hvor mye vann jeg får ut denne gangen. Mesker med 16 kg malt og 44,8 liter vann.

Forventet absorsjon: 12,8 Liter (0,8 pr kg)
Ray Daniels: 25,6 Liter
 
Hei !

(Ja, er helt sikker på at mengde meskevann stemmer, da vi merker for hver 3 liter vi tilfører mesken)

Hva tenker de kloke hoder om dette? Hvilket forholdstall bruker dere på hvor mye vann malten trekker?
Merker for hver tre liter? Mener du at du har merking i meskekaret, eller at du noterer ned antallet for hver tre liter?
 
Dette har nok litt med både utbytte og malingsgraden på maltet å gjøre, men Ray Daniels (eller var det en annen?) påstår 1,6 liter/kilo. Formelen han viser til er maltmengde i kilo * 0,4 * 4.
Altså 60% av maltvekten blir trukket ut i vørten, det resterende (40%) suger opp 4 ganger så mye vann. Bruker du 10kg malt i en batch, blir det 4kg * 4, altså 16 liter vann. Jeg kontrollveide en gang maskrestene før jeg kastet de, og det stemte på en prikk.

Problem: Hvordan måle hvor mye væske malten holder? Jeg tror ikke det kan måles, dvs. jeg tror ikke det kan finnes noe enkelt svar. Under hvilke betingelser er det eventuelt masken holder 4 ganger sin egen (tørr)vekt?
 
Problem: Hvordan måle hvor mye væske malten holder? Jeg tror ikke det kan måles, dvs. jeg tror ikke det kan finnes noe enkelt svar. Under hvilke betingelser er det eventuelt masken holder 4 ganger sin egen (tørr)vekt?
Hvis du tar et kg av den brukte mesken og legger den på et brett i stekeovnen og setter den på 70-100 grader og gjerne varmluft i noen timer så vil vel vannet fordampe. Så finner du differansen.
 
Dette har nok litt med både utbytte og malingsgraden på maltet å gjøre, men Ray Daniels (eller var det en annen?) påstår 1,6 liter/kilo. Formelen han viser til er maltmengde i kilo * 0,4 * 4.
Altså 60% av maltvekten blir trukket ut i vørten, det resterende (40%) suger opp 4 ganger så mye vann. Bruker du 10kg malt i en batch, blir det 4kg * 4, altså 16 liter vann. Jeg kontrollveide en gang maskrestene før jeg kastet de, og det stemte på en prikk.
Syns det høres utrolig mye ut. Ved 10 kg malt så binder det da opp 16 liter vann i tillegg til tørrvekt av maltet (40 prosent) det vil si 4 kg tørrstoff. Ved ti kilo malt så skal den brukte mesken veie 20 kg. Jeg har gjort dette hos meg engang og da hadde jeg brukt 19 kg malt og den brukte mesken veide 26,4 kg.
 
Tilbake
Topp