KNUSER'N

JMD

 
Da har jeg gått til innkjøp av knuser`n ølsett fra bryggselv .
Sitter og regner litt på vannmengde og diverse .
Har 36 liter gryte så det må bli dobbelmesking .
Er det noen som har brygget denne BIAB ? og kan si litt om vannmengde .
 
Fra oppskriften til Bryggselv:

Beregning av meskevann
Antall liter meskevann varierer ut i fra utstyret du bruker. Er du usikker kan du ta utgangspunkt i 25 liter meskevann.
Beregning av skyllevann
Målet er et kokevolum på ca. 30 liter. Anslagsvis kan du skylle med ca. 17 liter vann på 78°C. Noter det ned og gjør eventuelle justeringer neste gang.

Det kan jo se ut som du skal klare det i en engang. :) kanskje du skal spandere en dråpe eller to skumkontroll.
 
Sist redigert:
Har du kontroll over hva du får ut av dobbeltmesking?

Ellers kan du dele maltet i to, og meske to ganger, og kombinere begge avrenningene i meskekjelen. Dette antar jeg bør gå uten å skylle. Men da bør du vite effektiviteten ved å gjøre det slik da og..
 
Stusset litt på den vannmengden som står i oppskriften .
Jeg får det til og bli ca 27 liter til kok .
22,5 liter meskevann .
5,5 liter forsvinner når maltet blir tatt ut .
5,5 liter til skylling .
22,5 liter igjen i gryten .
Så varmes meskevann/vørter opp igjen til ny strike temperatur før resten av maltet helles i .
Utmesk 78 grader .
5,5 liter forsvinner igjen når maltet tas ut .
17 liter igjen i gryten .
Skylle med 10 liter .
27 liter til kok .
5,4 liter fordamper ,2 timer kok .
21,6 liter igjen etter kok .

Ser dette greit ut ? for mye eller for lite vann ?
 
Sist redigert:
Tror det blir for tykk mesk og ta det i en engang .
2,27 liter pr kg er vel litt lite , blir veldig tykk mesk .
Usikker på om jeg får ut nok sukker fra maltet da .
 
Har to slike sett som skal til pers. Jeg har både BB30A og BB60A tilgjengelig. Har brukt 30'en til skyllevannvarmer.

Det ender vel da kanskje opp med dobbelmesking? Har googlet og lest, men der er en del varierende praksiser. Noen tapper av vørter fra første mesk og tynner ut før man mesker andre del av malten, andre mesker i vørteren uten å gjøre annet enn å skylle opp til man får mengden meskevann man startet med. Vannjustering bør gjøres to ganger antar jeg? Har prøvd meg en gang før på såpass stor og mørk øl, da fikk jeg en ganske dårlig meskeeffektivitet. Skulle hatt 1.095 etter oppskriften og fikk kun 1.082. Justerte ikke vannet den gangen.

Det jeg hadde tenkt hittil var å bruke 40 liter meskevann for 11,2 kilo malt, og så bruker jeg vannjusteringstabellen til Bryggselv og tilfører 4gr/liter kalk og 2gr/liter natron. Vannet på Hareid har jeg målt til pH 7.8 og er ganske standard overflatevann, jeg har dog ingen rapport fra vannverket, men både en porter og en stout jeg har brygget før ble lett syrlige, vil tro at det har med manglende vannjustering å gjøre. Mesker så første maltblandingen i 90 minutter, før jeg varmer til 78 grader, hever silekaret, lar det renne av, tapper 15-20 liter til en gjæringsbøtte og setter til sides, og skyller til jeg så får 40 liter meskevann igjen. Ny vannjustering med samme tilsetninger (?), mesker neste maltblanding i 90 minutter, og skyller til jeg har 35-40 liter, så slår jeg tilbake det jeg samlet først og koker opp. Koker i to timer, og satser på nok avdamping til å få samlet 20 liter x 2.

Alternativt bruker jeg BB30A'en til koking og kjøling og mesker ett sett i slengen i BB60A'en. Da må jeg koke til sammen i fire timer for å få unna begge setta, men jeg får meska det andre maltsettet samtidig som første vørteren står til kok. Har kun spiralkjøler og den rekker ikke ned om jeg har bare ett av disse setta til kok i BB60A'en.

Ved 70% effektivitet skal man få OG på 1.105. Håper jo selvsagt å komme opp mot dette.
 
Jeg satte en med relativt dårlig utbytte og endte med kun 8,4 % abv. Men jeg tilsatte akevitt og eikechips i sekundær, uten at jeg helt klarer å smake det, men burde selvsagt kjørt en versjon uten også for sammenlikning.
Veldig god etter en måned på flaske, men liten tvil om at den har godt av noen måneder til.
 
På søndag er det to uker siden jeg brygget den, split batch mellom WLP007 og Dahls pilsgjær. SG-målingen etter 9 dager viste hhv. 1,030 og 1,032. OG var 1,100, så det tilsier vel ca 9%, før karbonering. Ølet smakte bra, men naturligvis veldig dominert av alkohol akkurat nå. Lageren var mye tynnere enn alen.

Har tenkt å tappe denne på flasker og tilsette CBC-gjær. Og lagres lenge.
 
Da var knuser ferdig brygget .
Mesket i to omganger .
Det ble 25 liter til kok .
Ca 20 liter igjen etter kok .
og 1.116 , var da ekstrem effektivitet da .
Blir dette alt for mye sukkerstoff for gjæren .
Delte vørter og vann helt likt og fikk Og på 1.058 .C5D59C59-7248-4D47-8523-21534C192E30.jpeg
 
Sist redigert:
Oppskrift knuser , Biab
Pale malt 7 kg , 20 liter meskevann ,60 min ,
Utmerket 78 c .
Skyllevann 12 liter .
25 liter igjen i gryte .
Ventet i 30 min til rett temp i meskevann / vørter .
Ny mesk med 4,14 kg spesialmalt i vørter , 60 min , utmesk 78 c
Løftet pose på rist over gryte .
Skylle med 6,5 liter 78 grader vann forsiktig over meskepose med malt .
Litt klemming på pose .
25 liter i gryte .
Kok 2 Tim , ca 5 liter fordamping .
19 liter til gjæring .
Rehydrert 4 pk gjær .
Tilsette gjær på rett temp , og riste inn oksygen .
 
Sist redigert:
Brygget denne for snart 2 uker siden. Endte opp med en OG på 1.108, målte en måling igår og den var kommet ned til 1.034. Men den skal ifølge oppskrift ned i 1.026. Har enda ikke sjekket om FG er stabil, men burde jeg få denne lenger ned før jeg flasker eller er det greit å la den ende opp på 1.034? Hva kan jeg isåfall gjøre for å få FG lavere?

Dobbeltmesket på ca 66 grader skylte 2 ganger med 5 liter hver gang. Startert første mesking med 25 liter og 2 mesking med 27 liter. Fikk 28 liter til kok og endte opp med 18 liter i gjæringsbøtta. Tilsatte oksygen 1 liter i minuttet i 1 minutt. Har nå stått siden 8/4 på 18 grader.
 
Brygget denne for snart 2 uker siden. Endte opp med en OG på 1.108, målte en måling igår og den var kommet ned til 1.034. Men den skal ifølge oppskrift ned i 1.026. Har enda ikke sjekket om FG er stabil, men burde jeg få denne lenger ned før jeg flasker eller er det greit å la den ende opp på 1.034? Hva kan jeg isåfall gjøre for å få FG lavere?

Dobbeltmesket på ca 66 grader skylte 2 ganger med 5 liter hver gang. Startert første mesking med 25 liter og 2 mesking med 27 liter. Fikk 28 liter til kok og endte opp med 18 liter i gjæringsbøtta. Tilsatte oksygen 1 liter i minuttet i 1 minutt. Har nå stått siden 8/4 på 18 grader.

Det er bare og flaske godsakene .
 
9C8B4C34-4861-4C37-BDDF-5325A145C84F.jpeg Da var knusern ferdig gjæret og flasket .
Den ble gjæret første uken på 18 grader og siste uken på 20 grader .
FG ble 1.035
Dette gir en abv på 10,6 ,pluss at den kryper enda litt til opp mot 11% etter flaskekarbonering

Bryggselv i Stavanger brygget også denne og de fikk en FG på 1.035 så her tror jeg at FG i
oppskriften er feil .
Rundt 1.035 er nok mer rett .
 
Tilbake
Topp