Tråden for dumme spørsmål.

Kanskje litt seint svar, men 6 gram skulle være greit. Dette ølet skal være ganske godt karbonert i forhold til engelsk ale forøvrig, siden det skulle konkurrere med pils ("lager" på engelsk). (Jeg er ikke så glad i mye kullsyre, og hadde antakelig lagt meg på 5, men det er meg.)
Takk. Holder på å koke lake på 6g/L nå[emoji3]
 
Brygget en havrestout med OG på 1.065 og ventet FG på 1.012-1.016 ved bruk av wlp001 eller us-05. Brukte sistnevnte, og ville tro jeg da skulle ende i den lavere enden, men målte 1.018 - etter jeg hadde flasket. (Darwin award).

Brygget hadde stått ca to uker på 19'C, og det slo meg ikke at den ikke da skulle være ferdig, men ser at jeg kan svi for dette. Er det fare for flaskebomber om den går ned til 0.12-ish? (Tilsatte 5 g sukker/l ved flasking)
 
Brygget en havrestout med OG på 1.065 og ventet FG på 1.012-1.016 ved bruk av wlp001 eller us-05. Brukte sistnevnte, og ville tro jeg da skulle ende i den lavere enden, men målte 1.018 - etter jeg hadde flasket. (Darwin award).

Brygget hadde stått ca to uker på 19'C, og det slo meg ikke at den ikke da skulle være ferdig, men ser at jeg kan svi for dette. Er det fare for flaskebomber om den går ned til 0.12-ish? (Tilsatte 5 g sukker/l ved flasking)

Er litt usikker på om dette blir riktig, men når jeg brukte den kalkulatoren jeg bruker til å bygge opp oppskriftene mine, fant jeg ut at jeg må bruke 16 gram per liter for å øke OG med 6 poeng. Så hvis det å gå fra 1.018 til 1.012 tilsvarer 16 gram sukker per liter, så er det avgjort fare på ferde.

Men ta dette med en klype salt; jeg har surra fælt med noe lignende før:).
 
Nå er det vel ikke heeeeeeelt sikkert at den skal ned til 1.012 da. Så kanskje går det helt bra!
Det kan jo være en tanke å sette flaskene i en plaststamp eller liknende med et pent håndkle dandert over, i tilfelle....
 
Tror nok dette går helt fint. 2 uker på 19 grader er vel plenty med US-05.
Gjorde akkurat noe lignende med en dark lager. Fikk 4-5 poeng mer enn beregnet. Gikk helt fint.
 
Jeg har lyst på rims og en pid for å styre meskeprosessen. Fins det en PID som kobler inn både pumpe og rims samtidig? Eller er jeg dømt til å la pumpen gå under hele prosessen? Hadde i utgangspunktet tenkt med denne siden her, men dette er blanke ark for meg... http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=533
Jeg bruker en slik på rims oppsettet mitt https://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=53&products_id=670
Når denne oppnår gitt tempratur vil elementet slås av og på hele tiden, i mitt oppsett et 2500W element.
Jeg sirkulerer kontinuerlig, hvis en skulle slå av sirkulasjonen sammen med elementet, tror jeg restvarmen i elementet vil "brenne" og feste vørteren lettere til elementet enn om det er kontinuerlig sirkulasjon. Har renset kolben og fastbrent vørter sitter godt fast i elementet etter noen brygg. Ellers er det veldig lite avvik på mesketemp. på denne måten.
 
Jeg bruker en slik på rims oppsettet mitt https://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=53&products_id=670
Når denne oppnår gitt tempratur vil elementet slås av og på hele tiden, i mitt oppsett et 2500W element.
Jeg sirkulerer kontinuerlig, hvis en skulle slå av sirkulasjonen sammen med elementet, tror jeg restvarmen i elementet vil "brenne" og feste vørteren lettere til elementet enn om det er kontinuerlig sirkulasjon. Har renset kolben og fastbrent vørter sitter godt fast i elementet etter noen brygg. Ellers er det veldig lite avvik på mesketemp. på denne måten.

Jeg tenkte ikke på restvarmen i elementet.
 
Du kan benytte en GF connect boks @1Morten. Billig og gir både tempstyring og pumpestyring. Jeg gjør det, og den har ingen problemer med å styre en 2000w kervel og en March pumpe. Dog tror jeg ikke den tar over 2000w element rett ut av boksen.
 
Du kan benytte en GF connect boks @1Morten. Billig og gir både tempstyring og pumpestyring. Jeg gjør det, og den har ingen problemer med å styre en 2000w kervel og en March pumpe. Dog tror jeg ikke den tar over 2000w element rett ut av boksen.

Funker det greit til stegmesk og? Eller tar det for laaaang tid?
 
Tja, med min 56 liters HLT tank i HERMS tar det laaang tid, men sper på med en helt ukontrollert dyppvarmer for hastighets økning. Men ser for meg at det skulle lett fungert på en RIMS løsning, uten at jeg har prøvd.
 
Jeg har en slik vannmengdemåler, og kommer til å følge tråden med argusøyne, for min er heller ikke koblet opp...
Prøvde meg med vann direkte fra vannkranen i vasken på bryggerommet, men det har jeg ikke fått til å fungere skikkelig. Virker som trykket er for stort til at jeg får det tett, og stoler på at det blir tett. Nå skal det sies at jeg benyttet silikonslange opp mot koblingen, og det ser ikke ut til å fungere spesielt bra. Virker som slangen eser ut når magnetventilen lukker igjen eter gitt mengde vann og det eser til det begynner å sprute vann. Pumpe er nok safere, da jeg tror vanntrykket blir mindre, men jeg hadde likt å få kaldt vann rett fra vasken gjennom denne måleren så rett i hermsen, med fornuftig mengdekontroll.

Så mye prøver og forskning der enda, for meg. Men jeg vil gjerne peke på denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/vannmengdemaler.3869/ Her er der gode råd og tips @Chiefen. Som du ser har herr @E.Brekke mye kunnskap om dette.
Da er vannmengdemåleren oppe og går. Lekker apsolut ingen steder.... Jeg bruker gengetettning fra Locktight, den må få virke i minimum 20min før du setter på vann. Den beggyner først å herde når den ikke har tilgang på oxygen. (bruker du Biltema sin så må du gi den det dobbelte av tid) det fine med gjengetetning er at om du må ha noe i en spesiel retning, drar du det bare til så det er i posisjon og så lar du det herde, sitter som støpt.
Bryggeriet begyner å se ut som Reodor Felgens verksted... ble mye forløbige løsninger i påvente av kina post..
Vis vedlegget
Hadde 4 sånne liggende, magnetventil med 24v spole, 12v fra kina tuppewaren dro den som bare det..
Vis vedlegget
Vis vedlegget
Litt provisorisk, men det funker
Vis vedlegget
Fikk ikke tak i 12v/230v rele i farta så det ble en SSR enn så lenge, funker det
Kalibreingen gikk over all forventning,satte den på 3 liter, en bøtte på en kjøkkenvekt, og 4,5 kg i bøtta. Ett par 3 ganger så var jeg innenfor 5 gram på 3 liter. Kjørte 3 x 3 liter med variasjon på ca 5 gram.
Måtte sette inn en bryter som stanser pumpa uten å stoppe mengdemåleren. Prøvde først uten, men stopper jeg den da så beggyner den på null igjen. Jeg starter og stopper pumpa under skylling så da følte jeg dette ble den beste måten å løse det på,, den går bare videre når jeg starter pumpa igen.
Er jo feil tråd og poste sånt, men siden jeg spurte her og skurken ville se etter svar her så posta jeg her... fant ingen tråd som omhandlet dårlige svar....
 
Hei

Tenkte jeg skulle tilsette laktose i en stout for en 'tjukkere' munnfølelse.
Jeg har et dumt spørsmål angående laktose og hvordan den påvirker SG målinger.
Jeg bruker Beercalc til å legge inn oppskrifter for å beregne forventet OG, FG etc, men denne nettsiden ser ikke ut til å ta hensyn til tilsetting av laktose. Si at jeg oppnår Beercalcs forventete OG før tilsetting av laktose - tilsatt laktose vil påvirke SG og heve den X poeng. Ettersom gjæren ikke spiser melkesukkeret, vil da også forventet FG være lik det som Beercalc har regnet ut + X poeng?

Vil jeg "finne igjen" de samme ekstra poengene for laktose i både OG og FG målingene, hvis dere skjønner hvor jeg vil hen? :-D
 
Ja, det ser ut til at lactose øker OG og FG slik du tenker. Oppskriftsbyggeren til Brewer's Friend ser ut til å ta hensyn til dette.

Jeg bruker beercalc.org også, og der ser det ikke ut til å være noen mekanisme for dette.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp