Tråden for dumme spørsmål.

Målt i Watt er den like kraftig som min Grainfather. Der koker jeg 30L.

De som koker i gryte bruker vel koke med en 3000-3500W løsning, enten induksjon eller gass har jeg inntrykk av. Dette for å få overført varmen så raskt som mulig.
Så kanskje ikke ideelt, men det går sikkert an å få kokt opp 20 liter på denne?
 
Å kjøpe billigst mulig og minimum av det du trenger er det dyreste du kan gjøre... det går ikke lenge før du skulle hatt noe større. Kjøp brukt eller vent til du har råd til å kjøpe noe du kan bruke lenge og på større oppsett en det du først tenker deg
 
Jeg kjøpte en slik. Har bare 16 liter til kok så det var mer enn nok. Problemet er bare at den ikk har regulering i wattstyrken. Den slår av og på 2000 watt. Tror jeg ganske sikkert......
Dette fører til at det blir vanskelig å finstille kokingen. Mulg den fungerer bra sammen med en pidstyring.
Til å varme skyllevann er den kanskje grei nok.
Hør med slekt og venner om de ikke har en gammel kokeplate liggende med regulering av wattstyrken.
 
Å kjøpe billigst mulig og minimum av det du trenger er det dyreste du kan gjøre... det går ikke lenge før du skulle hatt noe større. Kjøp brukt eller vent til du har råd til å kjøpe noe du kan bruke lenge og på større oppsett en det du først tenker deg

Ser den , men nå har jeg ikke planer om å gå over til noe større enn å koke ekstrakt i den nærmeste fremtid. Det som hadde vært fint er å kunne koke opp litt ekstrakt, kanskje en partialmash med noe Crystal malt og koke inn litt humle. Har ikke tid eller plass til BIAB. Fattig student med 2 små barn jeg. Tingen er at jeg har fått tilgang til en kjele på 20 liter men den passer ikke inn under vifta på det altfor lille kjøkkenet mitt. Ikke heller hos min onkel hvor jeg har fått igang en bryggekjeller. Dermed billig kokeplate. klarer ikke å slutte å tenke på oppskrifter. Samboeren sier at jeg er helt obsessed. Så løsningen er å lage noen av dem, få det ut av systemet.
 
få det ut av systemet.

Ha ha ha!
Har du først begynt er det ingen vei tilbake.[/QUOTE]
Vet det! Det hele begynte med litt små interesse etter jeg så de små settene på butikken for ca 2 år siden. Så etter mye tenking så kjøpte jeg inn et startsett med bøtter og alt man trengte. Plutselig satt jeg der med en øl som var ganske god. Så etter noen småsett så kjøpte jeg en bok. Også prøvde jeg å tørrhumle litt. Så ble det bedre sett. Plutselig tok jeg meg selv i å bruke all fritid på anmeldelser, video (craigtube anybody?). Nå snakker jeg ikke om annet til de som vil høre. Haha. Familien er dritt lei, eller var ihvertfall helt til jeg dro med 3 kasser øl til jul. Samboeren derimot, selv om hun drikker ølet mener jeg må tenke på andre ting også....
Obsessed. Leser meg vill på humle og gjær, andre folk sine opplevelser. Nå har jeg dratt onkelen min inn i galskapen. Han ringer 2-3 ganger om dagen for å diskutere oppskrift
Uff. Må jeg på brygger avvenning? Haha
 
Har en chugger pumpe som styrer wp og overføring fra mesk til kok, men sliter litt med å få skikkelig flow, tror jeg ikke får den helt tom for luft? Noen pro-tips?
 
Du bør kunne høre hvis det er luft i den iallefall.

Ja, den høres ikke ut som en dieselmotor uten olje, og pumper, men er mye lirking for å få fart i slangen ut. Kanskje den bare er for lang.
Jeg har montert den opp ned under en plate, kan det ha noe å si?
 

Beste jeg har akkurat nå. Den til høyre er rett vei, mens den til venstre henger opp ned. Trodde ikke det skulle ha noe å si, men hvem vet?
e53b1d6fb61ff85558d9d9e69a981d31.jpg
 
preboil gravity på 1068 ved 23 grader i oppskriften står det OG 1061. noe att bekymre seg for? står å koker akkurat nå

kjørt ett allgrain set fra olbrygging.no.
Blond med 7kg malt
 
Sist redigert:
Beste jeg har akkurat nå. Den til høyre er rett vei, mens den til venstre henger opp ned. Trodde ikke det skulle ha noe å si, men hvem vet?
e53b1d6fb61ff85558d9d9e69a981d31.jpg
Du kan lett ha den festet «opp ned» og bare skru av metall pumpehodet og snu det slik at ut peker opp, uten å løsne eller flytte pumpen.
Ellers har jeg ikke så god erfring med masse T’er og ventiler. Blir alltid mye vanskeligere å få det luftfritt.
 
Du kan lett ha den festet «opp ned» og bare skru av metall pumpehodet og snu det slik at ut peker opp, uten å løsne eller flytte pumpen.
Ellers har jeg ikke så god erfring med masse T’er og ventiler. Blir alltid mye vanskeligere å få det luftfritt.

Er ikke plass til å snu pumpehodet, men koster ikke så mange minuttene å flytte den litt. Er jo viktig å putla på [emoji41]
 
preboil gravity på 1068 ved 23 grader i oppskriften står det OG 1061. noe att bekymre seg for? står å koker akkurat nå

kjørt ett allgrain set fra olbrygging.no.
Blond med 7kg malt
Hva ble OG etter kok? Hørtes ekstremt ut, mulig at det er en feilmåling? La inn oppskrifta i Brewers Friend kalkulatoren, du må ha hatt 90% meskeeffektivitet for å måle 1.068 før kok.
 
Tilbake
Topp